InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Psychoanalyse, therapie met Freud als grondlegger

Psychoanalyse, therapie met Freud als grondlegger

Psychoanalyse, therapie met Freud als grondlegger Sigmund Freud is de grondlegger van de psychoanalyse. Psychoanalyse is bedoeld om inzicht te krijgen in de oorzaak van psychische symptomen. Het uitgangspunt hierbij is dat er gekeken wordt naar het gedrag en het gevoel dat onbewust verloopt en dat bij psychische klachten onbewust een rol kan spelen. Behandeling kost veel tijd en geld. Je gaat namelijk meerder keren per week naar een psychoanalyticus en dat jaren lang. Doel is om bewust te worden van de onbewuste processen. Een van de uitgangspunten van de psychoanalyse is dat elk mens uniek is en dat elk mens onbewust zijn gedachten en gedrag beïnvloedt. Deze onbewuste processen worden grotendeels gevormd door gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in je jeugd. Het verleden beïnvloedt zo je denken, voelen en handelen in het heden.

Bewustzijn

Volgens Freud vinden de psychische processen plaats op drie bewustzijnsniveaus:
  • het bewuste niveau (het niveau waar je je bewust bent van je gedachten en gevoelens)
  • het voorbewuste niveau (het niveau waar zaken zijn die je tijdelijk vergeten bent)
  • het onbewuste niveau (het niveau waar je je onbewust van bent)

Psychoanalyse

De psychoanalyse behandeling is erop gericht om meer inzicht te krijgen in het onbewuste niveau, zodat je je gevoelens en gedrag beter kan beïnvloeden. Een behandeling kost veel tijd, energie en geld. Je zult geduld moeten hebben, omdat een oplossing niet binnen een paar sessies aangedragen wordt.

Het is een langdurig proces van veelal jaren, waarbij je meerdere keren per week met een psychoanalyticus praat. Dit kan als individuele therapie of in groepsvorm plaatsvinden.

Klachten

Aangezien dit een intensieve therapie is, wordt hier vaak alleen gebruik van gemaakt als je klachten ernstig zijn: zoals een gebrek aan plezier in het leven. Maar ook als je steeds te maken krijgt met mislukkingen in je leven die niet veroorzaakt worden door toeval, maar door je eigen onbewuste zelfdestructieve gedrag.

Behandelaar

Aangezien je een ‘relatie’ opbouwt met de behandelaar is het heel belangrijk dat je iemand zoekt waarmee het klikt. Als je je niet veilig voelt of niet serieus genomen voelt, heeft behandeling geen zin.

Tijdens de behandeling vraagt de behandelaar om alles te zeggen wat in je opkomt. Zo zul je je uiteindelijk overgeven aan gedachten en gevoelens die je in het normale leven niet snel tegen iemand zou uiten. Zo kunnen zaken uit het onbewuste naar boven komen.

Psychotherapie

Een minder intense vorm van psychoanalyse is psychoanalytische psychotherapie. Hierbij heb je een keer per week of per twee weken een afspraak. De behandeling werkt ook anders aangezien de psycholoog of psychiater kiest om bepaalde thema’s aan te snijden.

Lees verder

© 2008 - 2019 Jour, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sigmund Freud: Dwanghandeling en godsdienstoefeningSigmund Freud: Dwanghandeling en godsdienstoefeningSigmund Freud (psychiater geboren in 1856) signaleerde overeenkomsten tussen de dwanghandelingen van neurotici en de ver…
Waarom hebben sommige mensen vliegangst?Waarom heeft iemand vliegangst? Wat is de oorzaak van het feit dat hij in geen vliegtuig durft te stappen of bibberend v…
De psychoanalyse tegenover de systeemtheorieDe psychoanalyse tegenover de systeemtheorieHet menselijk gedrag is ontzettend complex, maar er zijn verschillende theorieën die wat duidelijkheid kunnen geven in b…
Stromingen binnen de psychologieStromingen binnen de psychologieDe psychologie heeft in de loop der tijd verschillende stromingen gekend, met verschillende aanhangers en bedenkers. In…
Psychoanalyse, een persoonlijkheidstheorieElk persoon beschikt over een unieke persoonlijkheid, die tot uiting komt in het gedrag. Er zijn veel theorieën over het…

Reageer op het artikel "Psychoanalyse, therapie met Freud als grondlegger"

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-07-2015
Subrubriek: Leven
Special: Therapie
Medische informatie…
Schrijf mee!