Hoe duurzaam leven we en valt er nog wat te verbeteren?

Hoe duurzaam leven we en valt er nog wat te verbeteren? Er zijn gelukkig steeds meer mensen die snappen dat we de aarde aan het “leeghalen” zijn. We gebruiken de ooit zo onuitputtelijke grondstoffen op, maar de groep mensen die wat terug doet is nog steeds te klein. Zoals gezegd is deze groep wel groeiende, maar het gaat met horten en stoten. Dus is het zinvol jezelf af en toe de vraag te stellen in hoeverre je duurzaam bezig bent.

Duurzaam of duurzamer

”Duurzaam ontwikkelen is aansluiten op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties, om in hun eigen behoeften te voorzien, in gevaar te brengen. “ Zo heeft de VN commissie Brundtland in 1987 aangegeven.

Dat wil zeggen dat we bijvoorbeeld stoffen hergebruiken, een tweede leven geven in dezelfde staat of in een andere. Dit kan opnieuw voor de mens zijn, maar kan ook voor dieren of zelfs de bomen- en plantenwereld. Hoe meer we dit doen, hoe meer we de aarde en alles en iedereen die daarop leeft, beschermen voor de toekomst.

Natuurlijk zijn er discussies over het gat in de ozonlaag en wie of wat daar de veroorzaker van is, maar behalve de menselijke vervuiling “herprogrammeert” de wereld zich als het ware eens in de zoveel tijd. Waarbij het tweede aspect geen vrijbrief mag zijn om dan maar de wereld vervuilen. Duurzaamheid begint bij ieder individu afzonderlijk en zolang het niet in het DNA van de mens zit, zal men hierop geattendeerd moeten blijven worden.

Bron: Zon - AnnastaalBron: Zon - Annastaal

Hoe duurzaam ben jij?

De basis van duurzaamheid is het direct afval in onze afvalbak. Eenvoudig te scheiden is:
  • ”Groen” afval, zoals dode planten en bloemen, aardappel- of eischillen of oud brood. De gemeente zamelt dit in.
  • Glas, alle soorten glas en bij de meeste glasbakken ook nog op kleur te scheiden. Denk bij glas aan alle soorten glas van flessen tot potjes groenten, babyvoeding of oude vazen. De gemeente neemt het graag in ontvangst.
  • Papier, behalve al die krantjes die je in de brievenbus krijgt ook de enveloppen van post, verpakkingen van gekochte spulletjes of gelezen tijdschriften. Waarbij die laatste nog wel eens eerst naar andere mensen kunnen gaan om te lezen … nog duurzamer. Of de vereniging die er wat aan kan verdienen en anders neemt de gemeente het in.
  • Batterijen, we staan er van te kijken hoeveel we er nog gebruiken en mogelijk is oplaadbare net iets duurzamer (deze moeten na verloop van tijd overigens ook verwisseld worden). Bij de supermarkt of elektronicawinkel, batterijen worden op verschillende plaatsen ingezameld.
  • Elektronica, de broodrooster die kapot is, de elektrische tandenborstel of de televisie die het begeven heeft. De elektronicawinkel zamelt deze in.
  • Medicijnen, te grote verpakkingen of over de datum, er zijn allerlei redenen dat medicijnen weggegooid moeten worden. Bij de apotheker kan je ze deponeren.

Natuurlijk kan je nog verder gaan, maar dit zijn de gangbare en dan is de vraag in hoeverre je hier aan kunt en wilt meewerken.

Een stap verder

Kleding

Een stap verder is de inmiddels mateloos populaire tweedehandskledingwinkel. Kleding heeft om de stof te produceren bijvoorbeeld enorm veel water gekost en het weggooien van kleding betreft dus veel meer dan de directe kosten van het betreffende kledingstuk.
Kwaliteitskleding aanbieden aan een tweedehandskledingwinkel levert behalve een tweede leven voor het kledingstuk ook nog geld op of je ruilt het voor een ander kledingstuk in deze winkel. De shoppers in deze winkels is over het geheel gezien (qua kleding verkoop) zo'n 28% tot 33% en groeiende.

Fairtrade kleding is weer een ander verhaal. Vanuit de alternatieve kanalen wordt deze kleding gemaakt. Inclusief een normaal loon voor de makers, is deze kleding verhoudingsgewijs wel wat duurder en voor een aanzienlijke groep nog té duur. Een kleine 25% komt zo nu en dan in een dergelijke winkel om er iets te kopen.

Bron: Waterval Frankrijk - AnnastaalBron: Waterval Frankrijk - Annastaal
Water
We hebben het al even over water gehad bij het produceren van kleding, maar direct hebben we ook met de eigen douche te maken, het besproeien van onze planten en het schoonmaken van onze omgeving.

We douchen lang, terwijl we in 5 minuten onszelf en onze haren ook prima schoon kunnen maken. Er zijn timertjes in de handel die je de tijd onder de douche kunnen geven. Zorg verder dat je geen lekkende kranen hebt en als je wilt badderen, beperk het dan en pas het alleen op bijvoorbeeld een rustmomentje toe. Verder heb je waterbesparende douchekoppen, waar je niets in negatieve zin van merkt.

Vang water uit de hemel op voor je planten en vul het desgewenst aan met leidingwater. Maar als je een flinke opvangbak kunt regelen, heb je voor de gemiddelde stadstuin al voldoende.

Als je de ruimte schoon wilt houden, probeer dan zoveel als mogelijk natuurlijke middelen te gebruiken. Ze belasten het milieu vele malen minder. Er zijn voor zoveel producten alternatieven, dat je echt niet per se de traditionele hoeft te gebruiken. De natuurwinkel heeft er bijvoorbeeld meer dan voldoende.

Energie

Zuinig zijn met energie, we weten het allemaal. De kachel enkele graden omlaag een uurtje of wat voordat je naar bed gaat. Maar ook de gordijnen in de winter dicht én niet voor de verwarming hangend, helpt ook.
Maar ook de oplader die uit het stopcontact kan als het apparaat opgeladen is, is een kleine moeite. Maar laat ook de droger voor wat hij is, als het zonnetje schijnt. De was droogt in geen tijd en ruikt nog lekker ook.

Lichaamsverzorgende producten

Al die producten die we in de drogisterij of de supermarkt halen, zitten in veelal kunststof flessen. Al die flessen gaan leeg de container in en er worden weer nieuwe gemaakt. Hoeveel energie kost dat wel niet?! Waarom geen hervulbare glazen flessen. Desgewenst sop je een glazenfles nog uit, maar je bespaart er erg veel mee … en vaak ook nog in de kosten. Naar de inhoud moet je natuurlijk enig moment ook kijken en er zijn steeds meer natuurlijke producten, waar de lijst met chemische toevoegingen beduidend kleiner is. Organisch, niet toxisch of natuurlijk op de verpakking wil meestal zeggen dat je ook echt natuurlijke producten hebt. Overigens heb je binnen deze natuurlijke cosmeticawereld ook nogal wat verschillen c.q. gradaties. Ga er niet standaard vanuit dat alle producten dan standaard volledige biologisch zijn en/of niet op dieren getest.

Bron: Hansbenn, PixabayBron: Hansbenn, Pixabay
Voeding
Voeding mag in deze opsomming niet ontbreken. Al die gifstoffen, ook al zijn er inmiddels een aantal verboden, krijg je bij de normale groenten toch echt binnen (slecht voor de mens en slecht voor het milieu). Bij biologische groenten werkt men met natuurlijke afweer. Bovendien, en dat is bij voeding niet onbelangrijk, de smaak is meestal veel beter en geeft een beter verzadigd gevoel wat minder eten tot gevolg heeft. Daar staat tegenover dat het iets duurder is, maar als er meer van geproduceerd kan worden, zal ook die prijs dalen.

Daar komt nog bij dat de traditionele vlees- en zuivelindustrie erg vervuilend is. Men kiest er steeds vaker voor om "eerlijke" producten te kiezen. Er wordt dan deels op een andere wijze gewerkt en wel zo diervriendelijk. Veganisme is een volgende stap in deze.

Tot slot

De vraag blijft hoe duurzaam je zelf dus bezig bent en waar je jezelf nog kunt verbeteren. Rekeninghoudend met een groep mensen die zich daar nooit mee bezig zal houden, moet er dus ook nog wat gecompenseerd worden. Maar als die groep die al duurzaam bezig is of die zich er in verdiept en steeds meer tot het besef komt, dat we het niet voor niets doen, komen we iedere keer een stap verder met een duurzaam leven.
Gerelateerde artikelen
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Biokleding, wat is groene en eerlijke kleding?Biokleding is populair en een trend. Biokleding is duurzaam en is gemaakt met respect voor mens en milieu. Biokleding is…
Biologische winkel kiezen met EKO-keurmerk WinkelsBiologische winkel kiezen met EKO-keurmerk WinkelsAls je voor biologische voeding kiest, moet je ervan uit kunnen gaan dat een biologische winkel ook alleen maar biologis…
Biologische voeding: gezond biologisch etenBiologische voeding: gezond biologisch etenBiologische voeding of kortweg bio-voeding kan omschreven worden als kwaliteitsvoeding die op een natuurlijke wijze is o…

Stoppen met roken, hoe doe je dat?Stoppen met roken, hoe doe je dat?Ongeveer 25 procent van de Nederlanders rookt. De meeste mensen die roken, willen hier mee stoppen (zo’n 75%). Er zijn v…
Burn-out: er zelf vanaf komenBurn-out: er zelf vanaf komenVeel mensen denken bij een burn-out aan een overspannenheid. Toch is het niet hetzelfde. Beide aandoeningen ontstaan als…
Bronnen en referenties
  • Healthy, magazine van De Tuinen; “Hoe duurzaam bent u eigenlijk”.
  • Afbeelding bron 1: Zon - Annastaal
  • Afbeelding bron 2: Waterval Frankrijk - Annastaal
  • Afbeelding bron 3: Hansbenn, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe duurzaam leven we en valt er nog wat te verbeteren?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!