Organiseren is niet moeilijk en kan iedereen leren
Organiseren is niet ieders hobby, maar het is in de tegenwoordige tijd een eigenschap die men zich moet aanleren om de drukke bezigheden van alle dag onder controle te kunnen houden en een goed overzicht te houden op de verdeling tussen werk en vrije tijd. Veel mensen krijgen een burn-out, omdat ze de dagelijkse druk en de dagelijkse informatiestroom niet meer aan kunnen. Daarbij gaat het dan echt niet alleen om drukte in het werk, maar vooral ook in het dagelijkse sociale leven. Het aantal gesprekjes via de diverse sociale media, loopt bij sommige mensen zo de spuigaten uit, dat ze ternauwernood nog aan hun eigen relatie toekomen. Goed organiseren is daarom broodnodig, om zodoende toch wat eigen tijd vrij te houden.
Leren organiseren begint met een goede agenda
Wie het druk heeft zorgt ook voor een goede agenda. Dat kan de digitale agenda van het Microsoft Officeprogramma zijn, maar ook de agenda op uw gsm of een papieren agenda die u op kantoor of op uw thuisbureau hebt liggen. Sommigen gebruiken de kalender als agenda. Daar is ook niets tegen, als er maar dagelijks op gekeken wordt en de afspraken en werkzaamheden ook dagelijks bijgewerkt worden. Meestal is voor dat laatste echter wat weinig plaats op een kalender.
Organiseren via een echte digitale of papieren agenda
Een echte agenda is dan ook het beste. Probeer alles, maar dan ook alles, waar u aan moet denken erin bij te houden, zodat er niets vergeten kan worden en er geen dubbele afspraken gemaakt kunnen worden. Het is even wennen, maar het werkt echt. Kijk elke ochtend ook eerst in uw agenda om uw dag te kunnen overzien. Hebt u niet altijd de computer aan staan, gebruik dan een gewone, papieren agenda of de agenda op uw gsm die u altijd bij u hebt als u de deur uit gaat.
De dag in de goede volgorde zetten is niet moeilijk
Zet de nodige werkzaamheden van de dag in de goede volgorde onder elkaar. De afspraken horen naast het tijdstip te staan dat daarvoor met de andere partij afgesproken is, maar de andere werkzaamheden kunnen op volgorde van werken onder elkaar gezet worden. Zet de belangrijkste dingen, die deze dag echt moeten gebeuren, bovenaan.
Combineren spaart iedereen tijd
Combineer daarbij de werkzaamheden die u buiten de deur moet doen, zodat u voor eventuele boodschappen of het tanken niet nog eens drie keer apart weg moet. Het heen en weer lopen, fietsen of autorijden kost enorm veel tijd die ongemerkt erbij in schiet. Ook de werkzaamheden binnenshuis kunt u zoveel mogelijk combineren. In de keuken de afwasmachine inruimen of afwassen, opruimen, de ontbijttafel schoonmaken, enzovoort gaat sneller als u dat achter elkaar doet, dan wanneer u tussendoor nog andere dingetjes in de kamer doet en daarvoor heen en weer moet lopen.
Het werk op volgorde van belangrijkheid organiseren
Bent u zzp’er en hebt u een thuiskantoor, sorteer dan ook daarvoor de werkzaamheden. Begin 's morgens altijd met het afhoren van de telefoontjes en het bekijken van de mail. Werk daarbij de agenda en afspraken bij. Combineer ook hier de afspraken buitenshuis, zodat u niet meer rondrijdt dan nodig is. Dat spaart tijd en benzine. Werk ook de telefoontjes zoveel mogelijk achter elkaar af.
Bij achterstand even geen telefoontjes
Hebt u een kleine achterstand in uw werk, zet de telefoon dan even op vergaderen en werk in rust even bij. Dat is beter dan steeds weer de telefoon te moeten opnemen en uw werk te onderbreken, want daarna kost het elke keer weer tijd om erin te komen en door te gaan. Vooral bij creatief werk en bij werk waarbij u rekenen moet, kan dat funest zijn, want een goede ingeving komt later niet meer op dezelfde manier terug in uw gedachten.
Klussen organiseren op volgorde van werkzaamheden
Goed georganiseerde klussen zijn sneller klaar. Wie goed voorbereid aan de werkzaamheden begint spaart veel tijd. Maak een werklijst waar niet alleen de bezigheden die voor de klus nodig zijn in staan, maar vooral ook aan het begin een lijst met alle werktuigen en benodigdheden die daarbij nodig zijn.
Vanaf de werklijst de lijst met benodigdheden opstellen
Maak vanaf die lijst een boodschappenlijstje voor de zaken die u daarvan niet in huis hebt en haal die het allereerst, zodat u tijdens de werkzaamheden niet onverhoopt iets moet gaan halen. Apparaten die u slechts voor die ene klus nodig hebt kunt u vaak goedkoper lenen dan kopen.
Wie in de goede volgorde werkt, spaart tijd
Zet alles vooral op volgorde onder elkaar, zodat de werkzaamheden ook in de goede volgorde afgewerkt kunnen worden. Op die manier hoeft u bijvoorbeeld tijdens het latexen niet onverhoopt nog iets af te plakken bij een deur of raamkozijn, maar doet dat vooraf, zodat u daarna ook lekker door kunt werken.
Tuinwerkzaamheden plannen
Als er alleen maar gras gemaaid hoeft te worden is er natuurlijk geen organisatie nodig, maar voor de voorjaarswerkzaamheden in de tuin is het toch een ander verhaal. Maak een lijstje van wat er nodig gesnoeid moet worden, waar turf, compost en koemest in de grond verwerkt moet worden en welke planten, bomen en struiken gerooid of nieuw geplant moeten worden. Maak een lijstje van de boodschappen die u daarvoor moet doen en waar u ze wilt gaan halen.
Zorg dat u voordat u begint alles in huis hebt
Doe die boodschappen op tijd, zodat u met mooi weer ook meteen aan de bezigheden kunt beginnen. Vooral als u hiervoor speciale werkkleding gebruikt is het prettig als u tijdens de werkzaamheden u niet hoeft om te kleden om snel iets te gaan halen. Ook voor de herfstwerkzaamheden in de tuin is een dergelijk lijstje heel gemakkelijk. Zet die lijstjes ook in de computer, dan hoeft u die het volgende jaar alleen maar iets aan te passen.
De keuken organiseren met dingen die u bij elkaar nodig hebt
In een goed georganiseerde keuken staan de pannen in een kast die naast het fornuis staat. Ook het bestek is daar in de buurt evenals het kastje waar de kruiden in staan. Op die manier kunt u overal bij als u aan het koken bent. Moet er een uitgebreid recept klaargemaakt worden, zoek dan eerst de ingrediënten bij elkaar, snij de groenten, uien en kruiden, zodat u tijdens het bakken en braden meteen door kunt werken en er niets kan aanbranden, omdat u hier of daar nog iets moet prepareren.
Loopwerk in de keuken vermijden
Probeer bij het inrichten van de keukenkasten in elk zoveel mogelijk loopwerk te vermijden. Let er bij een nieuw in te richten keuken op dat de koelkast en de oven op ooghoogte staat en de koelkast zich ook niet te ver van de kookplaats bevindt, zodat u er snel bij bent als u melk, boter, of iets anders nodig hebt.
Feestjes organiseren met drie lijsten
Veel mensen zien er erg tegenop om een feestje te organiseren, maar dat is echt niet zo moeilijk, zeker niet als u met een aantal zorgvuldig opgezette lijstjes werkt, net als bij het onderdeel van de klussen. U maakt daarvoor slecht drie lijstjes In het eerste lijstje zet u alles op dat u die avond aan uw gasten wilt aanbieden. Zowel drankjes als hapjes of de onderdelen van een eventueel koud buffet.
De tweede lijst voor het feestje
Met dit eerste lijstje naast u, maakt u het tweede lijstje. Daar zet u alle boodschappen op die nodig zijn om die zaken aan uw gasten te kunnen aanbieden.
De derde lijst is een werklijst
Het derde lijstje is een werklijstje. Op dat lijstje komen alle werkzaamheden om het eventuele gebak, de hapjes en/of het koud buffet klaar te maken en de ruimte, waar het feest gehouden wordt, aan te kleden. Kruis op de dag zelf af wat er klaar is en u kunt op die manier ook niets vergeten, dat naderhand in de koelkast terug gevonden wordt.
Inpakken voor een vakantie van twee of drie weken
Maak ook hiervoor een lijst met diverse onderdelen. Wie alleen naar een hotel gaat, hoeft slechts een lijst van winter- of zomerkleding op te zetten, eventuele zwembenodigdheden, sportkleding, skikleding, zonnebrillen en/of bergschoenen mee te nemen. De lijst voor een appartement is al wat langer, want daar komen vaak nog wat extra benodigdheden voor de keuken en voor het eten bij soms zelfs wat theelichtjes om het zich ’s avonds gezellig te maken. Zet ook deze vakantielijsten in de computer en kijk die het volgende jaar na. Meestal moet er dan wel weer iets bijgezet of aangepast worden, maar het meeste van de benodigdheden staat er wel al op.
De lijst voor het kamperen
De lijst voor een camping is nog langer, want daarvoor moet vaak, behalve de tent of caravan nog beddengoed, handdoeken, wat levensmiddelen, enzovoort meegenomen worden. Maak eventueel ook een korte lijst voor een korte vakantie of logeerpartij. Bewaar die lijsten op de computer en u hoeft er de volgende keer hooguit iets nieuws aan toe te voegen of dingen die u niet meer gebruikt eruit te halen. Inpakken wordt op die manier een eenvoudige klus. Binnen een uurtje bent u startklaar om te vertrekken.
Een lijst voor een vakantie met kleine kinderen
Ook een vakantie met een baby of met kleine kinderen vereist een goede lijst, waarop vooral de knuffel niet vergeten mag worden. Hebt u de lijst volledig, bekijk dan de eerste keer op vakantie of er iets aan ontbreekt en schrijf dat er na de vakantie meteen bij. In de loop van de jaren verandert de lijst vaak, omdat er soms nieuwe zaken mee moeten en oude dingen al achterhaald zijn. Het is dus nodig om de lijst elk jaar even na te kijken, maar daarna kunt u gewoon op de automatische piloot inpakken en afvinken wat u al hebt, zodat er ook niets vergeten wordt. Op die manier kunt u ook dan gerust een paar uur voor vertrek inpakken en bent u sneller klaar.
Sociale media niet de hele dag door gebruiken
Gebruik de sociale media niet de hele dag door. Het kost enorm veel tijd en levert weinig op. Bent u verliefd, dan is dat natuurlijk heel verleidelijk en moeilijk te vermijden, maar normaal gesproken is het niet verstandig om op elk bericht meteen te reageren. kijk bijvoorbeeld maar drie keer per dag op uw mail, Facebook of andere sociale media en reageer niet meteen op elk geluidje van uw smartphone, behalve als er problemen of ziektes in de familie zijn. Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Een echt bezoek aan een familielid, een vriend, vriendin, of kennis, levert voor beide partijen veel meer op dan een mail, een bericht op Facebook, Twitter, of via een sms.
Teksten worden vaak verkeerd begrepen
Zeker als er geen beeld bij is wordt de verstuurde informatie vaak verkeerd opgevat en dat kan soms zelfs tot grote misverstanden leiden. U ziet bij een schriftelijk bericht immers geen mimiek, geen gebaren en geen houding, waarmee tijdens een normaal gesprek de gesproken taal verduidelijkt kan worden. Een misverstand is dan al snel geboren.
Organiseren geeft u tijd om te leven
We leven maar eens. Van de tijd die ons gegeven is slapen we al een derde deel. De rest van de tijd moeten we zo goed mogelijk gebruiken. Slordigheid en ongeorganiseerd gedrag zijn tijdverslindend en het is dan ook verstandig om het werkende leven en de bezigheden die daarnaast nodig zijn, zo in te delen, dat er zoveel mogelijk tijd overblijft om te genieten van de vrije tijd, van elkaar, van de natuur om ons heen en de dingen die wij graag doen.