InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Denk jezelf gelukkig

Denk jezelf gelukkig

Iedereen kent het wel je voelt je onzeker of verdrietig en uit alles wat je doet blijkt dan ook dat je je zo voelt. Je gaat zielige muziek luisteren, trekt je schouders op, gaat piekeren, en kruipt het liefst je bed in totdat de ellende voorbij is. Je geeft eraan toe en blijft er zelfs een beetje medelijdend in hangen. Maar wat als we dat nu een niet zouden doen. Je kunt je werkelijk gelukkig denken, door de relativeren en je hersenen op een positieve manier te beinvloeden.

Hoe werkt dit dan?

Door je vrolijk te gedragen in een niet zo een vrolijke situatie, raken je hersenen in de war. Je hersenen associëren een lach met een goed gevoel. Dus door je hersenen het idee te geven dat je gelukkig bent, word je gelukkig. Het is dan ook de kunst van het relativeren die vaak de nare gevoelens, het piekeren en de onzekerheid weg neemt bij mensen.

Bij onzekerheid

Wanneer je onzeker bent over je uiterlijk of over je kwaliteiten als mens is het beste om realistisch naar jezelf te kijken. Luister eens naar de mensen om je heen, hoe zij jou zien. En probeer je emoties te filteren tot een realistisch beeld van jezelf. Komt hieruit naar voren dat je dan nog niet blij bent met de persoon die je bent, dan moet je hier concreet iets aan gaan veranderen. Zodra jij je best gaat doen om het aan te passen zul jij je al beter voelen en zul je hierdoor ook meer positieve reacties van anderen opmerken.

Bij een Emotionele dip

Wanneer jij je door stress of een nare gebeurtenis erg verdrietig of opgefokt voelt dan is de beste remedie om ervoor te zorgen dat je niet in die gevoelens blijft hangen. Het liefst zou je natuurlijk je bed in kruipen en er pas uit komen als alle ellende over is, maar het beste is om dan juist leuke dingen te gaan doen, ook al heb je er geen zin in. Je zult namelijk zien dat die dingen je juist erg opvrolijken.

  • Kijk geen zielige film maar een vrolijke. Ook al heb je het gevoel dat er niets te lachen valt.
  • Blijf niet thuis op de bank hangen, maar ga naar vrienden.
  • Luister muziek die je opvrolijkt, met teksten die je kracht geven i.p.v. de zielige muziek waarin je zo lekker vol zelfmedelijden kan zijn.
  • Wees streng voor jezelf en geef niet toe aan de vervelende gevoelen. Huilen is goed en lucht op, maar daarna moet je opstaan en weer doorgaan.

Voor piekeraars

Ik ben zelf zo een goede piekeraar. Soms zie ik mensen praten en die kijken dan min of meer mijn kant op en dan denk ik altijd gelijk dat ze op een negatieve manier over mij aan het praten zijn. Of ik denk dat ik mensen teleurstel of boos maak als ik eens een keertje voor mezelf kies. Vaak maak je door piekeren dingen veel erger dan dat ze in werkelijkheid zijn. Hierdoor ervaar je veel stress en emoties terwijl dit helemaal niet nodig hoeft te zijn. Probeer dan op zo een moment ook aan de positieve kant te belichten en bedenk je dan hoe jij zou reageren. Vaak weet je wel als je logisch nadenkt, relativeert, dat jij je gevoelens te veel de loop hebt gelaten.

Kortom: Laat je hersenen denken dat je gelukkig bent en je word het ook. Dit wordt elke keer een stukje makkelijker en op een gegeven moment ben je iemand die na het vallen direct weer op kan staan. Het maakt je een sterker persoon, en het maakt je leven zoveel leuker! Gewoon doen!
© 2009 - 2019 L0rre, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Omgaan met piekerenOmgaan met piekerenWat is piekeren? Lost piekeren problemen op? Is er een verschil tussen piekeren en nadenken over een probleem? Wat is he…
Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenHumor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenKen jij ook dat gevoel dat je helemaal door de grond zakt als je rood wordt in een bepaalde situatie? Dan heb je waarsch…
Positief denken: vermijd depressie en verhoog je gelukPositief denken: vermijd depressie en verhoog je gelukDe stress van de moderne westerse maatschappij leidt er al eens toe dat mensen de pedalen verliezen. De ratrace van de c…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…
Slapeloosheidsklachten door piekeren in bedSlapeloosheidsklachten door piekeren in bedAls je niet kunt slapen en je ligt urenlang naar het plafond te staren, heb je alle ruimte om overal over na te denken.…

Reageer op het artikel "Denk jezelf gelukkig"

Reactie

Fred, 03-04-2015 00:44 #1
Je kunt jezelf niet gelukkig denken. Als je nl. goed nadenkt over je leven en hoe je dat leeft, dan besef je, dat je dingen moet doen, en wel dingen die goed zijn voor je. Het gaat er dus vooral om dat je je handen uit je mouwen steekt.

Infoteur: L0rre
Gepubliceerd: 17-03-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!