InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Ecologisch zwembad wordt gezuiverd door planten

Ecologisch zwembad wordt gezuiverd door planten

Ecologisch zwembad wordt gezuiverd door planten Sauna Hotstones in Vrouwenparochie is in april 2009 onderscheiden met de Friese Duurzaamheidsprijs. Reden daarvoor is de manier waarop het bedrijf omgaat met energie, maar vooral doordat het een ecologisch buitenbad heeft aangelegd waarvan het water wordt gefilterd door planten. Zwembadwater zuiveren door planten is niet nieuw. Maar wel bijzonder. Een ecologisch bad dat wordt schoongemaakt met planten wordt gevrijwaard van chemicaliën.

Geen zwembadchemicaliën

Dit betekent dat er geen zwembadchemicaliën aan te pas komen. Wie overigens denkt dat hij in dit geval door de planten moet zwemmen en voortdurend "vieze" dingen onder zijn voeten voelt heeft het mis. In een ecologisch bad is het gedeelte planten en het zwemgedeelte strikt van elkaar gescheiden.

Het enige ecologische zwembad in Nederland

Overigens zijn er in Nederland nog geen puur ecologische baden te vinden zoals het bad in Vrouwenparochie. In de ons omringende landen is wel veel meer aandacht voor het zwemmen in baden waar geen chemicaliën zoals chloor aan toe zijn gevoegd. Zo heeft het Duitse Hotel Christiane in Runding een zwembad van ongeveer 200 vierkante meter.

Technieken: reiniging en zuivering door planten en micro-organismen

In ecologische zwembaden wordt gebruik gemaakt van een aantal technieken. De reiniging en zuivering vindt plaats door gebruik te maken van planten en micro-organismen. Deze micro organismen zorgen er voor dat afval zo wordt omgezet dat het weer kan worden gebruikt als voeding door de planten. Daardoor ontstaat een zelfreinigend vermogen dat er voor zorgt dat mensen zonder problemen in het bad kunnen zwemmen. Bovendien functioneren de planten als filters. De wortels van de planten zuiveren het water. Dit principe wordt wel vaker in buitenwaters gebruikt, maar in Nederland nooit voor baden. Het Friese Nannewiid een meer bij Oudehaske wordt ook op deze manier schoongehouden.

Voordelen van een ecologisch zwembad

Er zijn een aantal voordelen aan zwemmen in een ecologisch zwembad
  • Mensen die niet tegen chloor kunnen bijvoorbeeld kunnen wel in een bad zwemmen dat wordt gereinigd door planten en micro-organismen.
  • Chloor irriteert in veel gevallen bovendien de huid en sommige mensen krijgen daardoor eczeem of uitslag.
  • Bovendien is chloor, erg slecht voor mensen met astma. Vaak verergert dit de kwaal, zeker bij kinderen.
  • Bovendien bevat water met chloor chemische samenstellingen waarvan men zegt dat zij kankerverwekkend zouden zijn. Chloor kan bovendien de zuurgraad van de huid aantasten en zo het weerstandsvermogen verminderen.

Ecologische zwemvijvers met kikkers en salamanders

In Duitsland en Oostenrijk waar men erg bezig is met de ecologische benadering van spa’s en zwembaden zijn naast ecologische zwembaden ook veel ecologische zwemvijvers te vinden. Daarbij is naast een plantengedeelte ook nog een dierengedeelte te vinden. In dat gebied bevinden zich insecten, kikkers, watersalamanders en andere beesten die de vijvers schoon houden.

Sauna Hotstone: Ook een kuurbad

Sauna Hotstone maakt in haar concept overigens gebruik van meerdere natuurlijke bronnen. Het complex staat op een plaats waar vroeger water stroomde en wat de Middelzee werd genoemd. Toen er een bron werd geslagen bleek dat het water dat daaruit kwam twee keer zo zout was als dat in de Noordzee. Bovendien bleek het 25 verschillende mineralen te bevatten, meer dan voldoende om als kuurwater in een kuurbad te fungeren. Sauna Hotstones kreeg zelfs het Heilbad Certificaat.

Werking zout kuurwater

  • Ontspannend door de hoge temperatuur
  • Minder weerstand doordat het zoutgehalte zo hoog is dat er gewichtloosheid ontstaat. Spieren en gewrichten worden ontzien en eventuele pijn verdwijnt geheel of gedeeltelijk.
  • Antibacteriële werking door het zout en de mineralen. Magnesium kalmeert en ontspant de spieren en is goed voor de stofwisseling. Bromide ontsmet. Jodium is goed voor de schildklier en werkt positief bij ontstekingen.
  • Goed voor mensen met huidproblemen zoals psoriasis of acne.
  • Geeft verlichting bij problemen van de gewrichten zoals reuma of fybromyalgie

Bovendien is de keuken van Sauna Hotstones gebaseerd op duurzaamheid. Er wordt biologisch scharrelvlees geserveerd en ook de groenten komen van de biologische teelt.

Sauna Hotstones is te vinden op: Sauna Hotstones
Gerelateerde artikelen
Een zwembad op een natuurlijke wijze filterenIedereen die een zwembad zet krijgt vroeg of laat met algen te maken. Gaande van groen water tot slijmerige slierten die…
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Aqualand in Keulen: een reusachtige water- en saunawereldBezoek je graag een sauna of een bijzonder groot en leuk zwembad? Dan moet je wellicht eens Aqualand in Keulen bezoeken.…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ecologisch zwembad wordt gezuiverd door planten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!