InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Wat is verdriet en hoe ga je ermee om?

Wat is verdriet en hoe ga je ermee om?

Wat is verdriet en hoe ga je ermee om? Verdriet verwerken is één van de moeilijkste dingen die er zijn. Je kan verdriet hebben vanwege een dierbare overledene, een verbroken relatie, verlies van lichamelijke vaardigheden of om een andere reden, maar verdriet heeft vrijwel altijd te maken met verlies. Wanneer je iemand hebt verloren of een illusie armer bent ga je door een rouwproces. Verdriet is niet alleen een geestelijke belasting, ook lichamelijk vergt dit nogal wat van je.

Symptomen van ernstig verdriet

Wanneer je heel erg verdrietig bent en een zwaar verlies hebt geleden voel je je depressief.
Symptomen hiervan kunnen zijn:
  • vermoeidheid, alles is je te veel, je kan nergens energie voor opbrengen
  • ondanks de vermoeidheid slaap je slecht
  • je hebt totaal geen eetlust of je hebt juist de neiging om je verdriet weg te eten
  • je bent snel geïrriteerd en kan weinig verdragen
  • je voelt je zenuwachtig en gespannen
  • je hebt concentratieproblemen
  • je voelt je onrustig
  • je huid wordt onrustig
  • lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, misselijkheid, kortademigheid
  • soms ook pijn op de borst en hartritmestoornissen.

Fases van verdriet

Wanneer je verdriet hebt doorloop je meestal de volgende vijf fases volgens het Kübler-Ross model. Niet iedereen doorloopt deze vijf fases en niet bij iedereen zijn de fases even sterk aan te wijzen. Het hoofdbestanddeel van alle vijf de fases blijft bij de meeste mensen toch het verdriet.

De eerste fase is een verdedigingsmechanisme en dat is ontkenning. Het gevoel van: dit gebeurt niet echt. Dit is een vergissing. Het is een manier om jezelf te beschermen tegen de eerste schok.

De tweede fase is woede. Je wilt iemand de schuld geven van je verdriet en boos worden op degene die dit verdriet heeft veroorzaakt. Dit geldt ook wanneer dit verdriet is veroorzaakt door een overledene.

De derde fase is de onderhandelingsfase. Wanneer ik nu dit doe of dat doe, misschien komt het dan wel goed. In deze fase speelt hoop op een goede afloop een grote rol.

De vierde fase is een hevig verdriet om het verlies en het effect dat dit verlies op je leven heeft. In deze fase word je overweldigd door het verdriet.

De vijfde fase is acceptatie. Je bent nog steeds verdrietig, maar kan steeds beter accepteren wat er gebeurd is en dit een plaatsje geven in je leven.

Verdriet en huilen

Verdriet blijft langer aanhouden dan andere gevoelens. Dit komt doordat we er eindeloos over blijven nadenken en onze trieste gedachten en gevoelens eindeloos blijven herkauwen. Hierdoor is het heel moeilijk om over verdriet heen te komen. Soms kan huilen helpen. Wanneer je huilt, verdwijnen afvalstoffen uit je lichaam. Mensen in je omgeving worden door je tranen aangemoedigd je te steunen. Bovendien neemt door het spontaan huilen de spanning in je lichaam af, waardoor je je even iets beter voelt.

Verdriet is voor iedereen anders

Probeer niets te forceren. Jouw pijn en verdriet mogen er zijn, zolang ze er zijn. Laat je omgeving niet voor jou bepalen hoelang jij verdrietig mag zijn. Maar andersom geldt het ook, wanneer het voor jou beter voelt om bezig te zijn en je verdriet weg te drukken, is dat ook een manier om hiermee om te gaan. Soms is verdriet te overweldigend en voelt het prettiger om dit stukje bij beetje in behapbare stukken te verwerken.

Wanneer het over verdriet gaat, heeft iedereen zijn eigen methode om hiermee om te gaan. Er is hierin geen goed of fout. Iedere manier van verwerking en omgaan met verdriet die voor jou natuurlijk voelt en het beste lijkt, is goed. Er bestaat ook geen typisch tijdschema voor verdriet. Ook dit is iets persoonlijks.

Zoek contacten

Wanneer je erg verdrietig bent, heb je de neiging om jezelf terug te trekken. Dat is een natuurlijke reactie. Veel mensen willen niet te koop lopen met hun verdriet. De kans is groot dat je je wel beter gaat voelen door contact te hebben met mensen in je omgeving. Probeer dus contact te blijven zoeken met anderen. Door jezelf terug te trekken kan je de depressieve gevoelens verergeren. Het is vaak ook makkelijker om met negatieve gevoelens zoals verdriet om te gaan wanneer je er over kan praten en wanneer je afleiding hebt.

Zorg goed voor jezelf

Wanneer je verdriet hebt, heb je nergens zin in, maar je zal al snel merken dat goed voor jezelf zorgen helpt om je verdriet aan te kunnen. Eet gezond en sla geen maaltijden over, houd een gezond slaapschema aan en zorg voor voldoende beweging.

Arts bezoeken

Wanneer je het gevoel hebt niet over je verdriet heen te kunnen komen, last hebt van zelfmoordgedachten of al langer dan zes weken nergens meer plezier in hebt en je steeds meer gaat terugtrekken is het verstandig om met een arts te gaan praten. Misschien dat deze je kan doorverwijzen of tijdelijk medicatie kan voorschrijven waardoor je de grip op jezelf weer terugkrijgt.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verwerken van verdrietHet verwerken van verdrietIedereen heeft er wel eens mee te maken, verdriet. Er gebeurt iets in je leven, iets simpels of iets enorm aangrijpends,…
Tranen met tuitenWaarom hebben we eigenlijk tranen? Wat is het belang van huilen? Hebben we dat kunnen leren van de vorige generaties of…
Rouwverwerking: hoe omgaan met rouwRouwverwerking: hoe omgaan met rouwVoor iedereen komt het moment dat men sterft en bij de één gebeurt dit helaas op een jonge leeftijd en bij de ander op e…
Informatie over huilen om verdrietInformatie over huilen om verdrietIn principe huilt elk mens wel eens in zijn leven, dit is dan ook niet ongezond. Traanvocht heeft men altijd om onder an…
Is huilen ongezond?Is huilen ongezond?Heel wat mensen vinden huilen banaal. Ze doen er dan ook alles aan om hun tranen zo lang mogelijk voor zichzelf te houde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Emilio Labrador, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.welingelichtekringen.nl/liefde-2/404774/liefdesverdriet-is-slecht-voor-de-gezondheid.html
  • http://www.webmd.com/balance/normal-grieving-and-stages-of-grief#1

Reageer op het artikel "Wat is verdriet en hoe ga je ermee om?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 18-09-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!