InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Het slinkend belang van stilte in ons leven

Het slinkend belang van stilte in ons leven

Stilte maakt geen deel meer uit van ons dagelijks leven. Velen onder ons kunnen zich niet meer voorstellen op wat stilte lijkt. Lawaai is de moderne dictator. Waarom sluiten we ons van de stilte af?

Het moderne leven

We leven in een lawaaierig tijdperk. Ga op bezoek bij een gemiddeld gezin en alle mogelijk lawaai komt op je af: radio, tv, elektrische apparaten in de keuken, in de werkplaats of in de tuin.Ga in de tuin zitten: je wordt overspoeld door het lawaai van radio’s, grasmaaiers, heggenscharen, kantjesknippers en in het weekend door uitbundige familiefeestjes, kinderparty’s of druk oefenende muzikanten.

Op de straat heb je uiteraard het lawaai van het doorgaand verkeer dat stilaan uit zijn voegen barst en vaak aanhoudt tot laat ‘s avonds, maar zelfs in de rustige buurten en wijken word je voortdurend opgeschrikt door zenuwachtig optrekkende motors, langsscheurende sportwagens, borende straatwerkers of renoverende buren.
Zelfs in de wachtkamer van de dokter is het niet stil en word je vergast op muziek alsof zieke mensen ook dringend moeten geëntertained worden.

Waarom zijn mensen zo bang van de stilte en willen ze die absoluut overstemmen met allerlei geluiden? En kennen we het begrip ‘stilte’ nog wel?

Wat is stilte?

Stilte is het ontbreken van geluid, meent de doorsnee burger, gecorrigeerd: het ontbreken van storend geluid. Het geluid van vogels, het ruisen van bomen of het kabbelen van een beekje kan je moeilijk lawaai noemen.

Vandaar ook de definitie van ‘stiltegebieden’, plaatsen waar geluiden van fauna en flora overheersen en slechts zelden worden overstemd door de storende geluiden van onze geëvolueerde ‘beschaving’.

Dat er steeds minder stiltegebieden bestaan is een open deur intrappen, maar er zijn er nog als je de moeite neemt om ze te gaan zoeken. In België denk ik dan bijvoorbeeld aan het Zwin of de Kalmthoutse heide of delen van het Pajottenland.Nederlanders vullen dat op hun manier in. Zo kan men er de Stilte Atlas op naslaan, waarin per provincie een overzicht wordt bezorgd van de plaatsen waar er nog volstrekte stilte heerst als daar zijn in en rond kloosters, abdijen, bezinningsoorden, begraafplaatsen. Verder vind je er informatie hoe je daar makkelijk geraakt met het openbaar vervoer of de auto.

Mensen hebben er behoefte aan

Dat mensen vaak behoeft hebben aan stilte, bewijst het stijgend succes van meditatiegroepen, stiltecentra en natuurvakanties. Sommige studenten zoeken de rust van een klooster op om rustig te kunnen studeren: is dat geen aanwijzing dat er binnen onze samenleving iets fundamenteel fout loopt?

In Nederland zijn er stiltewagons voorzien in de treinen, wagons waar je bijvoorbeeld niet mag telefoneren.

Wat heb ik eraan?

Stilte oproepen of opzoeken, schept toch wel enkele niet te versmaden voordelen:

  • Ze brengt je rust: na een dag werk, waarbij je vaak met stress geconfronteerd wordt, is stilte de perfecte therapie.
  • Je hebt de tijd om na te denken, alles op een rijtje te zetten, oplossingen te zoeken voor problemen, misschien zet ze je aan tot filosoferen of tot creativiteit.
  • Het is goed voor de gezondheid: je ontspant je zowel op lichamelijk als geestelijk vlak zodat je met stress beter leert omgaan. Je hart gaat rustiger kloppen en vermits je hart de motor van alles is heeft het een heilzaam effect op je hele wezen.
  • Bevorderlijk voor het gezinsleven: nu kan je rustig en ongestoord met elkaar praten zonder door andere geluiden te worden afgeleid.
Gerelateerde artikelen
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Onthaasten: de voordelen van ontspanning en rustOnthaasten: de voordelen van ontspanning en rustOnthaasten, rust, ontspanning en meditatie kunnen dan nog zo belangrijk voor ons zijn, stress en drukte zijn nu eenmaal…
Verblijf in Stiltecentrum BetlehemIn onze Westerse maatschappij is 'tijd' een belangrijk begrip. Er zijn allerlei dingen waaraan binnen een bepaalde tijds…
Mediteren in TurkijeYoga, Tai Chi, Transandantal of Reiki, erg bekend is dit in Turkije nog niet. Het land doet er alles aan om de achtersta…

Reageer op het artikel "Het slinkend belang van stilte in ons leven"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-05-2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!