InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?

Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?

Elk jaar op 1 januari begint iedereen vol goede moed te werken aan zijn of haar nieuwe voornemens. Gebruikelijke goede voornemens zijn afvallen, gezonder eten, meer sporten, meer verdienen of meer reizen. Veel van de voornemens zijn rond eind januari alweer vergeten. Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij je dit jaar wel aan je goede voornemens houdt, en dat je in december kunt terugkijken op een geslaagd jaar?

Stel duidelijke en concrete doelen voor jezelf

"Ik wil meer sporten" is een goed voornemen, maar het is niet echt concreet. Probeer eens voor jezelf op te schrijven wat je precies bedoelt met meer sporten. Voor de één is meer sporten elke dag een stukje wandelen, en voor de ander betekent het om elke week 30 km hard te lopen. Door je doel duidelijk op te schrijven kun je ook beter meten of je bezig bent om je doelen te behalen, en zonet wat je zou kunnen doen om ze alsnog te halen. Dus schrijf nu voor elk goed voornemen wat je hebt uit wat je precies bedoelt, wat verschillende mijlpalen zijn (bijv. 5 km gehaald, 10 km gehaald), en een aantal stappen die je kunt nemen om je doel te behalen. Onderzoek wijst uit dat het nadenken over concrete doelen en het opschrijven van manieren om die doelen te behalen de kans verhogen dat je het doel ook daadwerkelijk haalt.

Maak je doelen positief

Uit onderzoek blijkt dat het beter is om je doelen positief te formuleren. Dus benadruk de voordelen in je doel en niet de nadelen. Zeg dus niet: 'Ik wil niet meer snoepen", maar zeg: "Ik wil meer groente eten". Een positievere minste werkt beter. Zo kun je focussen op wat je juist wel mag of waar je meer van wilt, in plaats van de dingen die je niet meer mag eten of moet laten. Mensen die hun goede voornemens positief maken houden het vaak langer vol en zijn succesvoller dan de mensen die hun doelen negatief formuleren.

Wat is visualisatie?

Visualisatie is een techniek om je een mentale voorstelling te maken van een situatie, een product of een gevoel. Je kunt hier rustig voor gaan zitten en je in gedachten voorstellen hoe het eruit ziet als je je doel hebt gehaald. Als je dit moeilijk vindt kun je dit ook uitschrijven, een filmpje van jezelf maken waarin je praat over je ideale leven, of een collage of tekening maken van hoe je goede voornemens eruit zien.

Gebruik visualisatie om je doelen te halen

Het visualiseren van je doelen kan je helpen om ze te halen. Bedenk hoe je je voelt als je je doel hebt gehaald, hoe je er dan uitziet, wat je omgeving ervan zal vinden, hoe trots je zult zijn. Als je het moeilijk vindt om je dit voor te stellen kun je het ook uitschrijven op een a4-tje, of maak een collage van plaatjes die aangeven hoe het behalen van dat doel er voor jou uitziet. Ga er lekker voor zitten en leef je goed uit. Als je klaar bent met je collage of het creëren van je fantasie over de toekomst, vergelijk je toekomst en droombeeld dan met hoe je situatie nu is. Als je je alleen voorstelt hoe je de toekomst graag zou willen hebben is dat minder effectief dan wanneer je ook nadenkt over hoe de situatie nu is. Denk goed na over de verschillen tussen je situatie nu en je ideale situatie of je ideale leven. Doordat je nadenkt over dit contrast, zie je goed in wat er nog moet gebeuren om je ideale leven waar te maken, en dit motiveert dan ook om je aan je goede voornemens te houden.
© 2014 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 10-01-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!