InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De ontspannende kracht van muziek

De ontspannende kracht van muziek

De ontspannende kracht van muziek De kalmerende kwaliteit van muziek werken goed tegen stress. Muziek verhoogt energie en brengt emoties in balans.

Energie en balans

Zelfs in de baarmoeder speelt ´muziek´ al een belangrijke rol. Het wordt gevormd door het regelmatige ritme van de hartslag van de moeder en het rustige stromen van het bloed door haar aderen. Muziektherapie is niet iets van de laatste tijd; al vele eeuwen geleden werd muziek gebruikt om onrustige zielen te kalmeren.

De theorie ontwikkelt zich

Onze relatie met muziek voert terug naar de Neanderthalers, die eenvoudige fluiten maakten. De oude Grieken hebben als eersten het verband gelegd tussen muziek en genezing. Ze meenden dat muziek een krachtige kunstvorm is, die in het diepste van de ziel kon binnendringen. Formeel werd muziektherapie voor het eerst toegepast bij gewonde soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig wordt het voor vele behandelingen gebruikt, van angst tot autisme. Ook in de alternatieve geneeskunde wordt dit veel toegepast.

Muziektherapie wereldwijd

Wereldwijd wordt muziek gebruikt om te genezen en in balans te komen. In Tibet gebruiken ze bellen, klokken en bekkens, op Bali gebruiken ze gongen en trommels. Muziek wordt wereldwijd toegepast om de energiestroom in evenwicht te brengen. In bijna elk land wordt er gezongen om het lichaam en geest door middel van de vibraties van geluid te helen.

Trommels: in West Afrika wordt er op het ritme van de trommels gedanst om het onregelmatige ritme te corrigeren dat de energie blokkeert.
Didgeridoo: de didgeridoo van de Aboriginals verandert ook de lichaamsenergie. Van het geluid van dit instrument kunnen luisteraars in een soort trance komen.

Hoe muziek stress wegneemt

Muziek en het lichaam

Er wordt gedacht dat muziek alleen door de rechter hersenhelft verwerkt word, zodat het de linkerhelft onderdrukt, waar angst en ziekte zetelen. Men is ook van mening dat muziek de hersenen stimuleert om serotine en melatonine aan te maken. Zonder serotine voelen we ons vaak verzwakt en melatonine helpt bij het slapen.

Stressvermindering

Stress is een belangrijke factor bij ziektes en muziek speelt een grote rol bij het verminderen van stress. Biofeedback- onderzoekers hebben ontdekt dat 15 minuten drummen op hetzelfde ritme als de hartslag het stressniveau aanmerkelijk verkleint.

Pijnbestrijding

Deze positieve effecten worden nu op grote schaap toegepast bij stressgerelateerde klachten en pijnbestrijding, zoals bij bevallingen. Tevens worden ze gebruikt om de herstelperiode na een operatie te versnellen.

Muziek voor emotionele balans

Non-verbale muziek is een effectieve manier om gevoelens te uiten. Een ervaren muziektherapeut kan bij een sessie gebruikmaken van geluiden om onderdrukte gevoelens en emoties op te roepen. Muziek kan sterke emoties zoals verdriet en boosheid losmaken. In een emotioneel zware periode, kunt u uw ware gevoelens onderdrukken, omdat ze te vers zijn om mee om te gaan. Geschikte muziek kan deze vrijmaken, zodat u ze kunt verwerken.

Ritme voelen

Het ritme van de muziek heeft effect op uw lichaam en geest. Muziek met 80 tot 90 maatslagen per minuut verhoogt de spanning en laat boosheid vrij. Muziek met 40 tot 60 maatslagen per minuut laat juist verdriet vrij.

Muziek voor de geest

De oude Grieken geloofden dat muziek lichaam en geest in balans kon brengen. Ook tegenwoordig gaan alternatieve therapeuten ervan uit dat muziek de balans tussen lichaam en geest herstelt. Niets heeft meer invloed op de geest dan muziek. Omdat er een ontspannen sfeer mee gecreëerd kan worden, maak muziek een wezenlijk deel uit van bijvoorbeeld aromatherapie en massagebehandelingen, het grote aanbod van zogenaamde ‘chill-out’ -muziek bevestigd hoezeer iedereen tegenwoordig belang hecht aan rustgevende muziek. Het is in het stressvolle leven van de 21ste eeuw belangrijk uw emoties een plek te geven.

Uw muziek kiezen

Het genre muziek dat u een goed gevoel geeft, hoeft op anderen niet de zelfde uitwerking te hebben. Het is belangrijk dat u weet welke muziek het beste effect op u heeft, omdat uw smaak de keuze beïnvloedt. Let goed op hoe uw lichaam en geest reageren op verschillende soorten muziek.

Het beluisteren of zingen van mantras

In het oosten worden mantras gebruikt voor genezing, bescherming en het mediteren. Mantras zijn zinnen die steeds herhaalt worden, waarin klanken zoals onder andere OHM, HUM veelvuldig voorkomen. Door klanken te zingen die de ziel raken maakt men geest en emoties kalm. Mantras stimuleren de zenuwcentra, waardoor heilzame veranderingen in het gehele lichaam worden teweeggebracht. Ze stimuleren, motiveren en verminderen stress en brengen je lichaam en geest tot rust.
Door het herhalen van mantras raak je gewend aan de klankformule, wordt je geest gericht op ontspanning en brengen je emotioneel, mentaal en spiritueel energieveld met je fysiek lichaam in evenwicht.
© 2011 - 2017 Annette29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Melatonine: Slaap jezelf jong!De meeste mensen weten wel dat melatonine effectief is tegen een jetlag. Minder bekend is dat melatonine ook erg goed he…
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde, wat zijn de principes van deze geneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behan…
Energetische therapie: lichaam en geest in balansEnergetische therapie: lichaam en geest in balansAlles waar je mee bezig bent draait om energie, bijvoorbeeld ademhaling of iets eten. Ook dingen zoals water dat door ee…
Muziek als oplossing voor je slaapprobleemMuziek als oplossing voor je slaapprobleemHet luisteren naar muziek heeft zowel een geestelijk als lichamelijk effect op mensen. Het kan je stemming verbeteren, j…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…

Reageer op het artikel "De ontspannende kracht van muziek"

Reacties

Annette29 (infoteur), 14-04-2014 15:20 #2
Hallo Ties

door omstandigheden ben ik een tijdje niet op Info.nu geweest… Allereerst wil ik zeggen dat ik je deels gelijk kan geven deels niet, het is niet mijn intentie geweest om via mijn stukje klanten te werven voor muziektherapeuten, dit kan ik beter overlaten aan mensen die daar hun papieren voor hebben gehaald. Maar wel wil ik duidelijk maken wat muziek allemaal voor een mens kan betekenen, bronnen tja was grotendeels mijn eigen bron en die vanuit mijn omgeving. Daarbij wat ik als zeer ontspannen ervaar hoeft niet andermans keuze te zijn. de een word rustig van opera de ander word er gestrest van.

Maar een ding weet ik zeker dat muziek, mantra´s, chanten je gedrag wel degelijk kunnen beïnvloeden. Hopelijk heb je zelf een site of blog zodat ik die eens kan bezoeken, ben een leergierig persoon en altijd in voor iets nieuws

Groetjes Annette

Ties, 28-08-2013 11:21 #1
Ik ben Ties,
Ik ben muziektherapeut.
Ik vindt het lastig om te zien dat je in je tekst zoveel dingen als waarheid verkondigt en vervolgens geen bronnen aanhaalt. Daardoor lijkt het alsof je sommige dingen verzint en verliest je tekst geloofwaardigheid. Sommige dingen in de tekst zijn ook onjuist of erg kort door de bocht geformuleerd. Daardoor verliest niet alleen je tekst geloofwaardigheid maar ook muziektherapie in zijn algemeen.

Ik zie wel dat de opbouw van je tekst goed is en dat het makkelijk leest.

Goed, ik hoop dat je meer bronnen gaat aanhalen, over beter onderzoek doet voordat je nieuwe teksten schrijft over de werking van muziek en muziektherapie.

Hartelijke groeten,
Ties

Infoteur: Annette29
Gepubliceerd: 15-02-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!