InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Muziek en invloed op stemming

Muziek en invloed op stemming

Muziekklanken hebben grote invloed op de stemming van de mens. Bij de tandarts klinkt watergekletter om zenuwen te verdrijven, panfluittonen klinken bij de schoonheidsspecialiste om te ontspannen terwijl een gezichtsmasker inwerkt, onder de zonnebank klinkt muziek die past bij een strandvakantie. Ook thuis kun je muziek gebruiken om elke gewenste stemming op te wekken.

Met muziek geboren

Muziek speelt vanaf het allereerste een rol in ons bestaan. Al in de baarmoeder krijgen we klanken mee. De hartslag van onze moeder gaf het ritme aan met ongeveer zestig slagen per minuut. Op de dag van de geboorte dragen we al klinkende herinneringen met ons mee. Sommige veroorzaken een leven lang diepe gevoelens in ons en blijven een grote invloed op ons houden.

Muziek bestaat- net als het organisme- uit ritmes die stimuleren of kalmeren. het hart klopt in zijn oereigen ritme, bloedvaten strekken en vernauwen zich volgens een vast patroon, de ademhaling reageert in impulsen. In een ontspannen toestand behoudt het hart zijn vloeiende ritme. Stress, angst of pijn halen het hart juist uit zijn ritme.

Muziektherapeuten spelen hierop in en stimuleren de innerlijke ritmes om ons terug te brengen naar de ontspanningsmodus rond de zestig slagen per minuut.

Muziektips om zelf de ontspanningsmodus te bereiken

Iedereen houdt van verschillende muziek, gelukkig kun je ook ontspannen door middel van verschillende stijlen:
  • Klassieke muziek; zoals 'Brandenburgisches Konzert nr. 6, agagio ma non tanto' of 'Air' (J.S Bach).
  • Popmuziek, denk aan muziek van Norah Jones, Sade of een klassieker als Enigma
  • Loungemuziek; bijvoorbeeld Café del Mar, volume 1 tot 7 (Mercury)
  • Meditatiemuziek; zoals 'Meditation on the flute'

De invloed van muziek op je stemming

Muziek kan je oppeppen en je vrolijk maken, maar ook een melancholiek gevoel geven. Het doet je terugdenken aan een oude vakantieliefde of zorgt ervoor dat je je sexy voelt. Het verschilt wederom van persoon tot persoon van welke muziek je geniet. De een wordt helemaal happy van vrolijke meezingers als van Frans Bauer, de ander gaat uit zijn dak van een geweldig gitaarsolo zoals in 'Hotel California' van de Eagles.

Gebruik maken van muziek

Eigenlijk zou je je cd-verzameling eens moet sorteren op de stemming die de muziek bij je losmaakt. Zodat je bij het wakker worden een redelijke rustige, maar opwekkende song luistert, bij het klaarmaken voor een avond uit een swingend lied je alvast in de juiste sfeer brengt en bij een ruzie met een geliefde een gevoelige, maar opbeurend lied je uit de put haalt.

Een ding staat vast: muziek heeft een geweldige invloed op de mens; maak hier gebruik van!
© 2009 - 2018 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van muziekHet is een bekend feit dat veel mensen opklaren van muziek. Elk lied bestaat echter uit bepaalde elementen waardoor het…
De ontspannende kracht van muziekDe ontspannende kracht van muziekDe kalmerende kwaliteit van muziek werken goed tegen stress. Muziek verhoogt energie en brengt emoties in balans.
Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanningHersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanningOm goed na te kunnen denken is het van belang dat u goed ontspant. Over het algemeen geldt de regel dat hoe drukker u be…
Ritme in een tekstBij het ene boek kom je niet door te tekst heen, in het andere boek vlieg je er juist doorheen. Waarom klinkt de ene tek…
Impact van muziek op de mensImpact van muziek op de mensIedereen heeft wel een muziekstuk wat bij het afspelen een emotie oproept. Iets wat aankomt, je ziel raakt en je vrolijk…

Reageer op het artikel "Muziek en invloed op stemming"

Infoteur: Margreet
Laatste update: 07-09-2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!