Balans tussen werk en privé: onderzoek, tips en cijfers
Balans tussen werk en privé. Nederlanders vinden dat dat best goed zit, blijkt uit internationaal onderzoek van Robert Half. Toch zijn er nog duidelijke stress-factoren. Vooral gaat het dan om dingen die min of meer rechtstreeks samenhangen met deze somberdere economische tijden, en de maatregelen die bedrijven nemen: bovenaan staan toegenomen werkdruk, en te weinig personeel voor 'de klus'. Maar veel heb je toch zelf in de hand bij het uitbalanceren van werk en privé. Meer weten? Lees verder...
Op het werk onder druk staan vanwege deze crisistijd? Mopper-grage Hollanders? Volgens onderzoek van Robert Half International valt dat allemaal enorm mee. Uit dat onderzoek blijkt namelijk dat Nederlandse werknemers in overgrote mate tevreden zijn met de balans tussen privéleven en werksituatie. Liefst 88% noemt de verhouding tussen werk en privé gebalanceerd of goed. Opvallend is dat Nederlanders ondanks de moeilijke economische tijden, de balans tussen werken en leven de doorslag laten geven als ze de keuze zouden hebben tussen twee banen. Wel is het zo dat het aantal vakantiedagen dat bij zo’n keuze hoort, voor Nederlanders belangrijker is dan voor andere Europeanen. Waar komen al deze wijsheden vandaan? UIt internationaal onderzoek van Robert Half, en wel onder ruim 2500 financiële, Human Resources en algemene managers in een elftal landen. Daarmee hebben we meteen de belangrijkste kanttekening in beeld: het gaat wel om managers, en dat is een specifieke doelgroep.
Nederland en Frankrijk: meeste tevreden respondenten
Nederlanders blijken de meest tevreden werknemers te zijn in Europa, als het gaat om de verhouding tussen werk en privé. Althans, zij delen die plek met de Fransen. Heb je het over Duitstalige landen, dan zijn er heel wat minder tevreden zielen: één op de vier á vijf werknemers, ofwel 21% tot 27%, vindt de balans werk-privé niet goed.
Carrière of vrije tijd?
Als Nederlandse managers op zoek gaan naar een nieuwe baan, geeft de verhouding werk-leven de doorslag volgens het onderzoek. Het gaat dan om 42% van de respondenten. Op grote afstand volgt de 17% die de relatie met haar of zijn nieuwe manager c.q. haar of zijn nieuwe team het belangrijkst vindt. Opmerkelijk is dat hierna pas 'carrièreontwikkeling en meer verantwoordelijkheden' volgen als doorslaggevend, met 16%. Het Europees gemiddelde geeft aan die laatste factor meer prioriteit: een op de vier Europeanen ziet dat punt als beslissend. Er zijn toch nog wel mensen die 'de kans om in het buitenland te werken' voorop stellen (8%) of gewoon gaan voor 'meer vakantiedagen' (7%). 6% ziet de reputatie van een bedrijf of een merk als belangrijkste factor (6%), en voor 5% geldt dat voor de mogelijkheid een opleiding te volgen.
Het onderzoek: wie, hoe en wat
Dit artikel is gebaseerd op de Workplace Survey, een internationaal onderzoek van Robert Half, verricht door het onafhankelijk onderzoeksbureau Heliview Research onder ruim 2.500 Finance, Human Resources en Executive Managers in 11 landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk,Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland.
Work-life-balance: Generatie X of Y?
Associate Director Barbara Kollée van Robert Half International: “Deze resultaten bevestigen wat wij ook zien in onze dagelijkse gesprekken met werkzoekenden. Voor de meeste mensen die wij spreken, is de verhouding werk/privéleven zeer belangrijk en zelfs doorslaggevend bij de beslissing om ergens aan de slag te gaan. En dit is niet alleen voorbehouden aan mensen met kinderen, zoals wellicht direct gedacht wordt. We weten ook uit eerdere onderzoeken van Robert Half onder werknemers van verschillende generaties dat het bijvoorbeeld voor Generatie Y (de young professionals op de arbeidsmarkt) zeker meegenomen wordt in de overweging voor een nieuwe baan. Men wil heel graag tijd overhouden voor andere tijdsbestedingen in het privéleven. Hoewel de term ‘Work/Life balance’ bedacht is door Generatie X (de bijna veertigers) heeft de volgende generatie dit toch ook overgenomen.”
Top 3 stressfactoren op het werk
Wanneer we ondanks die mooie werk-privébalans toch stress ervaren op het werk, wat is dan de reden? De toegenomen werkdruk komt bij alle Europeanen overtuigend op plek één. De helft van de ondervraagden noemt deze factor. In Nederland gaat het zelfs om 57% van de ondervraagden. Een op de drie ofwel 35% noemt de factor 'onvoldoende personeel op de afdeling'. Bijna evenveel mensen (34%) krijgen stress van onaardige collega’s of geniepige kantoorroddels. In Nederland is er een relatief hoog percentage, ofwel 29%, dat zegt ongelukkig te zijn met de managementvaardigheden van de leidinggevende. Een op de vier Nederlanders zegt zelfs dat haar of zijn manager onredelijke druk op hen uitoefent. Ondanks alle zonnige cijfers over de werk-privébalans, zegt maar één op de tien ofwel 11% van de Europeanen en Nederlanders geen stress te ervaren vanwege het werk.
Hoe verbeter je je werk-privébalans?
- Laat geen ellenlange lijst aan vrije dagen onbenut. Bedenk dat uitrusten je productiever maakt, en laat je schuldgevoel los.
- Kun je niet radicaal drie (vakantie)weken lang loslaten, pak dan wel regelmatig een dag of desnoods paar uur rust. Ook een paar uurtjes strand, sporten of hobby-en na een halve werkdag voelen weldadig.
- Ga in discussie met je eigen 'onmisbaarheidssyndroom.' Zowel de wereld als je werkplek draaien door zonder jou.
- Nieuwe baan of promotie? Voorkom vanaf het begin dat mensen altijd 100% op je aanwezigheid rekenen. Een goede verantwoordelijkheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Alleen angstige en benepen zielen doen alles zelf.
In discussie met je manager?
Als we de enquete mogen geloven, zijn wij Nederlanders niet te beducht om een discussie te beginnen met onze manager als er iets schort aan de felbegeerde balans werk-leven. Vier op de vijf ofwel 83% van de Nederlanders zegt zelfs 'zonder problemen' hierover in gesprek te gaan. Zelfs een nog hoger percentage Belgen (87%) en Luxemburgers (89%) ziet zichzelf dat wel doen. In Duitsland vinden mensen het al veel lastiger: Bijna een op de drie, ofwel 31% van de ondervraagden betitelt dit als heikel onderwerp. Toch is de groep Nederlandse werknemers die niet begint aan zo'n discussie, nog relatief substantieel. Bijna een op de vijf ofwel 17%). Waarom niet? 'Er is geen oog voor bij mijn werkgever' zegt 44%, en 23% wijt het aan 'een slechte relatie met de manager.'
Over Robert Half International
Robert Half International, opgericht in 1948, is marktleider op het gebied van gespecialiseerde permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling. De groep telt meer dan 360 vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en de Azië-Pacific regio. In Nederland zijn de volgende divisies actief: Accountemps; specialist in het uitzenden en detacheren van boekhoudkundig en financieel personeel, Robert Half Finance & Accounting; specialist in de werving & selectie van financiële specialisten, Robert Half Management Resources; bemiddelt financiële interim professionals op strategisch, tactisch en operationeel niveau, Robert Half Financial Services Group; gespecialiseerd in het plaatsen van financiële en bancaire professionals en OfficeTeam; gespecialiseerd in het uitzenden van administratief, secretarieel en commercieel ondersteunend personeel. In Nederland zijn wij gevestigd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Zie voor meer informatie www.roberthalf.nl en www.officeteam-interim.nl