InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Zonnebank geeft extra risico op (soms dodelijke) huidkanker

Zonnebank geeft extra risico op (soms dodelijke) huidkanker

Niet voor de eerste maal is aangetoond dat zonnebankbezoek, vooral op jongere leeftijd, levensgevaarlijk kan zijn. In Duitsland en Schotland is reeds bij wet verboden dat jongeren onder de 18 een zonnestudio bezoeken. Maar ook als oudere moet je attent zijn, en zonlicht vermijden bij gebruik van bepaalde medicijnen, zelfs bij een onschuldig middel als ibuprofen. Nederlandse artsen willen trouwens een algemeen verbod op zonnebanken i.v.m. het risico op dodelijke huidkanker.

De meest voorkomende kanker

De meest voorkomende vorm van kanker is huidkanker. Verwacht wordt dat van de zes Nederlanders er één te maken krijgt met een melanoom, plaveiselcelcarcinoom of basaalcelcarcinoom. In een vroeg stadium is het meestal goed te genezen. Vroegtijdige ontdekking is derhalve belangrijk.

Wat is huidkanker

Wanneer gewone huidcellen ontaarden in kwaadaardige cellen die ongeremd kunnen gaan delen, spreken we van huidkanker. Deze vorm van kanker komt steeds vaker voor. Van alle soorten kanker die voorkomen staat het zogeheten basaalcelcarcinoom van de huid in Nederland veruit op de eerste plaats. Voor de meeste dermatologen is de diagnose basaalcelcarcinoom dan ook een van de meest gestelde.

Welke soorten huidkanker zijn er

Er bestaan meerdere soorten huidkanker. Sommige zijn heel zeldzaam, zoals bijvoorbeeld vormen die uitgaan van witte bloedcellen in de huid, of die uitgaan van bindweefselcellen.
Drie soorten van huidkanker komen veelvuldig voor.
  • basaalcelcarcinoom (ook wel: basocellulair carcinoom, basalioom)
  • plaveiselcelcarcinoom
  • melanoom

Voorkomen van huidkanker

Bij de bovenstaande drie soorten huidkanker is het ultraviolet in zonlicht in de meeste gevallen de boosdoener. Bescherming tegen excessieve blootstelling aan UV-straling is daarom van belang. Recent Nederlands onderzoek heeft overigens aangetoond dat ook roken een bepaalde rol kan spelen bij het ontstaan van sommige soorten van huidkanker. Huidkanker is uiteraard een zeer opvallende vorm van kanker en daarom is het vaak mogelijk om de ziekte vroeg te signaleren en onschadelijk te maken. Het is essentieel dat elke plek op de huid die groeit of verandert van uiterlijk door een arts wordt beoordeeld. Bij ernstige vormen van huidkanker, zoals het melanoom, kan tijdige herkenning en behandeling levensreddend zijn!

Zonnebank is huidkankerverwekkend

Reeds gedurende vele jaren wordt de zonnebank als risico van huidkanker gezien. Volgens een eerder Scandinavisch onderzoek uit 2003 hebben vrouwen die meer dan eens per maand onder de zonnebank gaan een 55 procent grotere kans op huidkanker. Jonge dames van in de 20 jaar lopen zelfs twee tot drie keer zoveel risico als vrouwen die nooit onder een zonnebank gaan. Dit is gebleken uit een 8 jaar durend onderzoek onder meer dan 100.000 Scandinavische vrouwen dat destijds verscheen in het tijdschrift van het Amerikaanse National Cancer Institute.

In dit onderzoek uit 2003 werden de levensstijl en het melanoomrisico geanalyseerd van vrouwen tussen de 30 en 50. (Een melanoom is de dodelijkste vorm van huidkanker). Uit de studie werd duidelijk dat zonnebrand en solariumgebruik tijdens adolescentie en jongvolwassenheid de kans op het ontwikkelen van huidkanker op latere leeftijd aanzienlijk vergroten. Het melanoomrisico is het grootst onder mensen met een lichte huid in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, en Noord-Amerika. Blonde vrouwen hebben circa twee keer zoveel kans op melanomen dan donkerharigen. Voor rode vrouwen is de kans ongeveer 4 keer zo groot, aldus de toenmalige onderzoekers.

Wettelijk verbod?

De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) pleit al jaren voor een wettelijk verbod op zonnebanken. Volgens directeur Frans Meulenberg leiden zonnebanken tot zo'n vierhonderd extra gevallen van melanomen in ons land. " En Nederland is reeds koploper als het gaat om huidkanker". Bron: ANP 25-2-2018 (NH-Dagblad 26-2-2018)

Lees de bijsluiter

Vermijd de zon bij bepaalde medicijnen zoals bepaalde antibiotica, anticonceptiemiddelen, plastabletten, suikerziekte medicijnen, en zelfs met het vrij verkrijgbare ibuprofen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
De voordelen van de zonnebankIn de media hoor je vaak alleen maar negatieve verhalen over de zonnebank: het is slecht voor je huid, zorgt voor vroegt…
Hoe lang mag je onder de zonnebank?Hoe lang mag je onder de zonnebank?Hoelang mag je onder de zonnebank? Het antwoord op die vraag is niet voor iedereen hetzelfde. In het algemeen kun je zeg…
Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken…
Bronnen en referenties
  • NH-Dagblad (26-2-2018)
  • Huidziekenhuis Dermicis (18-12-2016)

Reageer op het artikel "Zonnebank geeft extra risico op (soms dodelijke) huidkanker"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Lifestyle
Special: Schoonheid en gezondheid
Schrijf mee!