InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Leuzea, een anabole plant?

Leuzea, een anabole plant?

Nog eens vroeg wakker en ook opgestaan. Ik heb gedroomd van mijn Leuzea’s , die kleine, pas ontkiemde, kwetsbare plantjes in de zware, koude grond van Bellegarde. Ik wil ze overplanten voor we terug rijden naar België. In de tuin, 7 graden, natte vettige klei en dan die 3 centimeter kleine blaadjes met toch verbazend veel wortel zomaar over plaatsen. Wat heb ik in mijn leven al gesleept met planten! Ik besluit om ook drie plantjes mee te nemen naar België. Ze moeten dan nog wel 4 dagen in een plastic zak verblijven. Maar ik weet ondertussen wel dat ze er niet alleen tegen kunnen, maar er soms zelfs beter uitkomen dan dat ze er in zijn gegaan. Hoe zou je zelf zijn? Lekker warm in de auto of ijskoud in de natte grond.

Leuzea?

Je vraagt je misschien wel af. Wat in godsnaam is Leuzea. Een plant natuurlijk. Een, van de ondertussen vele, versterkende planten a la Ginseng, de zogenaamde adaptogenen, waar zowat elk volk ter wereld er een paar van in voorraad heeft om de moeilijke tijden door te komen.

Leuzea rhapontica of Rhaponticum carthamoides of nog Leuzea carthamoides. Wordt ook wel Hirschwurzel of Russisch levenselixir genoemd. Vermoeide Altaiherten zouden snel weer op krachten komen door het eten van de wortels. Bij hedendaags onderzoek bleken varkens sneller te groeien, cholesterolarmer vlees voort te bengen en zelf ook gezonder te zijn. Uit analyses blijkt de wortel vrij veel hormoonachtige stoffen te bevatten, 20-hydroxy-ecdyson met een spierversterkende, opbouwende (anabole) werking.

Leuzea botanisch

Rhaponticum carthamoides, deze samengesteldbloemige lijkt wat op een grote Korenbloem of nog meer op Artisjok.Ze zijn, zoals wel meer adaptogene planten, afkomstig uit Siberië. Het gebruik als geneesmiddel gaat weer ver in de geschiedenis terug. In de oude Chinese, Tibetaanse en Mongoolse geneeskunst van meer dan 5000 jaar geleden, tot op de dag van vandaag, vindt men deze Altaïwortel terug.

Conclusies van wetenschappelijke studies?

In verschillende studies zijn de gunstige effecten van Leuzea carthamoides en van zijn voornaamste inhoudstoffen ecdysteronen beschreven. Vooral de anabole werking lijkt mij interessant. een extract van de wortel zou de eiwit aanmaak en dus de spieropbouw stimuleren. Deze werking is te vergelijken met de werking van anabole steroïden. Russische atleten zouden de wortel in het verleden gretig geslikt hebben. Is dat doping?

Vervelend aan dit soort versterkende planten is dat er te veel verhalen over verteld worden, die wel spannend zijn, maar waarvan het waarheidsgehalte nogal laag ligt. Zelfs de vele wetenschappelijke onderzoeken zijn onduidelijk uitgevoerd en vooral slecht beschreven. Er zit zeker niks anders op, dan het maar zelf uit te proberen. Dus kweek ik nu Maralroot en zal dit verhaal volgend jaar een vervolg krijgen.

Enkele wetenschappelijke onderzoeken

  • Mosharrof AH 1987. Effects of extract from Rhaponticum carthamoides (Willd) Iljin (Leuzea) on learning and memory in rats. Acta Physiol Pharmacol Bulg; 13(3):37-42. Published erratum appears in Acta Physol Pharmacol Bulg 1987; 13(4):70. Deze Bulgaarse studie uit 1987 bestudeerde het effect van verschillende doseringen wortelexract op leer- en geheugencapaciteit bij ratten. Vreemd was dat de lage dosering (0,25gr) geen effect had, de midden dosering (0,5gr) een zeer goed effect en de hoge dosering (2,5gr) een verslechterend effect veroorzaakte.
  • Sláma K, Koudela K, Tenora J, Mathová A. Insect hormones in vertebrates: anabolic effects of 20-hydroxyecdysone in Japanese quail. Experientia 1996 Jul 15; 52(7):702-6. Over spierversterkende werking van ecdysteronen bij insecten.
  • Cardioprotective and antiarrhythmic properties of preparations from Leuzea carthamoides, Aralia mandshurica, and Eleutherococcus senticosus. Eksp Klin Farmakol 2007 Nov-Dec; 70(6):48-54.
  • Koleckar V, Opletal L, Brojerova E, Rehakova Z, Cervenka F, Kubikova K, Kuca K, Jun D, Polasek M, Kunes J, Jahodar L Evaluation of natural antioxidants of Leuzea carthamoides as a result of a screening study of 88 plant extracts from the European Asteraceae and Cichoriaceae. J Enzyme Inhib Med Chem 2008 Apr; 23(2):218-24.
  • Saratikov AS, Tuzov SF 1963, Influence of Leuzea carthamoides on the physical work abilityand some functional indicators of the organism Izvestia ( News ) of Sib. Branch of the USSRAcademy of Science. Ser Biomed Science. 12(3):126-132
Gerelateerde artikelen
BCAA gebruiken voor meer spieropbouw bij krachttrainingBCAA gebruiken voor meer spieropbouw bij krachttrainingWie aan krachttraining doet is vaak bezig met het optimaal faciliteren van spieropbouw. Dit doe je door het opstellen va…
Spieropbouw: Voeding, dieet, training en schemaWil jij graag meer spieropbouw realiseren? Aspecten die belangrijk zijn bij het realiseren van spieropbouw zijn: voeding…
Timing van koolhydraat- en eiwitinname bij sportersDe voeding van wedstrijdsporters en topsporters moet aan bepaalde eisen voldoen. De inname van macronutriënten op de jui…
Twee keer per week krachttraining genoeg voor spieropbouw?Twee keer per week krachttraining genoeg voor spieropbouw?Veel sporters die aan krachttraining doen, denken dat ze dit minstens drie of vier keer per week moeten doen om vooruitg…
Werkt HMB voor krachtsporters en bodybuilders?Beta-Hydroxy-Beta-MethylButyraat (HMB) is een bio-actief metaboliet wat gevormd wordt in de afbraak van het essentiële v…
Bronnen en referenties
  • KruidMail Leuzea. Documentenmap samengesteld door Maurice Godefridi. Dagboek van een herborist. Een jaar leven met kruiden. Maurice Godefridi

Reageer op het artikel "Leuzea, een anabole plant?"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 30-07-2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!