InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Braaksel, kots, overgeefsel

Braaksel, kots, overgeefsel

Braaksel, of kots of overgeefsel, is hetgeen dat vanuit het menselijk lichaam naar buiten komt. Hierbij werken de spieren van de slokdarm en de maag precies andersom. In plaats van alles naar de darmen te brengen, wordt alles er weer uit gespuugd. Vaak heeft braaksel een erg zure lucht.

Maagzuur

Meestal voelen mensen een braakpartij opkomen. Ze kunnen dan nog net op tijd naar de wc om alles eruit te laten komen. Braaksel heeft een behoorlijk zure lucht. Dat komt door de maagsappen in de maag. Dit maagzuur is nodig om het eten te verteren. Daardoor heeft het braaksel dat het lichaam verlaat meestal een erg zure lucht.

Misselijk gevoel

Meestal overkomt braken als men iets verkeerd heeft gegeten. Men kan er ook last van hebben als de maag en darmen last hebben van een virus of een bacterie. Het is ook mogelijk dat men misselijk wordt van een autorit of bootreis, omdat het dan vaak nogal schommelt. Door die schommelingen raakt het evenwichtsorgaan door de war en is de kans op reisziekte groter. Voor reisziekte zijn pillen verkrijgbaar.

Kleur

De maaginhoud kan er verschillend uit zien. De kleur kan verschillen van groen tot bruin en er kunnen juist brokken inzitten of het is een vloeibare troep. Dat ligt eraan wat er gegeten is. Het speelt ook een rol hoe lang het eten in de maag heeft gezeten. Als het braaksel groen van kleur is was de maag waarschijnlijk helemaal leeg. Door de beroerde toestand is het dan mogelijk dat men overgeeft. Als er niets in de maag zit wat er uit kan geeft men gal over. Dat spul komt uit het lever en zit opgeslagen in de galblaas. Net als maagzuur is ook gal noodzakelijk voor een goede vertering van het eten.

Alcohol

Bij kroegen zijn grote plassen zure drek geen uitzondering. Door het drinken van teveel alcohol raakt het slijmvlies van de maagwand geprikkeld. Als er teveel wordt gedronken raakt dat slijmvlies zelfs geïrriteerd. De maag wil de alcohol zo snel mogelijk kwijt. Daardoor trekt de wand van de maag samen waardoor alles naar buiten komt.

Angst

Er zijn mensen die het overgeven zó erg vinden dat ze er alles aan doen om het te voorkomen. Deze mensen houden bijvoorbeeld hun eetpatroon goed in de gaten en kijken of het eten niet over de datum is. Ze doen er alles aan om te voorkomen dat er verkeerde bacteriën op het eten zitten en ze vermijden dronken mensen. Mochten ze een dronken zien overgeven dan denken ze dat de kans groot is dat bij hen hetzelfde gebeurd.

Namen

Voor het woord braken zijn veel verschillende woorden, net als het spul dat er uit komt: braaksel. Een korte opsomming:

Braken

Braken, nekken, brokkelen, gobbelen, vomeren en zwalpen zijn synoniemen voor het woord braken.

Braaksel

Kots, overgeefsel en maagdrek zijn synoniemen voor het woord braaksel.
Kots wordt meestal gebruikt hoewel dat het minst ‘frisse’ of nette woord is. Overgeefsel of braaksel zijn nettere woorden.
© 2007 - 2019 Bartw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Overgeven met bloedOvergeven met bloedGeef je over met bloed in het braaksel dan schrik je over het algemeen toch best. Bloed in het braaksel is een teken van…
Braaksel – wat kun je eraan aflezen?Braaksel – wat kun je eraan aflezen?Bij braken keert de maag zich om, zo wordt gezegd. In feite zijn het antiperistaltische bewegingen van de maag en de slo…
Emetofobie, angst voor overgeven en braaksel (overgeefangst)Emetofobie, angst voor overgeven en braaksel (overgeefangst)Emetofobie(ook wel overgeefangst genoemd) is de irrationele angst voor braken (ook wel overgeven of kotsen genoemd) en d…
Waarom en hoe moet je overgeven?Waarom en hoe moet je overgeven?Overgeven of braken is een reactie op prikkels van de maag, darmen, slokdarm of de keelholte. Vaak gaat het om een infec…

Reageer op het artikel "Braaksel, kots, overgeefsel"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 07-02-2007
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!