Yoga, ook goed om te herstellen

Yoga, ook goed om te herstellen Yoga is niet ‘slechts’ bewegen maar een manier van leven. Op de vraag waarom je aan yoga zou moeten gaan doen, krijg je een antwoord zodra je er een tijdje mee bezig bent. Zeker in een snelle maatschappij als de westerse, is het goed een moment voor jezelf te pakken en echt in jezelf te kijken. Yoga kan daar een essentiële bijdrage in leveren en bovendien kunnen bepaalde houdingen helpen in het herstelproces waar je op dat moment in zit. Het herstelproces kan heel uiteenlopend zijn, immers waar de een teveel stress te verduren heeft gehad, heeft de ander een stevige griep achter de kiezen. Je kunt het lichaam het werk laten doen en er verder niet over nadenken, maar je kunt ook met bepaalde houdingen het herstelproces stimuleren. Ieder maakt individueel die keuze. Onderstaande houdingen kunnen helpen als de betreffende persoon de houdingen consequent wil toepassen om zo het proces te stimuleren. Luister goed naar je lichaam en volg je intuïtie. Bovendien is beweging sowieso goed voor het lichaam.

Niet het doel maar het proces helpt!

Dat is het uitgangspunt van yoga en dus ook van deze houdingen die kunnen helpen om te herstellen. Dat maakt het een ‘way of life’ en geen workout. De oefeningen kunnen –in alle rust- twee keer per dag gedaan worden (minimaal éénmaal per dag … is tevens minimaal éénmaal per dag een moment voor jezelf!). Concentreer je bij alle oefeningen op je ademhaling en zorg dat je ademhaling rustig en diep is.

Verkrampingen

Als je om wat voor reden dan ook last hebt van verkrampingen kan onderstaande oefening helpen deze los te maken.
  • Ga rechtop staan met de benen in een spreidstand en adem diep in en voel hoe je longen zich langzaam volzuigen.
  • Tijdens deze inademing buig je met een gestrekt bovenlichaam en de armen gespreid voorover tot je bovenlichaam haaks op je benen staat en houdt de armen nog steeds gespreid (alsof je vliegt).
  • Op het moment dat je ‘toe’ bent aan de uitademing kom je in deze gestrekte houding weer omhoog, maar niet helemaal tot je recht staat. Halverwege stop je en dit herhaal je een vijftal keer in alle rust. Neem de tijd en volg met je oefening je ademhaling.

Stress

Er zijn verschillende houdingen tegen stress, maar deze is eenvoudig en voor veel mensen erg effectief. Het hulpmiddel is een stevig kussen.
  • Ga op je onderbenen zitten met je billen op je voeten, waarbij je voeten tegen elkaar aanliggen en je knieën op heupbreedte gehouden worden.
  • Van een recht bovenlichaam ga je nu voorover met je borst en hoofd op het kussen liggen (probeer je billen op de voeten te houden) en je draait daarbij je hoofd naar de zijkant. Leg je armen naast het kussen op de grond.
  • Druk in deze houding je stuitje zover mogelijk naar achter, zodat je torso zo groot mogelijk wordt.
  • Als je tot het uiterste bent gegaan ontspan dan je bovenlichaam, je schouders en zak verder weg in deze houding. Voel aan wanneer de houding lekker aanvoelt.
  • Adem goed diep door en doe dit in alle rust. Deze houding een drietal minuten vasthouden en kom rustig overeind. Deze houding kan ook als eerste en als laatste in een reeks houdingen toegepast worden.

Depressief

Een oefening die kan helpen bij het proces om uit een depressie te komen en welke tevens positief kan werken bij hormonale schommelingen, is de vlinder houding.

  • Ga rechtop zitten met de stuit goed op de grond en de benen gestrekt voor je.
  • Adem nu eerst diep in en op de eerstvolgende uitademing trek de je knieën naar je toe en laat je knieën naar buiten vallen.
  • Met een rechte rug druk nu je voetzolen tegen elkaar en breng je hakken zo dicht mogen naar je bekken en houdt met je handen je voeten vast.
  • Breng in deze houding je bovenlichaam naar voren, zo ver mogelijk. Even vasthouden en breng dan je bovenlichaam weer omhoog. Blijf in de gestrekte houding een drietal minuten zitten en gedurende deze drie minuten breng je regelmatig je bovenlichaam naar voren.

Weerstand

Als je om wat voor reden even niet goed in je vel gezeten hebt, is het goed om je weerstand te versterken. Meditatie kan hierin helpen en bovendien is een meditatiemoment altijd goed tegen stress.
  • Ga in de kleermakerszit zitten met een rechte rug, je kruin duidelijk richting het plafond en de stuit zoveel mogelijk naar de grond gericht.
  • Leg je handen op je knieën (met de handpalmen ontspannen omhoog gericht) en met gesloten ogen haal je diep adem via de buik en voel je lichaam de zuurstof het lichaam binnen halen.
  • Concentreer je goed en laat op een uitademing je zorgen of andere energievretende bezigheden je lichaam verlaten.
  • Laat het even voor wat het is en visualiseer desnoods hoe de gedachten je lichaam en geest verlaten. Ze verliezen door deze gedachten vanzelf in kracht. Laat er een lekker diepe zucht achteraan komen, waardoor je je gedachten nog een zetje (naar buiten) meegeeft.
  • Zink even diep in jezelf en ervaar hoe alles lekker in balans voelt. Dit mag je een drietal minuten vasthouden.
  • Daarna beweeg je langzaam je vingers en tenen en kom je rustig terug in het heden, terug uit je diepste ik.

Tot slot

Er zijn nog meer oefeningen die een herstellend karakter hebben, maar om gevoel te krijgen bij de oefeningen is het handig om te ervaren of het wat voor je is. Belangrijk is wel dat je het wat tijd geeft en het consequent toepast. Laat het een vanzelfsprekendheid worden en oordeel daarna of je er prettiger bij gaat voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ve…
Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenStress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenSchilderen werkt net als mediteren, yoga of sporten goed tegen stress en is een goede tegenpool voor het drukke leven da…
Last van stress of depressie? Tips om te ontstressenLast van stress of depressie? Tips om te ontstressenStress en depressie ontstaan vaak doordat mensen te laat inzien dat ze even moeten uitblazen en rust nemen, weg van de d…
Yoga voor lichaam en geestYoga voor lichaam en geestYoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen…

Let op Gezondheid!: ‘Onvoldoende beweging’Let op Gezondheid!: ‘Onvoldoende beweging’Veel mensen denken bij de woorden ‘te weinig beweging’ meteen aan overgewicht en dikke mensen. Deels is deze gedachte te…
Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftestVeel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die hel…

Reageer op het artikel "Yoga, ook goed om te herstellen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-09-2012
Subrubriek: Lifestyle
Special: Yoga oefeningen
Schrijf mee!