InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tips voor meer zelfvertrouwen

Tips voor meer zelfvertrouwen

Tips voor meer zelfvertrouwen Vele mensen krijgen te maken met een tekort aan zelfvertrouwen. Weinig zelfvertrouwen kan je niet alleen belemmeren in je dagelijkse leven, maar kan ook aanleiding geven tot ernstige emotionele problemen zoals paniekaanvallen en depressie. Daarom is het belangrijk een goede dosis zelfvertrouwen te hebben, maar hoe begin je daar nu aan?

Wees aardig tegen jezelf

Bron: Alex, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Alex, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Iemand met weinig zelfvertrouwen is meestal niet echt vriendelijk voor zichzelf. Je zult jezelf betrappen op uitspraken zoals: 'wat ben ik toch stom' en 'wie zou nu van mij kunnen houden'. Dit is echter geen goede manier om je zelfvertrouwen terug op te krikken, integendeel! Door deze uitspraken wordt je onzeker en ongelukkig, na een tijdje misschien zelfs depressief!

Probeer vriendelijker te zijn tegen jezelf. Positief tegen jezelf praten, kan al een groot verschil maken voor de ontwikkeling van meer zelfvertrouwen. Gebruik uitspraken zoals: 'dat heb ik goed gedaan' en 'je ziet er goed uit vandaag'. Het lijkt misschien gemakkelijk, maar overschakelen op positieve gedachten vraagt soms heel wat werk. Soms zal je merken dat je terugvalt in oude negatieve gedachten. Als dit gebeurt, probeer dan de negatieve gedachten om te zetten naar positieve!

Hou van je eigen lichaam

Voor veel mensen wordt een tekort aan zelfvertrouwen veroorzaakt door hoe zij denken over hun eigen lichaam. Je bent gefocust op die ene nieuwe rimpel of je vindt jezelf te dik. Deze gedachten zorgen er voor dat jij weinig zelfvertrouwen hebt, want jij bent overtuigd dat je lelijk bent.

Toch is dit niet zo! Zelfs topmodellen zijn niet perfect! Iedere mens heeft onvolmaaktheden, dit maakt je uniek. Probeer daarom meer te concentreren op dingen die je wel mooi vindt aan je lichaam. Ben je trots op je ogen? Of misschien heb jij heel mooi haar? Er is altijd wel iets positief waar je trots op kan zijn!

Straal zelfvertrouwen uit

Bron: Steve Evans, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Steve Evans, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Iemand met weinig zelfvertrouwen zal dit ook uitstralen. Je hebt problemen om mensen aan te kijken, je houding is wat gezakt en vaak probeer je ook om jezelf te verbergen.

Dit soort gedrag maakt het gebrek aan zelfvertrouwen meestal erger, en is dus zeker af te raden. Het kan ook gebeuren dat er misbruik van je wordt gemaakt door deze houding, doordat anderen met veel zelfvertrouwen gewoon over je heen lopen. Wanneer je echter zelfvertrouwen gaat uitstralen, krijg je een beter gevoel. Ook ben je beter beschermd tegen mensen die het niet zo goed met je voorhebben.

Zorg voor een stevige wandelpas en een rechte houding. Wees niet bang om iemand aan te spreken en hen recht in de ogen te kijken. In het begin zal je wat angstig zijn maar wanneer je het gewoon wordt om zelfvertrouwen uit te stralen, zal je dit ook voelen!

Verwen jezelf

Jezelf verwennen kan heel positief zijn voor je zelfvertrouwen. Neem bijvoorbeeld een dag voor jezelf om nieuwe kledij te kopen, te ontspannen en gewoon jezelf te zijn. Wat make-up dragen met je nieuwe kleren zorgt zeker voor een echte boost in zelfvertrouwen. Draag zorg voor jezelf, mentaal en fysiek, en dan komt alles in orde!
Gerelateerde artikelen
Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen? Wat doet zelfvertrouwen met u? Heeft zelfvertrouwen een nut? Waar is zelfvertrouwen goed voor? Le…
Zelfrespect: voel jij je onzeker?Zelfrespect: voel jij je onzeker?Wat is zelfrespect? Heb je zelfrespect als je een laag zelfvertrouwen hebt? Heb jij een laag zelfbeeld over jezelf? Heb…
Wat houdt zelfvertrouwen in?Wat houdt zelfvertrouwen in?Wat is relevant als het om zelfvertrouwen gaat? Hoe zit het met de relatie met je capaciteiten? Aan welke gedachten en g…
11 Faalangst tips11 Faalangst tipsFaalangst overwinnen is lastig, maar een aantal goede faalangst tips kunnen jou hierbij helpen. Omgaan met faalangst is…
Eigenwaarde: waardeer jezelf!Eigenwaarde: waardeer jezelf!Het gevoel van eigenwaarde kan je leven maken of breken. Ben jij tevreden met jezelf? Hoe groot is jou eigenwaarde? Hoe…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/zoekwoord/meer-zelfvertrouwen/
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tough_decission.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bangalore,_India_Model.jpg
  • Afbeelding bron 1: Alex, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Steve Evans, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Tips voor meer zelfvertrouwen"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 28-11-2012
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!