InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Misvatting en strategieën over vet in de buikstreek

Misvatting en strategieën over vet in de buikstreek

Veel mensen hebben last van een vetmassa. Rond de buikstreek, bij de heupen, het achterwerk. Echter bestaan er misvattingen over vet in de buikstreek. In dit artikel wordt daar dieper op in gegaan, samen met de strategieën.

Misvatting

De eerste misvatting is dat je het vet in je buikstreek weg krijgt door je buikspieren te trainen. Sommigen geloven dat wanneer je de onderliggende spieren traint, het vet er bovenop vanzelf verdwijnt. Dit is een zeer hardnekkige misvatting: vet verbrand je enkel door cardiotraining, niet door je spieren sterker te maken.

Waarheid

De waarheid is dat je lichaam zelf bepaalt waar vet opgeslagen wordt en welk vet als brandstof gebruikt wordt. En dit systeem van vet opslaan en aanwenden als energie is genetisch bepaald. Je lichaam wil vetreserves behandelen op een paar slimme strategieën.

1e strategie

Ten eerste slaat je lichaam deze extra energie in je buikstreek op omdat het op die manier minder energie vraagt om de vetmassa mee te dragen. Onthoud dat vetmassa dient als reserve voor je lichaam, dus je lichaam moet slim omspringen met de aanmaak, opslag en gebruik van deze reserves. Daarom slaat het vet op in de lichaamsdelen die het minst energie vragen om te bewegen. En je buik is zoín plaats. Het zou niet logisch zijn om de vetreserves rond je vingers en tenen op te slaan, omdat deze voortdurend in beweging zijn en het dus extra energie zou vragen om de vetmassa mee te dragen.

Dus als je lichaam een draagbare energiereserve wil opbouwen, is de buikstreek een ideale plaats.

2e strategie

Ten tweede heeft de opslag van lichaamsvet ook een andere functie, namelijk om zich voort te planten. Dit is vooral juist bij vrouwen, waar de vetreserves voornamelijk worden opgeslagen op de heupen, het achterwerk en de borsten om aantrekkelijker te worden voor de mannelijke jagers. Net zoals in de natuur bijvoorbeeld vogels kleuren gebruiken om potentiële mannetjes aan te trekken.

Natuurlijk hoef je zelf niet na te denken waar je vetreserves worden opgeslagen. Dit is een volledig automatisch proces.

3e strategie

Ten derde slaat je lichaam enkel vet op waar vetcellen aanwezig zijn. Dit lijkt misschien duidelijk, maar met dit probleem kampen mensen die een liposuctie ondergaan. Vetcellen worden van de buik, de heupen, het achterwerk of een andere plaats verwijderd, maar het vet wordt op een andere ongewenste plaats opgeslagen.

Stel dat je een ongezonde levenswijze volgt en je een liposuctie ondergaat om het vet in je buikstreek te verwijderen. Na de liposuctie ga je gewoon verder met je ongezonde manier van leven, waardoor je lichaam de overbodige vetmassa ergens wil opslaan. Maar omdat de vetcellen in je buikstreek verwijderd zijn, kan je lichaam onmogelijk de vetreserves in je buikstreek opslaan. En dus wordt het vet onder je kin, op je armen of heupen opgeslagen. Je lichaam kan slechts vet opslaan in bestaande vetcellen. Wanneer er vetcellen verwijderd worden, kan je lichaam onmogelijk vet op die plaats opslaan.
Gerelateerde artikelen
Hoe raak ik mijn buikje kwijt?Op de markt zijn er veel producten die je willen doen geloven dat ze de vetreserve op je buik het eerst onder handen nem…
Stijltips kledij: dik achterwerk, geen taille, brede heupenStijltips kledij: dik achterwerk, geen taille, brede heupenNiets leuker dan solden! We kopen dan een stapel kleren en plaatsen ons maar al te graag in de nieuwe outfit maar vaak b…
Dikke kont en volle billen zijn gezondDikke kont en volle billen zijn gezondVoor veel vrouwen zijn de billen altijd een zeer gevoelig onderwerp. De meeste vrouwen zijn dan ook helemaal niet tevred…
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Welke broek past bij mijn figuur?Welke broek past bij mijn figuur?Broeken en jeans zijn er in alle soorten en maten: heupbroeken, taillebroeken, strakke broeken, wijde broeken en nog vee…

Reageer op het artikel "Misvatting en strategieën over vet in de buikstreek"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 02-08-2007
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!