Fiets jezelf gezond

Fiets jezelf gezond Nederland is een fietsland en we staan daarbuiten ook bekend dat we overal de fiets voor pakken. Toch is dat proces aan het veranderen. Meer welvaart wil zeggen dat de grootste groep mensen minimaal één auto binnen het huishouden heeft en dan is het plotseling een stuk gemakkelijker om de auto te nemen voor die klusjes waar je voorheen nog de fiets voor nam. Zijn we dan mooi weer fietsers geworden of worden we pas weer enthousiast als er een groot wielerevenement is?

Enthousiaste fietser

Natuurlijk stimuleert een evenement als de Tour de France alle amateur wielrenners en zal menig weinig ervaren fietser ook overwegen een sportfiets aan te schaffen en er op uit te trekken. Maar dat staat los van de tendens dat de fiets ergens voor pakken (als standaard vervoermiddel dus), helemaal niet zo vanzelfsprekend meer is.
Dit in tegenstelling tot de jeugd, want behalve een luie puber die gebracht wil worden (bij voorkeur met de auto), pak je de fiets als je ergens naar toe moet. Zoveel alternatieven zijn er immers niet en ouders/opvoeders hebben hier een duidelijk rol in, een voorbeeldfunctie.

Als we al de fiets pakken, hebben we vanaf de volwassen leeftijd plots de “ondersteuner” in de vorm van een accu achterop nodig. Deze geeft je een steuntje in de rug en de vraag is of je daaraan moet beginnen als je nog jong bent. Je beweging staat niet meer in verhouding tot wanneer je op de normale fiets stapt, wat de fabrikanten van deze apparaten ook beweren. Waarom zou je niet gewoon zelf fietsen, zolang je er fysiek toe in staat bent?

Veiligheid

Veiligheid staat voor alles en dat wil zeggen dat je begint op een veilige fiets, waar het voor- en achterlicht werkt. Je remmen goed functioneren en je opgepompte banden hebt. Zoals je auto periodiek een APK beurt krijgt, moet je dit eigenlijk bij je fiets ook doen.

Verder is het goed om je lichaam te beschermen waar het kan. Aangezien de snelheid meestal niet van dien aard is dat je je kleding wezenlijk aan moet passen, wat bijvoorbeeld op de motor wel het geval is, is het wel verstandig om een fietshelm te dragen. Er zijn al heel wat ernstige ongelukken mee voorkomen. Je hoofd beschermen is immers niet onverstandig, je kunt heel vervelend terecht komen met een val van de fiets.

Bron: Danfador, PixabayBron: Danfador, Pixabay

Gezond op de fiets

De fiets is bijvoorbeeld bij uitstek een geschikt als vervoermiddel in de stad. Bovendien, en niet geheel onbelangrijk, is het heel erg gezond voor je. Fietsen is een prettig vervoermiddel waarbij je gezondheid en functionaliteit prima kunt combineren.
Een uurtje fietsen levert je behalve de beweging, die goed is voor het lichaam, ook zo maar een verbranding van zo’n 500 kilocalorieën op.

Wil je aan je (fiets)conditie werken, dan is dagelijks een half uur in een aardig tempo al meer dan prima. Dit kan je al realiseren door de boodschappen op de fiets te doen, eventuele kinderen naar school brengen of op de fiets naar vrienden of het werk te gaan.
Dit laatste is voor degene die niet meer dan pakweg 10 kilometer van het werk woont, vaak nog sneller ook. En als bijkomend voordeel is het ook nog eens goed voor het milieu.

Anders eten?

Als je echt gaat wielrennen en meerdere keren per week langer op de fiets zit, dan moet je er voor zorgen dat je voldoende energie hebt en eiwitten tot je neemt. Uiteraard moet je, of je nu wielrenner of recreatieve fietser bent, altijd een goed voedingspatroon hebben wat in evenwicht is. Wees voorzichtig met verzadigde vetten en zout en neem niet meer koolhydraten tot je dan je kunt verwerken (op de fiets).

Geestelijke gesteldheid

Er zijn meerdere onderzoeken die aangetoond hebben dat regelmatig op de fiets, en dan bij voorkeur in de natuur, goed is voor de geestelijke gezondheid. De focus ligt op de weg en je kunt, alsof het vanzelf gaat, de gedachten die je bezig houden zomaar loslaten. Bij uitstek ook geschikt als je met een vol hoofd van je werk komt.

Tot slot

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Danfador, Pixabay

Reageer op het artikel "Fiets jezelf gezond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!