Beginnen met je huis opruimen: stappenplan naar Marie Kondo
Als je veel rommel in je huis hebt, kan dat behoorlijk wat tijd, energie en frustratie opleveren. Misschien heb je er al eens aan gedacht om op te ruimen, maar ontbreekt het je aan motivatie en blijf je het uitstellen. Waar begin je als je je hele woning wilt opruimen? Een stappenplan, zoals die van Marie Kondo, kan houvast bieden om opruimen als avontuur aan te gaan. Zo word je weer blij om je huis binnen te stappen!
De aanpak van Marie Kondo
Marie Kondo is dé opruimgoeroe. In haar boek 'Opgeruimd!' doet ze haar filosofie uit de doeken. Het kernpunt daaruit is dat opruimen een combinatie is tussen weggooien en organiseren. Wat je houdt en wat je weggooit is afhankelijk van wat jou blij maakt. Je bedankt de spullen die jou ooit blij maakten, maar nu niet meer. Uiteindelijk heb je een huis vol waardevolle spullen waar je vrolijk van wordt. Dit stappenplan is gebaseerd op de Japanse Marie Kondo-methode.
Stap 1: Wat vind jij belangrijk?
Misschien vind je dit een gekke vraag, maar het is belangrijk om te weten wat jij belangrijk vindt. Het moeilijkste onderdeel van opruimen is het weggooien van dingen, maar als je weet wat jij leuk vindt, wordt het makkelijker. Dan kun je namelijk selecteren op wat waardevol is voor jou en wat niet.
Het opruimen begint dus met reflecteren. Als je graag kookt, dan kun je de keukenapparaten bewaren. Als je die apparaten hebt gekocht omdat je ‘ooit’ er nog eens iets mee wilt doen, laat je wens dan varen. Ga je binnenkort verhuizen of op wereldreis, wees dan extra selectief en streng met wegdoen. Heb je iets wat je een blijde herinnering geeft? Leg of hang het dan op een zichtbare plaats.
Je doelen bepalen mede wat essentieel is voor jou. Dit bepaalt weer welke spullen je wegdoet en wat je houdt.
Bron: La Petite Femme, Pixabay Stap 2: Je kledingkast opruimen
Onze kledingkast hangt vaak vol met kleren die we amper dragen. Daardoor heb je snel het gevoel dat je ‘vandaag niets hebt om aan te doen’. Te veel keuzes maken ons gewoonweg gestrest.
Je kledingkast is een goed begin omdat het waarschijnlijk vol zit, maar ook omdat je er niet te veel emotionele verbondenheid mee voelt. Begin met drie stapels:
- Zeker weten houden: hier word je blij van
- Misschien houden: je gaat niet spontaan glimlachen, maar kunt het ook niet zomaar wegdoen.
- Wegdoen: kleding die gaar is, waarvan je niet eens meer wist dat ze nog in de kast lagen, stukken die je nooit meer gaat dragen.
Als je klaar bent, analyseer je je ‘misschien’-stapel nog eens. Als je niet binnen 5 minuten kan bedenken waarom je het wil houden, gaat het weg.
De bedoeling is dat hier de smaak te pakken krijgt: opruimen is leuk! Je krijgt er plezier in als je de volgende dag de deur opentrekt en ziet hoe netjes en overzichtelijk alles is. Het geeft je kracht voor de volgende stappen.
Stap 3: Ga door naar je keuken, woonkamer, studeerkamer, badkamer …
Volg hetzelfde plan als bij je kleren. Alles wat je de afgelopen 6 maanden niet hebt gebruikt gaat weg. Stop met het bewaren van spullen voor ‘later’ en ‘misschien voor later’.
- Dubbele spullen kunnen de deur uit
- Boeken die je niet leest of gaat lezen in de komende maand kunnen weg
- Accessoires die je niet meer mooi vindt kunnen naar de kringloop
- Beautyproducten met een laag stof mogen in de prullenbak
Het idee is dat spullen zonder doel weggaan. Zo houden ze je niet meer bezig (“Ga ik dit ooit nog gebruiken?”) en kun je je lievelingsspullen sneller vinden. Je denkt dan nooit meer: “Waarom staat die rommel weer eens in de weg?”.
Al je spullen die niet horen in die kamer leg je op de plek waar ze wel horen. De boeken naar de studeerkamer, speelgoed in de kinderkamer, schoenen in de gang. Door voor elke categorie één vaste plaats te hebben, wordt terugvinden makkelijker en zie je tevens gelijk of er dubbele spullen zijn en hoeveel je hebt.
Alternatief
In plaats van per kamer kun je ook per categorie door je spullen heen. Begin bijvoorbeeld met je boeken. Daarna je dvd’s en cd’s, schoenen en jassen, administratie, enzovoort. Het is belangrijk dat alles één vaste plek krijgt en dat je weggooit wat je niet gebruikt of wilt hebben.
Stap 4: … en eindig met de zolder en garage
Je eindigt met de zolder en garage. Dat heeft een aantal redenen. Hier liggen vaak de meeste spullen, waardoor je hier niet zomaar door bent. Hiermee beginnen zou je motivatie om op te ruimen verpulveren. Bovendien zijn dit vaak spullen die een emotionele lading hebben, zoals fotoalbums, oud speelgoed of kindertekeningen.
‘Ooit-ga-ik-hiermee-aan-de-slag-spullen’
Soms moet je afscheid nemen van dingen die je had willen doen, maar nooit gaat doen. Een schuur vol met houtbewerkingsspullen terwijl je twee linkerhanden hebt is waarschijnlijk een droom die nooit uitkomt.
Neem afscheid van je spullen en gedroomde persoonlijkheid. Dat kan heel erg moeilijk zijn. Probeer eerlijk te zijn tegen jezelf: deze ‘ooit-ga-ik-hiermee-aan-de-slag-spullen’ houden je ook tegen om andere meer realistische dromen uit te voeren.
Bron: Bykst, Pixabay Memorabilia
Het wegdoen van spullen die een herinnering dragen is waarschijnlijk het allermoeilijkste. Maar tien dozen vol spulletjes die je nooit bekijkt hebben geen zin. Denk eens na over deze vragen:
- Herinner je je wel wat er in die doos zit?
- Lang zoeken: Waar ligt dat ene ding wat je wil laten zien?
- Waarom zit het eigenlijk in een weggestopte doos als het zo belangrijk voor je is?
Zoals Marie Kondo stelt: Zij hebben hun waarde al vervuld toen je ze kreeg. Herinneringen zitten niet in dozen – ze zitten in je hoofd en hart. Soms hebben we iets nodig om die herinneringen op te halen, maar dan is logischer om in het zicht te hebben staan.
Leg een belangrijk fotoboek op de salontafel als het zo belangrijk voor je is. Hang het getekende voetbalshirt ingelijst aan de muur. Zorg dat dierbare herinneringen opgehaald kunnen worden in plaats van stof vangen op zolder. Bedank de spullen die je niet houdt voor hun waarde in je leven en laat ze dan gaan – gooi ze weg.
Stap 5: Herhaal
Je essentie en doelen zullen duidelijker worden naarmate je meer spullen in handen hebt gehad. Ga steeds weer door je spullen en vraag jezelf af: draagt dit bij aan de dingen die ik belangrijk vind?
Je zult zien dat je het opruimen in golven gaat. De eerste keer dat je door je kledingkast gaat, gaat 20% weg. Na een tijdje zie je meer dingen die je niet meer wilt hebben en dan begint de tweede opruimronde. Er gaat meer en meer weg. Dit stappenplan voor opruimen kun je herhalen voor je hele huis.