InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe hoog moet de kachel in de winter staan?

Hoe hoog moet de kachel in de winter staan?

Lage temperaturen buitenshuis en hoge temperaturen binnenhuis bij de kachel vergen nogal wat van een mensenlijf dat voortdurend moet schakelen. Hoe kom je een winter door met al die extreme temperatuurswisselingen? En hoe kom je in de winter toch aan voldoende buitenlucht en frisse lucht? Goede verwarming in huis, genoeg frisse lucht en niet te veel vocht in huis zijn daarbij van groot belang in de winter. Gezond de winter door, tips om gezond de winter door te komen.

Verwarming in huis in de winter: wat zijn de beste temperaturen in de winter in huis?

Om ook in de winter gezond te blijven is het belangrijk dat een woning goed en gelijkmatig wordt verwarmd. Is het overal ongeveer dezelfde temperatuur dan krijgen vocht en dus schimmels geen kans. Schimmels zijn namelijk erg slecht voor de gezondheid van de mens. Hoewel mensen altijd denken dat een slaapkamer niet warm hoeft te zijn en dit zelfs ongezod is, is het tegendeel waar. Bij flinke koud moet ook daar de kachel aan om vocht en schimmels geen kans te krijgen. Vooral voor mensen met aandoeningen aan het ademhalingsapparaat zoals astma, COPD of hartkwalen is dit laatste van heel groot belang.

De juiste temperaturen in huis in de winter

  1. In woonkamer, keuken en studeerkamer moet het tussen de 20 en 21 graden Celsius zijn
  2. In de andere vertrekken is 15 graden een goede temperatuur.

Zorg voor veel frisse lucht in huis, ook in de winter: ventileer voldoende

In de winter zijn we geneigd om ramen potdicht te houden. Toch is dat een heel erg slechte zaak. Door te ventileren (en dat kan door een raampje open te zetten, maar ook door een rooster te open) komt er frisse lucht binnen. En frisse lucht is belangrijk omdat die ervoor zorgt dat vocht, schimmels en huisstofmijt worden tegengegaan. Bovendien en dat klinkt veel mensen heel vreemd in de oren is het belangrijk voor de stookkosten. Wie goed ventileert zorgt voor drogere lucht. En droge lucht laat zich beter verwarmen. Er is dus minder voor nodig om een ruimte te verwarmen als er goed geventileerd wordt. In een huis moet 24 uur per dag geventileerd worden. Doe dit vooral door ventilatieroosters open te houden. Wie geen ventilatieroosters heeft kan het best het raam op een kiertje zetten. Dag en nacht.

Koolmonoxide: het kan de dood tot gevolg hebben

Als er in een ruimte niet voldoende geventileerd wordt en de afvalstoffen van een slechte gasverbranding niet goed worden afgevoerd, kan koolmonoxide zorgen voor desastrueze gevolgen. Mensen kunnen aan het geurloze gas dat ze inademen gemakkelijk overlijden, omdat ze niet merken dat er iets mis is. Bij inademing kan koolmonoxidevergiftiging ontstaan. De eerste symptomen zijn vaak misselijkheid of duizeligheid. Ook hoofdpijn komt veel voor bij koolmonoxidevergiftiging.

Koolmonoxidevergiftiging voorkomen: controle is de beste manier

Om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen is het belangrijk om allerlei verwarmingsinstallaties jaarlijks te laten controleren. Belangrijk zijn dan vooral:
  • Geiser
  • Gaskachel
  • Verwarmingsinstallatie

Andere tips voor een gezonde winter binnenshuis en buitenshuis

  1. Wie een houtkachel of open haard heeft, moet de schoorsteen ieder jaar laten vegen
  2. Een geiser zonder afvoer mag niet langer dan 20 minuten achter elkaar branden. Langer maakt de kans op schadelijke stoffen te groot
  3. Een koolmonoxidemelder geeft aan wanneer er gevaar dreigt, net als een brandmelder dat doet.
  4. Ga regelmatig naar buiten om voldoende frisse lucht in de natuur op te snuiven. Dat zorgt bovendien voor zonlicht en dat is een lange en soms donkere winter nodig

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is het Hellmanngetal?Wat is het Hellmanngetal?Het Hellmanngetal, ook wel bekend als het koudegetal, is een maatstaf voor het aanduiden van de kou in het winterseizoen…
Auto probleemvrij houden in de winterJe auto probleemvrij houden in de winter is belangrijk. Dat vergt goed onderhoud en goede maatregelen voor als sneeuw en…
Energiezuinig en warm autorijden in de winterkouEnergiezuinig en warm autorijden in de winterkouEen auto rijden is fijn, maar niet goedkoop. Zeker in de winter verstoken we heel wat energie, om redelijk warm en met i…
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Winter: hoe houd je het in de winter gezond in huis?Winter: hoe houd je het in de winter gezond in huis?In de winter is het veel vroeger donker en het is veel kouder dan in de andere jaargetijden. Mensen brengen veel meer ti…
Bronnen en referenties
  • GGD

Reageer op het artikel "Hoe hoog moet de kachel in de winter staan?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Leven
Special: Winterse ongemakken
Medische informatie…
Schrijf mee!