InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Maak orde in de chaos en leeg je hoofd!

Maak orde in de chaos en leeg je hoofd!

Is schoonmaken in een huis waar jij in woont, net zo zinvol is als sneeuwruimen terwijl het sneeuwt? Ruimte in je huis en ruimte in je hoofd hoeft niet zo'n grote uitdaging te zijn als dat het lijkt. Het is niet ingewikkeld, het kost niet veel moeite en het voorkomt stress.

Voorkomen

Chaos voorkomen is net zo zinvol als chaos opruimen: zeg zoveel mogelijk abonnementen op. Bijna alle artikelen kun je terugvinden op internet. Bovendien kun je tijdschriften altijd nog kopen in de winkel, wanneer je er echt tijd voor hebt en wanneer er echt dingen in staan die je leuk vindt om te lezen.

Gebruik niet voor ieder glas drinken een schoon glas. Dit geldt ook voor een schoon bord en schoon bestek bij iedere maaltijd. Omspoelen is vaak genoeg om nog een keer uit een glas te kunnen drinken. Dit kan gigantisch schelen in de afwas.

Zorg dat je geen ongevraagde reclame meer in de brievenbus krijgt. Als je iets echt nodig hebt, kun je altijd nog naar de winkels.

Opruimen van je huis

Ruim consequent op. Maak opruimen een vast patroon, net zoals slapen en eten. Ruim je zooi direct op of plan een vast moment in de dag. Je kunt opruimen uitstellen, maar dat werkt alleen maar tegen je.

Gooi alles waarvan je denkt dat je het "ooit nog wel eens een keer nodig kan hebben" direct weg. Als het om informatie gaat, kun je dit altijd terugvinden op internet of opnieuw aanvragen, mocht je er ooit behoefte aan hebben. Handleidingen moet je ook consequent in zijn. Gooi handleidingen van apparaten die je niet meer hebt weg. Gooi handleidingen in vreemde talen weg, en controleer of de handleiding in jouw taal op internet is te vinden. Als je handleiding op internet is te vinden hoef je hem niet op papier te bewaren.

Zorg dat je van je miskopen afkomt. Je wordt steeds herinnerd aan je weggegooide geld, en daar word je niet vrolijker van. Bewaar spullen die je te koop aanbied niet eeuwig: andere mensen willen jouw spullen blijkbaar ook niet hebben. Gooi het weg!

Het is beter om niets te hebben, dan om iets te hebben waar je heel lang naar moet zoeken. Zoeken is zonde van je tijd. Geef alle spullen een vaste plek. Als alle spullen een vaste plek hebben, gaat opruimen ook sneller. Je hoeft dan niet meer na te denken waar je je spullen neer moet leggen. Berg je spullen niet op waar plaats is, maar waar je het zou zoeken!

Plan je opruimacties in. Neem een vaste dag in de week, bijvoorkeur in een middag. Dan heb je nog genoeg energie. Begin met de ruimte die je het meest gebruikt, zoals de woonkamer of je slaapkamer. Dan zie je gelijk het effect van je werk en kun je daar van genieten.

Administratie bijhouden is niet moeilijk. Hou het simpel, hou het bij en hou het beperkt. Voorkom dat het werk zich ophoopt. Krijg je een document dat een ouder document vervangt? Gooi de oude versie direct weg! Verzekeringspolissen kunnen prima bij elkaar in één map.

Opruimen van je hoofd

Onthouden wat je die dag moet doen, is zonde van je hersencapaciteit. Zelfs als je goed bent in onthouden wat je moet doen, is het verstandig om een takenlijstje te schrijven. Je hoeft dan maar één ding te onthouden: waar ligt het briefje? Deze kun je in je telefoon zetten of op een kladblokje, als je maar zorgt dat je altijd weet op welke (vaste) plaats je hem kan vinden.

Maak dingen af. Net gegeten? Doe gelijk de afwas. Net gedoucht? Hang direct je handdoek op en gooi de was in de wasmand. Net een nieuw toetsenbord gekocht? Gooi de handleidingen in vreemde talen weg: een Finse of Chinese handleiding heb je niks aan. Verwerk het bonnetje gelijk in de administratie, installeer het toetsenbord gelijk op je bureau. Als je oude toetsenbord kapot is gooi je de oude natuurlijk direct weg. Is het zinvol om de doos en het beschermende piepschuim te bewaren? Nee. Gooi het weg!

Wees consequent

Neem dagelijks de tijd om op te ruimen en om de administratie te doen. Dan kost het heel weinig tijd en is het makkelijker bij te houden. Neem voor zaken zoals schoonmaak en de was doen iedere week een vaste dag en een vast moment. Kies een tijdstip waarop je nog energie hebt: bijvoorbeeld de middag. Plan geen andere dingen op dit tijdstip. Uitstel is geen afstel wanneer je opeens zonder kleding zit.
© 2012 - 2019 Panda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uw administratie eenvoudig op ordeUw administratie eenvoudig op ordeHet kost vaak veel tijd om uw administratie netjes op orde te houden. Als uw administratie op orde is, kunt u alles veel…
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…
Tips voor een ZZP administratieTips voor een ZZP administratieVoor ZZP’ers is het belangrijk dat de administratie goed op orde is. Dit is belangrijk voor de belastingdienst, maar uit…
Een simpele administratie opzettenEen administratie kan van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld als u een eigen bedrijf gaat opstarten of om…
Opgeruimd het nieuwe jaar in - orde maakt gelukkigerOpgeruimd het nieuwe jaar in - orde maakt gelukkigerNieuwjaarsdag is het moment van goede voornemens. In miljoenen huishoudens bestaat een van die voornemens uit een opgeru…

Reageer op het artikel "Maak orde in de chaos en leeg je hoofd!"

Infoteur: Panda
Laatste update: 15-06-2012
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!