InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftest

Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftest

Veel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die helaas te maken hebben met de overgang. Wil je weten of jouw klachten misschien te maken hebben met de menopauze? Met deze simpele zelftest kun je er via de vragen in de checklist eenvoudig achter komen of je op dit moment al in de overgang bent of niet. Ben ik misschien al in de overgang? Heb ik overgangsverschijnselen? En moet ik misschien kiezen voor een thuistest om het zeker te weten?

Wanneer komt een vrouw normaal gesproken in de overgang?

Gemiddeld komt een vrouw pas begin 50 in de overgang maar dat betekent ook dat de eerste verschijnselen van de menopauze zich ook veel vroeger kunnen openbaren of juist veel later. Je kunt ook al vroege symptomen hebben van de overgang tussen de 35 en 40 jaar. De overgang is bovendien een proces dat maar liefst 15 tot 20 jaar kan duren. Het kan dus zijn dat zich bij jou al tekenen van de overgang voordoen op je 30e of je kan er van gevrijwaard blijven tot na je 55e. Wanneer je last hebt van vervelende klachten, is het zinvol om jezelf te testen op overgangsverschijnselen met de onderstaande checklist.

Zelftest: Een simpele checklist om zeker te weten " Ben ik al in de overgang of toch niet?"

Wanneer je voor jezelf de vragen uit deze zelftest beantwoordt, kom je er redelijk gemakkelijk achter of er een kans bestaat dat jouw klachten toe te schrijven zijn aan een al dan niet vroege menopauze.

  • Heb je last van problemen bij het plassen zoals een terugkerende blaasontsteking of branderige pijn bij het plassen?
  • Moet je vaker plassen of plas je sneller in je broek bij bijvoorbeeld hoesten, niezen of lachen?
  • Heb je last van slapeloosheid of nachtelijk zweten?
  • Word je ongesteld met meer of minder bloedverlies dan voorheen?
  • Is je cyclus minder regelmatig dan tevoren?
  • Heb je last van gewichtstoename?
  • Transpireer je vaker of ruik je anders dan vroeger?
  • Heb je last van hoofdpijn of gevoelige borsten?
  • Heb je last van dunner wordend haar of zelfs haaruitval?
  • Vertoont je huid tekenen van huidveroudering of is je huid dunner aan het worden?
  • Heb je last van obstipatie of winderigheid?
  • Voel je je extreem vermoeid?
  • Heb je meer last van stress dan vroeger het geval was?
  • Voel je je depressief of extreem angstig zonder duidelijke aanleiding?
  • Ben je meer prikkelbaar of word je sneller boos?
  • Heb je last van concentratie stoornissen of ben je meer vergeetachtig dan normaal?
  • Heb je last van opvliegers?
  • Heb je last van hartkloppingen of een gevoel van onrust?
  • Heb je onverklaarbare pijn in je lichaam zoals last van spieren of gewrichten?
  • Heb je minder zin om te vrijen of heb je pijn bij het vrijen?

Overgang test: Hoe kan ik testen of mijn lichaam al in de overgang is via een thuistest?

Online en bij de drogist of apotheek kun je tegenwoordig een thuistest kopen om via je urine ook echt fysiek te testen of je medisch gezien al in een beginnende menopauze zit. De betrouwbaarheid van deze testen is redelijk hoog en je kunt er dan ook vrij gemakkelijk anoniem en in privacy gebruik van maken. Wanneer je een positieve uitslag hebt op de bovenstaande test checklist, verdient het zeker de aanbeveling om je vermoedens te laten bevestigen via een thuistest of andere overgang test (de huisarts kan je doorverwijzen om bloed te laten prikken naar aanleiding van overgangsverschijnselen).
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Aandacht voor de overgang, documentaire: Uitgebloe(i)dnieuws uitgelichtAandacht voor de overgang, documentaire: Uitgebloe(i)dMaandag 3 maart 2014 was de documentaire ‘Uitgebloe(i)d te zien die over de overgang in Nederland gaat. In de documentai…
Bronnen en referenties
  • Early Menopause
  • The Third Age: Menopause
  • Vroege symptomen van de overgang (eigen artikel InfoNu)

Reageer op het artikel "Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftest"

Reacties

Daisy, 04-04-2016 18:49 #3
Ik scoor op 18 van de 20 vragen. Ik menstrueer ook al 6 maanden niet meer. 1 van de laatste keren dat ik wel nog menstrueerde (ongeveer 11 maanden geleden) hield dit 1 1/2 maand aan. Daarna bleef het vrijwel uit. Ik heb bovengenoemde klachten al gedurende een jaar of 3 a 4 en nu komt daar dus het uitblijven van de menstruatie bij. Een neef van mij vroeg het plotseling aan mij een maand geleden, nadat hij mij een uurtje geobserveerd had: "Ben jij misschien in de overgang?"

Ik ben pas 39! Ik kan alle klachten (alhoewel ik ze tot nu toe niet als zeer storend heb ervaren) er wel mee verklaren. Maar is dit niet veel te vroeg?

Vica, 03-07-2014 21:07 #2
Ik wil zo'n test laten doen, maar er wordt gezegd, dat je dan beter niet aan de pil kan zijn. Hoe lang niet je sporen met de pil om wel een betrouwbaar resultaat van zo'n test te kunnen keuken?
Gr. Vica

Ik, 21-03-2013 23:18 #1
Nou, volgens de test ben ik in de overgang (36), maar volgens de arts niet. Die kenmerken kunnen ook heel ergens anders op van toepassing zijn, bijvoorbeeld: depressie en stress. Reactie infoteur, 16-04-2013
Klopt, bepaalde symptomen kunnen ook wijzen op een andere aandoening. Er is altijd sprake van een samenhangende set van symptomen, die mogelijk wijst naar een bepaalde oorzaak. Positief scoren op de test is zeker een reden om je te laten testen om zeker te zijn. Maar er kan net als bij jou ook altijd een andere oorzaak ten grondslag liggen aan de klachten en symptomen die hier beschreven zijn.

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 12-09-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 3
Schrijf mee!