Therapie: Familieopstellingen van Hellinger, inzicht krijgen

Therapie: Familieopstellingen van Hellinger, inzicht krijgen Als je met jezelf in de knoop zit of gewoon beter wilt begrijpen waarom je bent zoals je bent, kan je in therapie gaan. Een familieopstellingen kan een sessie zijn tijdens een langere periode dat je in therapie bent, maar je kan ook een op zichzelf staande workshop of lezing volgen. Het doel is inzicht te krijgen in onzichtbare dynamiek die tussen mensen kan spelen. Grondlegger Hellinger ontdekte dat mensen verstrikt kunnen raken in hun familie waardoor zij onmogelijk hun eigen leven te leiden. Een familieopstelling is een therapeutische sessie in groepsvorm. Een begeleider vraagt je allerlei zaken om zo te ontdekken waar je een opstelling van gaat maken. Je maakt een opstelling van je gezin, je relatie of je werksituatie. Je kiest mensen uit de groep (vaak vreemden) die iemand in je omgeving moeten representeren. Deze mensen, die je familie, partner of collega moeten voorstellen, moet je vervolgens opstellen in de kamer.

Systeem

Er wordt uitgegaan van een systeembenadering, dat betekent dat de kern van de problemen in het systeem liggen. Iedereen in een familie of werksituatie heeft een onbewuste opstelling ten opzichte van elkaar. Veel problemen worden steeds overgedragen en kunnen zo al generaties lang bestaan.

Opstellen

Als je de represanten uit de groep hebt opgesteld in de kamer, komt vaak de verborgen dynamiek te voorschijn. Zo kun je beter begrijpen waarom mensen in jouw omgeving zich gedragen op de manier dat ze doen en je ook losmaken van het gevoel dat het bij jou oproept. Ook kan je zelfs verborgen vastgeroeste patronen ontdekken en doorbreken.

Familiebanden

De grondlegger van de familieopstellingen de Duitser Bert Hellinger is omstreden. Hij zou er fascistische ideeën op na houden. Hij ontdekte dat mensen verstrikt kunnen raken in hun eigen familie en daardoor blokkeren in het leven van hun eigen leven. Hij schrijft over familieopstellingen in zijn boek ‘De verborgen dynamiek van familiebanden’.

Geweten

Hij onderscheidt drie soorten geweten: een persoonlijke geweten, een systemisch geweten] en een geweten van het grote geheel. Het persoonlijk geweten is ons gevoel van schuld en onschuld. Als iets wat we doen een positief effect hebben voelen we ons schuldig. We voelen ons schuldig als onze daden een relatie verslechteren.

Het systemische geweten is een verborgen geweten waar we niet bewust van zijn, maar dat voorrang heeft op het persoonlijk geweten. Het derde geweten volgt niet de wetten van het persoonlijke of systemische geweten, maar wijst de weg naar een groter geheel.

Lees verder

© 2008 - 2020 Jour, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Therapie: Familieopstellingen van Hellinger, inzicht krijgen"

Infoteur: Jour
Laatste update: April 2010
Subrubriek: Leven
Special: Therapie
Medische informatie…
Schrijf mee!