InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De Quantified Self (QS) movement

De Quantified Self (QS) movement

De Quantified Self (QS) movement Doordat wij mensen onszelf steeds meer de vraag stellen over hoe wij ons leven kunnen optimaliseren, is kortgeleden het concept ‘quantified self’ ontstaan. Quantified self refereert naar het verzamelen en analyseren van gegevens over jezelf om die vervolgens te verwerken in statistieken over gewoontes, gedrag en gevoelens (Lupton, 2014). Door de quantified self, ofwel de kwantificatie van jezelf, worden mogelijk antwoorden gevonden op de vraag hoe wij ons leven, met name de gezondheid, kunnen optimaliseren. Sinds 2007 bestaat de Quantified Self movement, een beweging van mensen die zichzelf actief kwantificeert.

The Quantified Self

Zoals gezegd refereert de 'Quantified Self' (QS) naar het verzamelen en analyseren van gegevens over jezelf om die vervolgens te verwerken in statistieken over gewoontes, gedrag en gevoelens (Lupton, 2014). Ondanks dat de term pas sinds kort populair is geworden, zijn er al veel vroege vormen van de 'quantified self' ofwel het verzamelen van gegevens over jezelf. Voorbeelden daarvan zijn dagboeken, zelfportretten en meer recente blogs. Met huidige technologische middelen is nog veel meer mogelijk met betrekking tot het kwantificeren van jezelf. Een groot verschil is dat je tegenwoordig niet bewust en actief gegevens over jezelf hoeft te verzamelen, maar dat je op redelijk passieve wijze en vaak ook onbewust gegevens over jezelf kunt verzamelen of verzamelt. Dit komt voornamelijk door smartphones die tegenwoordig al verschillende apps met zelfmeters geïnstalleerd hebben (bijvoorbeeld stappentellers).

Oprichting van de Quantified Self movement

De term Quantified Self is in 2007 bedacht in de Verenigde Staten door Gary Wolf en Kevin Kelly. Zij waren destijds beide redacteurs van het tijdschrift Wired. Ze merkten dat steeds meer mensen om hen heen zichzelf kwantificeerden en daarvan resultaten publiceerden op sociale media. Ze zijn toen begonnen met het organiseren van bijeenkomsten waar het kwantificeren van jezelf centraal stond. Tijdens die bijeenkomsten hebben zij gemerkt dat er sprake was van een trend. Dit was het begin van de beweging, ofwel de Quantified Self movement. De beweging kent nog steeds vele bijeenkomsten, waaronder in de Nederlandse steden Amsterdam en Groningen.

TED Talk

Belangrijk voor de groei van deze beweging was een TED Talk. TED Talks zijn invloedrijke video’s gepresenteerd door experts over een onderwerp waar zij een vernieuwende kijk op hebben. Gary Wolf presenteerde een TED Talk over de Quantified Self en heeft daarmee bijna een miljoen kijkers getrokken.

Er zijn apps die je locatie traceren en daarmee het aantal afgelegde kilometers kunnen berekenen / Bron: Bitsybitsy, Flickr (CC BY-2.0)Er zijn apps die je locatie traceren en daarmee het aantal afgelegde kilometers kunnen berekenen / Bron: Bitsybitsy, Flickr (CC BY-2.0)

Self-tracking apps

Ondanks dat de Quantified Self (QS) voor velen nog onbekend is, zijn we al meer bekend met bepaalde apps die worden gebruikt door QS-ers. Er bestaan namelijk veel apps die gemaakt zijn om gegevens over de gebruiker te verzamelen. Denk aan stappentellers, hartslagmeters, eetmeters, slaapapps, hardloopapps etc. Ook veel apps van Google hebben een functie ingebouwd waarmee ze gegevens over de gebruiker verzamelen. Zo verzamelt Google Maps bijvoorbeeld vaak gegevens over de locatie van de gebruiker. Hiermee kan worden achterhaald hoeveel hij of zij heeft gelopen, gereden of gefietst.

Verschillende populaire apps die worden gebruikt om gegevens over jezelf te verzamelen zijn de volgende:
  • RunKeeper. Dit is een app die je snelheid en aantal kilometers kan registreren bij het fietsen, hardlopen en wandelen.
  • MoodPanda. Dit is een app waarin je elke dag je 'mood' of gemoedstoestand beoordeelt met een cijfer van 0-10 en een kleine notitie kan toevoegen.
  • Mijn Eetmeter. Dit is een app waarin je alles dient in te voeren wat je eet. De app heeft dan gegevens, bijvoorbeeld over het aantal calorieën, eiwitten, koolhydraten en vezels.

Er zijn nog veel meer apps op de markt om gegevens over jezelf mee te verzamelen. Zoals te zien verschilt per app welke input nodig is. Gegevens over je eten en gemoedstoestand kan niet worden gemeten door een telefoon, terwijl gegevens over je activiteit wel kunnen worden gemeten door een telefoon.

Een van de meest bekende smartwatches, gebruikt om zelfmetingen te doen, is de FitBit / Bron: Sole Treadmill, Flickr (CC BY-2.0)Een van de meest bekende smartwatches, gebruikt om zelfmetingen te doen, is de FitBit / Bron: Sole Treadmill, Flickr (CC BY-2.0)
Gadgets of 'wearables'
Door QS-ers worden vaak niet alleen smartphones gebruikt maar ook andere gadgets of wearables. De meest bekende is de smartwatch: een slim horloge dat nauwkeurig verschillende gegevens over bijvoorbeeld je hartslag, slaapritme, afgelegde afstanden en calorieverbruik kan meten. Minder gebruikt worden hoofdbanden, bloeddrukmeters en kleding zoals schoenen of een shirt met een ingebouwde meter.

Discussies

Er zijn discussies gaande over de betrouwbaarheid en impact van apps die worden gebruikt voor self-tracking. Discussies gaan bijvoorbeeld over of er niet te veel sprake is van subjectiviteit bij de input in apps over bijvoorbeeld gevoelens en consumpties. Andere discussies gaan over de impact van self-tracking op de gebruiker. Er zijn gebruikers die optimale controle willen hebben over hun gezondheid, terwijl dit juist niet altijd gezond is. Het kan stress veroorzaken en een slecht gevoel wanneer gestelde doelen niet worden bereikt.
Gerelateerde artikelen
Gaat het Quantified Self de toekomst beheersen?Gaat het Quantified Self de toekomst beheersen?Door de makkelijke opslag en analyse van gegevens is het tegenwoordig steeds populairder aan het worden je eigen leven n…
Tienduizend Stappen-Plan - wandel je fitTienduizend Stappen-Plan - wandel je fitTienduizend stappen, zoveel zouden we dagelijks moeten zetten om gezond en fit te blijven. Tienduizend stappen staat gel…
Wandelen: de gezondheidsvoordelen van 10.000 stappen per dagWandelen: de gezondheidsvoordelen van 10.000 stappen per dagHet zetten van 10.000 stappen per dag is een idee van de Japanse arts Yoshiro Hatano. Hij ontdekte dat het dagelijks wan…
Simpele manieren om thuis af te vallenSimpele manieren om thuis af te vallenAls je af wilt vallen zijn er veel dingen die je thuis en op je werk kunt doen. Daarvoor is het niet persé nodig om een…
De Verenigde Staten, 1890-1920 de Progressive MovementDe Verenigde Staten, 1890-1920 de Progressive MovementDe onvrede van de boeren over de gevolgen van de industrialisatie uitten zich in het ontstaan van de populistische beweg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Quantified Self,
  • Lupton, D. (2014). Self-tracking cultures: towards a sociology of personal informatics, OzCHI '14 Proceedings of the 26th Australian Computer-Human Interaction Conference on Designing Futures: the Future of Design. Available: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2686623
  • https://www.quantifiedself.nl/
  • Afbeelding bron 1: Bitsybitsy, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Sole Treadmill, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De Quantified Self (QS) movement"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 26-09-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!