InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Voedsel van elke dag, een farmacologische werking?

Voedsel van elke dag, een farmacologische werking?

Ik ontmoet regelmatig intelligente mensen, gelukkig maar, die zich afzetten tegen dat gedoe over kruiden. Een beetje gelijk hebben ze wel, de kortzichtige fanatiekelingen in mijn kringen zijn niet te tellen. Dat ‘natuurlijk’ altijd beter is, wil ik liever ook niet te veel beweren, maar dat de werking van kruiden niet wetenschappelijk onderbouwd zou zijn, wil ik toch wel betwisten. En zijn we, ook de meest sceptische rationalist, niet allemaal elke dag met gezondheid en geneeskunde bezig? Ik geloof van wel en een herborist natuurlijk iets meer. Uit louter nieuwsgierigheid een inventarisatie van een gewone dag contact met voeding en de geneeskracht ervan.

Ontbijt: brood en koffie

Het begint al 's morgens vroeg met een kopje koffie met een duidelijke farmacologische werking:, de cafeïne verhoogt de lichamelijke en geestelijke alertheid en heeft zelfs een diuretische werking. De mensen die er niet zonder kunnen lopen in de miljoenen. Het veelgranenbrood, dat ik bij die koffie eet, bevat allerlei zaadjes zoals lijnzaad met een licht laxerende werking en met veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren goed voor hart en bloedvaten.

Tandpasta met munt

En daarna heb ik natuurlijk mijn tanden gepoetst met een pasta vol frisse pepermunt. De etherische olie uit deze plant bevat veel menthol, een stof die verkoelend en bacteriedodend werkt en dus ideaal is om zowel objectief als subjectief de mondholte ‘proper’ te maken.

Chocolade en Provençaalse kruiden

In de supermarkt kopen we 2 repen chocolade, een met citroen en een met lavendel en er wordt zelfs vermeld dat de lavendelchocolade kalmerend is. Mag dat wettelijk wel?. De chocolade op zich heeft ook al verschillende medische werkingen: anti-oxidant, rustgevend en misschien zelfs wel euforiserend. En zijn we niet allemaal tegen het gebruik van drugs? Wat Provençaalse kruiden voor de pizza hebben we ook nodig, een mengsel met tijm, oregano en bonenkruid, allemaal kruiden met etherische olie, vol met fenolen die een ontsmettende, stimulerende en spijsverteringbevorderende werking hebben.

Olijven en gekiemde zaadjes

Bij het dekken van de tafel laat ik een plastic bakje met olijven uit mijn handen vallen. Ook al een kruid met enkelvoudig onverzadigde vetzuren en dus goed voor de bloedvaten maar ook een vrucht met een cholagoge werking en een licht laxerend effect. Gekiemde zaadjes op de boterham zal wel niet iedereen regelmatig eten. Maar in het betere restaurant zul je zeker al, geweten of ongeweten gekiemde zaadjes in je sla gevonden en gegeten hebben. Ook ik heb dus vandaag kiemen gegeten, meer bepaald fenegriek, een heel bijzondere vlinderbloemige met een waslijst aan medicinale werkingen: bloedsuiker- verlagend, eetlustopwekkend, aansterkend, cholesterolverlagend en waarschijnlijk ook nog hartversterkend. En dit is zeker geen overdreven opsomming van een gek geworden kruidenliefhebber maar is gewoon terug te vinden in bijvoorbeeld ‘Teedrogen’ Ein Handbuch fur die Praxis auf wissenschaftlicher Grundlage van Prof. Max Wichtl en consoorten.

Tussendoor een groen theetje mét ginkgo gedronken. Een super anti-oxydantmengsel dat de veroudering en het geheugenverlies moet tegengaan.

Avondmaal: preisoep en gebakken zalm

Savonds een lekker warme preisoep gegeten en gedronken. Een volksmiddeltje als vochtafdrijver waren de wortels van de prei, die zitten meestal niet in de soep, maar je zou ze in plaats van weg te gooien op alcohol kunnen zetten. Maar dan zijn we al ‘medicijnen’ aan het maken zeker? Het hoofdgerecht van deze dag is gebakken zalm met groene brocolli. En over brocolli en zijn ordinaire koolvrienden zijn honderden wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd.

Geneeskunde beoefent iedereen

En wij maar denken dat geneeskunde alleen maar iets des dokters is! En wij maar wetten maken waarin staat dat medicijnen alleen maar door apothekers mogen verkocht worden en door dokters voorgeschreven! En ik maar denken, hoe kan ik nog ooit dood gaan met zoveel geneeskracht in mij!
Gerelateerde artikelen
Wat zijn geneesplanten?Wat zijn geneesplanten?Geneesplanten zijn planten waarmee je van ziekten kan genezen. Onder geneesplanten worden delen van bomen, planten en ve…
Groenten als medicijnGroenten als medicijn´Heel´ voedsel is in voedselland het toverwoord van het begin van de 21e eeuw. Met heel voedsel wordt bedoeld dat je hel…
De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantDe bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantHet felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier st…
De geneeskracht van ridderspoorDe geneeskracht van ridderspoorRidderspoor is een schitterende sierplant. Er bestaan 250 soorten ridderspoor. Er bestaan geen eetbare delen van ridders…
Vleesetende plantenVleesetende plantenVleesetende planten bestaan er in alle soorten en maten, zo zijn er 4 methoden waarop een vleesetende plant de insect ka…
Bronnen en referenties
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/kruiden-a/lavandula-species
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/planten-van-a-tot-z/oleo-europea-olijfboom
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/kruiden-a/linum-usitatissimum-lijnzaad

Reageer op het artikel "Voedsel van elke dag, een farmacologische werking?"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 23-04-2011
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!