InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe werkt de magneetveldtherapie?

Hoe werkt de magneetveldtherapie?

Hoe werkt de magneetveldtherapie? Steeds meer en meer landgenoten hebben aandacht voor de natuur en voor de kwaliteit van ons leefmilieu. Het gevolg hiervan is dat ze voor de behandeling van hun gezondheidsklachten steeds meer en meer hun heil zoeken in de veschillende alternatieve geneeswijzen, zoals de magneetveldtherapie. Wat is deze magneetveldtherapie nu precies? Hoe werkt deze magneetveldtherapie, en bij welke gezondheidsklachten is deze alternatieve geneeswijze aangewezen?

Electrische celsimulatie

Magneetveldtherapie of electrische celsimulatie, heeft niets met magneten te maken. De magneetveldtherapie maakt wel gebruik van hoogfrequente, pulserende magneetvelden. Op deze manier wil men het ionentransport doorheen de wand van onze lichaamscellen vergemakkelijken. Deze magneetvelden zijn in dit geval dus uitsluitend van electromagnetische aard. Ze ontstaan doordat een electrische spannig wordt opgewekt in een spoel. Rond deze spoel ontstaat op zijn beurt een electromagnetisch veld. Door deze electrische stroom nu geregeld te onderbreken, ontstaan pulsen. Magneetvelden trillen op specifieke frequenties. Deze frequentiues komen overeen met die van onze lichaamscellen. Dit fenomeen noemt men, in wetenschappelijke kringen, resonantie. Het is uitgerekend deze resonantie, die ervoor zorgt dat het magneetveld het trillingsbereik van onze lichaamscellen en organen kan beïnvloeden.

Celstofwisseling

De magneetveldtherapie is een wetenschappelijk onderbouwde geneeswijze, die zowel onze gezondheid als onze vitaliteit bevordert en ondersteunt. Als gevolg van de steeds maar toenemende milieuvervuiling en electrosmog, komt ons magnetisch evenwicht steeds onder grotere druk, en geraakt daardoor uiteindelijk zelfs volledig uit evenwicht. Op deze manier wordt ook de goede werking van onze celstofwisseling meer en meer bemoeilijkt. Dit resulteert in een groeiend aantal gezondheidsklachten gaande van oververmoeidheid, tot allerlei chronische aandoeningen, chronische pijnen, angst, stress en burn-out. De snel evoluerende magneetveldtherapie, kan nu perfect op al deze aandoeningen worden afgestemd. Zodanig zelfs dat deze meer en meer in de topsport wordt gebruikt.

De gezonde lichaamscellen trillen voortdurend

Onze gezonde lichaamscellen trillen, en zijn dus voortdurend in beweging. Met een vaste frequentie, nemen onze lichaamscellen zowel voedsel als zuurstof op, en stoten ze onze afvalstoffen uit. Dit proces verloopt hoofdzakelijk via ionenpompen. Deze ionenpompen bevinden zich in de wand van onze lichaamscellen. Door het bestaande spanningsverschil tussen binnen- en buitenzijde van onze celwand, ontstaat een magnetisch veld rond onze lichaamscellen. Deze celfrequentie verschilt van orgaan tot orgaan. Alle ziekteprocessen, en dus zeker ook alle processen eigen aan lichaamsveroudering kunnen, via deze magneetveldtherapie aanzienlijk worden vertraagd, en in sommige gevallen zelfs gestopt worden.

Ontstaan van een ziekte

Een gezonde lichaamscel heeft een electrische lading van minstens zeventig millivolt. Bij een lagere spanning, gaan onze lichaamscellen steeds minder voedingsstoffen en water opnemen, en zullen daardoor ook steeds minder koolstofdioxyde en andere afvalstoffen afvoeren. Zo gaan onze cellen verzuren en uiteindelijk ziek worden.

Beschadigd zenuwweefsel

Het is wetenschappelijk bewezen dat magneetveldtherapie in staat is zwaar beschadigd, of zelfs volledig vernietigd zenuwweefsel, te herstellen. Zo werd reeds de volledige regeneratie van een door ouderdomsziekte als osteoporose aangetast botweefsel, aangetoond. De behandelingsduur met deze magneetveldtherapie verschilt uiteraard van de aard en de ernst van de te behandelen aandoening.

Ouderdomsziekten en topsport

Bij welke gezondheidsklachten biedt deze magneetveldtherapie nu uitkomst? Magneetveldtherapie is afdoend gebleken bij de versnelde heling van allerlei wonden en botbreuken, bij de genezing en revalidatie van allerlei heelkundige ingrepen, bij rugklachten en bij allerlei leeftijdsgebonden aandoeningen. De magneetveldtherapie wordt verder ook succesvol ingezet bij allerlei reumatische aandoeningen, bij het Chronisch Vermoeidheids Syndroom (CVS) en bij fybromyalgie, migraine, angst, stress en depressie. De jongste tijd worden met deze magneetveldtherapie ook uitstekende resultaten geboekt bij de behandeling van kanker en multiple sclerode (MS), en bij ouderdomsziekten als de ziekte van Alzheimer en bij de ziekte van Parkinson. Patiënten met het Frozen Shoulder Syndroom, en met libidoproblemen vonden bij de magneetveldtherapie de oplossing van hun gezondheidsprobleem. Deze magneetveldtherapie wordt ook meer en meer ingezet om allerlei letsels bij topsporters sneller te genezen.
Gerelateerde artikelen
Pijnbestrijding bij de bevallingPijnbestrijding bij de bevallingHoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het…
Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoopAltijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoopMensen die altijd pijn voelen, kunnen daar helemaal gestoord van raken. Veel mensen hebben wel eens een tijdje pijn, maa…
Specialist: de orthopeedSpecialist: de orthopeedEen orthopedisch chirurg, ook wel orthopeed genoemd, houdt zich vooral bezig met de stand van botten die de houding van…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Posttraumatische DystrofiePosstraumatische dystrofie. Een ziekte die vrij onbekend is in Nederland, maar waar wel zo'n 20.000 mensen in Nederland…

Reageer op het artikel "Hoe werkt de magneetveldtherapie?"

Reacties

Rita Dobbelaere, 29-05-2019 17:38 #13
In 1992 heeft het voormalige magazine Wireless World, een studie gedaan naar de effecten van magnetische en elektromagnetische straling. De conclusie was dat de veldsterkte van frequenties op het menselijk lichaam, helend kunnen werken en sommige frequenties juist het tegenovergestelde deden. 

Francois, 14-04-2019 13:56 #12
Waar is dat te vinden in België (liefst) of Nederland? Ik ben ook overtuigd van magneetveldtherapie.

En waar is Ionic te krijgen?
Mvg
Francois

Luuk, 08-12-2018 23:37 #11
Al 33 jaar heb ik een magneetveldapparaat, de zogenaamde Ionic het is een kastje ter grote van een stukje zeep, met een batterij er in van 9volt, die heb ik toen gekocht voor de paarden, er zat toen allerlei bandages bij om het kastje in te doen, het apparaat koste toen 350 gulden, ik heb er heel veel gebruik van gemaakt bij allerlei blessures bij de paarden, en je geloofd het gewoon niet hoe verbluffend de resultaten zijn, en dat is nu juist het vervelende, als je het er met mensen over hebt, ze verklaren je compleet voor gek. ik heb de Ionic voor me zelf ook veel gebruikt er is geen ledemaat waar ik hem niet heb gebruikt, en je snapt het niet hoe het geneest. Ik ben er heel stellig in als iedereen magneetveldtherapie toepast,
kan de zorgkosten met sprongen omlaag

Paul, 21-07-2017 20:53 #10
Jammer dat ik hier kritiek merk van een paar personen, ik gebruik de mat al bijna 10 jaar, gekocht in België.
Heb er vele voordelen bij zoals pijn in de rug en schouder die ik nu niet meer voel door 2x per dag op de mat te gaan liggen met 4 uur tijdsverschil. Geen stress meer in de schouders en een verlichting van mijn tinnitus. Gebruik de frequenties en er zijn veel oplossingen. In het begin heb ik de mat gebruikt voor overgewicht en na een paar maanden was ik mijn buik kwijt. Had pijn aan de prostaat en ik zet de juiste frequentie aan en ook na een bepaalde tijd was ik van de pijn af.
Jullie hoeven het niet te geloven, als ik het maar geloof ik was in het begin ook sceptisch. Maar ik heb een nieuw leven door deze mat. Ik wil jullie wel gelijk geven bij ernstige ziektes zal je toch de arts moeten raadplegen. Reken er op de mat is niet goedkoop maar het is maar een eenmalige uitgave.

Lambrechts René, 01-10-2016 07:36 #9
Kunnen jullie me inlichtingen over magneetveldmat en magneetveldkussen geven,
eventueel prijs en waar ik dat kan aanschaffen?

Suzan de Feijter, 17-07-2015 20:10 #8
Geachte mijnheer mevrouw,

Onlangs heb ik iemand ontmoet met veel zenuwpijn en veel verbetering heeft ervaren met magneettherape
Zelf heb ik verschrikkelijke neuropatische pijnen in voeten
Graag verneem ik van U of deze therapie bij mij ook pijnvermindering kan bregen.

Graag ook een adres waar ik een magneettherapeut kan consulteren bij mij in de buurt.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen.

Met vriendelijke groet Suzan

Miriam Terpstra, 26-06-2015 17:43 #7
Een mooi beschreven artikel hoe het lichaam reageert op "magneet velden". Zelf magnetiseer ik paarden met mijn handen. Paarden zijn primaire dieren die direct reageren op het NU. Ik lees berichten van o.a Henk. Daarop wil ik graag mijn beleving aan delen. Ik kom vaak bij probleem paarden waar de Dierenarts niets kan vinden dus de reguliere methode is als eerste gebruikt. Wat er gebeurt tijdens een behandeling is soms onverklaarbaar maar het feit dat het afgeschreven paarden dusdanig geholpen heeft en de sport weer in konden zegt genoeg. Het lichaam dusdanig triggeren dat het ook weer zelf genezend werkt is het doel. Een wondje geneest toch ook uit zichzelf? Kapot is kapot maar daar zit nog heel veel tussen. Jammer dat nog steeds heel veel mensen dit niet in kunnen zien.

George, 22-03-2014 14:05 #6
Goede middag

Ik heb al 1 jaar maagklachten en heb daar ook pillen voor
ik ben s, avonds vaak moe en moet 3 tot 4 kaar per dag naarde wc voor de grote bootschap en benoverdag vaak misselijk.
nu hebben ze mijn bloed en urine en de longen getest en alles was goed en een maag onderzoek is 2 keer mislukt
nu zag op rtl4 life style experience iet ofer magneet therapie, maar ik woon in uden in heb een drukke baan en een zoontjedie veel tijd kost dus kan ik in de buurt van udenook een dergelijke therapie doen?
In het ziekenhuis bij ons kunnen ze niet veel doen voor mij.

mvg George Vloet

Henk, 26-02-2011 11:20 #5
@Infoteur,
"We onderstrepen uitdrukkelijk dat het hier een alternatieve geneeswijze betreft", uhm. Nee, dat doe je juist niet, vandaar de kritiek. Voorbeeld uit het artikel ; "Het is wetenschappelijk bewezen dat magneetveldtherapie in staat is zwaar beschadigd, of zelfs volledig vernietigd zenuwweefsel, te herstellen",… volledig vernietigd zenuwstelsel herstellen? Dat is net zoiets als geamputeerde ledematen terug laten groeien. Volgens mij wil je helemaal niet mensen 'zo goed en volledig mogelijk informeren'.

Rationelegast, 25-02-2011 15:23 #4
Het is inderdaad een alternatieve geneeswijze, wat inhoud dat de werkzaamheid niet bewezen is (of dat bewezen is dat het niet werkzaam is). Als je er baat bij hebt, doe je ding, maar als je echt een ziekte hebt die niet te genezen is lijkt het me verstandiger om geld te doneren aan wetenschappelijk onderzoek. Reactie infoteur, 25-02-2011
Volledig akkoord. We hebben het hier duidelijk niet over ongeneeselijke ziekten. We onderstrepen in onze bijdrage uitdrukkelijk dat het hier een alternatieve geneeswijze betreft. De magneetveldtherapie wil in geen enkel geval de klassieke geneeskunde vervangen. Deze therapeut wil wél zo nauw mogelijk met de klassiek geschoolde arts samenwerken. Wij geven ook al mogelijke informatie over deze alternatieve geneeswijzen, omdat we de patiënt zo goed en volledig mogelijk willen informeren over alle logelijke aspecten van onze geneeskunde. Alleen zo kan de patiënt met kennis van zaken zijn keuze maken.

Henk, 21-02-2011 20:01 #3
Magneetveldtherapie is net zoiets als een kaarsje branden voor iemand. Als je er beter door gaat voelen is het natuurlijk alleen maar goed. Jammer genoeg worden in de magneetveldtherapie woekerprijzen gerekend voor behandelingen met (sorry) onzinapparaten. Het is inderdaad, zoals jij ook schrijft, 'alternatief' dwz niet bewezen werkzaam. Als je het graag wilt kan ik ook wel iets over veldvergelijkingen en de permeabiliteit van menselijk weefsel schrijven maar het is jouw artikel en ik heb al genoeg kritiek gegeven voorlopig.

Frantan (infoteur), 18-02-2011 16:41 #2
Ik ken heel wat mensen die met de magneetveldtherapie hun voordeel haalden en dus geholpen werden. Heb jij het wetenschappelijk bewijs dat de magneetveldtherapie niet werkt Henk? Uitgebreide en ondertsteunde reactie volgt.

Henk, 17-02-2011 20:57 #1
Er staan een heleboel fouten in je artikel, Frantan.bijvoorbeeld :"Magneetveldtherapie heeft niets met magneten te maken.(…) Deze magneetvelden zijn in dit geval dus uitsluitend van electromagnetische aard."
Dat kan je vergelijken met 'voetbal heeft niks met voetbal te maken, voetbal is uitsluitend voetbal'
En er is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat magneetveldtherapie werkt, zoals je een paar keer durft te beweren hierboven.
Magneetveldtherapie is vooral kwakzalverij. Reactie infoteur, 18-02-2011
Ik ken heel wat mensen die bij de magneetveldtherapie hun voordeel haalden, en dus geholpen werden. Heb jij het wetenschappelijk bewijs dat de magneetveldtherapie niet zou helpen en dus kwakzalverij is, Henk? Het zal tussen de klassieke geneeskunde en de alternatieve geneeswijzen wel altijd een welles niets spelletje blijven. Een meer ondersteunde reactie volgt.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 16-02-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!