Trainen met je eigen lichaamsgewicht; Push-up

De push-up is een oefening waarbij vooral de borst en de triceps wordt getraind. Het is een oefening waarbij het eigen lichaamsgewicht wordt gebruikt.

De push-up

De push-up is een oefening waarbij vooral de borst en de triceps wordt getraind. Het is een oefening waarbij het eigen lichaamsgewicht wordt gebruikt. De push-up kan overal worden uitgevoerd. De push-up weerspiegelt de algehele kracht van het bovenlichaam van een persoon. Onder andere daarom wordt de push-up vaak gebruikt bij fysieke testen van militaire eenheden.

Spieren die worden getraind bij de push-up

Deze spieren worden vooral getraind bij de push-up:
  • Borst
  • Triceps

En in mindere mate:
  • Buik
  • (Onder)rug
  • Biceps

De uitvoering

Om de push-up correct uit te voeren moet je met je handen op schouderbreedte, en voeten bij elkaar, in opgerichte positie op de grond blijven. Zorg ervoor dat je rug niet bol of hol komt te staan, maar dat je lichaam net een plank is. Hiervoor moet je dus je buikspieren aangespannen blijven houden.
Bron: Pearson Scott Foresman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Pearson Scott Foresman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Eenmaal in deze positie, laat je je naar beneden zakken tot je ellebogen een hoek van 90 graden maken. Dan druk je jezelf weer uit in de uitgangspositie.

Variaties op de normale push-up

Er zijn een aantal variaties op de normale push-up die in dit artikel is beschreven:
  • Brede push-up. Hierbij zet je je handen verder uit elkaar dan schouderbreedte.
  • Smalle push-up. Hierbij zet je je handen dichter bij elkaar dan schouderbreedte.
  • Knokkel push-up. Hierbij doe je de push-up, alleen in plaats van je handen plat op de grond zet je je vuisten op de grond.
  • Guillotine push-up. Hierbij doe je de push-up terwijl je benen hoger staan dan je armen. Je kan bijvoorbeeld tegen de muur aan gaan staan of je voeten op een bank zetten.
  • Één arm push-ups. Hierbij voer je de push-up uit met één arm. Hier moet je niet alleen sterk voor zijn, maar ook een goede evenwicht hebben.

Ik kan geen push-up doen

Als je geen push-up kan doen, kan je het volgende doen. Ga op je knieën zitten, handen voor je uit op de grond en vanuit die positie opdrukken. Dit is een stuk lichter dan de normale push-up.

Leuke weetjes

  • Het eerste push-up record was 6006 push-ups achter elkaar. Dit werd gedaan door Charles Linster op 5 oktober 1965.
  • Het record voor meeste push-ups achter elkaar staat vanaf 1980 op de naam van Minoru Yoshida. Hij deed 10.507 push-ups.
  • Op 24 april 1993 deed Charles Servizio 46.001 push-ups in 21 uur en 6 minuten.
  • Doug Pruden deed 1025 1-arm push-ups op 8 november 2008.

Lees verder

© 2014 - 2020 Spounty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
30 dagen Crossfit, een schema voor thuisCrossFit verovert Nederland. Volg het 30 dagen fit schema voor beginners en ervaar het zelf. Met behulp van dit schema k…
Verminder je rugpijn aanzienlijk met fitness oefeningenJe rug is een van de belangrijkste spieren die je hebt. Een sterke rug zorgt voor minder rugpijn. Ook de kans op blessur…
Buikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenBuikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenThuis vetverbrandende oefeningen doen om buikvet kwijt te raken. Je kunt snel resultaat bereiken door te zorgen voor ext…
Bikini's voor grote en kleine borstenEen nieuwe bikini kopen is natuurlijk heel erg leuk, maar voor sommige vrouwen is dit niet zo plezierig als het zou moet…

Trainen met je eigen lichaamsgewicht; Pull-upDe pull-up is een oefening waarbij men het eigen lichaam gebruikt als weerstand. Vooral de rug en de armen worden bij de…
Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?Elk jaar op 1 januari begint iedereen vol goede moed te werken aan zijn of haar nieuwe voornemens. Gebruikelijke goede v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • http://ingjusmin.wordpress.com/
  • Afbeelding bron 1: Pearson Scott Foresman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Trainen met je eigen lichaamsgewicht; Push-up"

Infoteur: Spounty
Gepubliceerd: Januari 2014
Subrubriek: Lifestyle
Special: Effectief trainen
Schrijf mee!