InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Emotionele eter, wat is dat?

Emotionele eter, wat is dat?

Wat is een emotionele eter? Overgewicht en gezondheidsproblemen kunnen ontstaan als iemand een emotionele eter is. Veel emotionele eters hebben niet altijd door dat ze te maken hebben met negatieve emoties waardoor ze te veel gaan eten. Emoties waar de emotionele eter geen raad mee weet, worden verwerkt met voedsel en met eetbuien.

Emoties

Een emotionele eter is iemand die gaat eten vanuit een andere behoefte dan vanuit het hongergevoel. Emotionele eters gaan eten om zich beter te voelen, niet omdat ze honger hebben. Emotionele eters kunnen zich onrustig gaan voelen waar ze geen raad mee weten: voedsel geeft ze een fijn en goed gevoel, ze gebruiken voedsel als troost. Emotionele eters gaan eten zodra ze te maken krijgen met negatieve emoties. Problemen worden weggewerkt door voedsel, terwijl het onderliggende probleem aanwezig blijft. Zolang de problemen die het eten veroorzaakt niet worden aangepakt, blijven emoties een struikelblok voor emotionele eters.

Herkennen

De meeste emotionele eter beseft niet welke emotie hem of haar aanzet tot extra eten, tot het hebben van enorme eetbuien en zelfs tot compleet overeten. Herken de emoties die emotionele eters tot overeten aanzet:
  • Stress en spanning,
  • Verdriet en eenzaamheid,
  • Verveling,
  • Teleurstelling en ook
  • Geluk.
Geluk? Ja, in dat geval wordt eten gebruikt als beloning: Ik heb zo hard gewerkt dat ik nu een beloning verdien. Of: ik heb mijn doelstelling van vandaag bereikt zodat ik nu een beloning verdien. En hup, daar komt het ongezonde en calorierijke troostvoedsel.

Oorzaken

Wat zijn de oorzaken dat emotionele eters last hebben van eetbuien en zich kunnen overeten?
  • Omdat ze een hulpeloos en machteloos gevoel ervaren over een situatie,
  • Omdat ze een hulpeloos en machteloos gevoel ervaren over hun eigen leven,
  • Omdat ze het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn,
  • Omdat ze niet weten hoe ze anders met negatieve gevoelens om moeten gaan,
  • Omdat ze in zekere mate depressieve gevoelens ervaren,
  • Omdat ze zich verdrietig voelen of omdat ze verdrietig zijn,
  • Omdat ze zich teleurgesteld voelen in zichzelf, in anderen en in het leven,
  • Omdat ze niet goed weten hoe ze moeten omgaan met kritiek of met op- en aanmerkingen van anderen,
  • Omdat ze nare ervaringen uit het verleden niet (voldoende) verwerkt hebben,
  • Omdat ze niet beter weten hoe ze moeten omgaan met stress en met grote spanningen in hun leven,
  • Omdat ze zich alleen en onbegrepen voelen,
  • Omdat ze zich vervelen en eenzaam zijn.

Ongezond

Omdat een emotionele eter gaat eten uit een andere behoefte dan vanuit het hongergevoel, zal het voedsel dat de emotionele eter tot zich neemt tijdens de eetbuien vaak ongezond en calorierijk zijn. Troostvoedsel is vaak ongezond voedsel. Ergens beseft de emotionele eter wel dat hij, of zij, ongezond eet: de vreemdste excuses worden verzonnen als verklaring voor het ongezonde eetgedrag.

Omgaan

Goed leren omgaan met vervelende emoties en met negatieve gevoelens is het enige wat echt helpt bij emotionele eters. Afvalpogingen en diëten zullen niet goed helpen bij een emotionele eter, als het onderliggende probleem en de diepere oorzaak van al het eten niet goed en deskundig wordt aangepakt. Heel belangrijk voor iedere emotionele eter is om zich af te vragen:
  • Waarom eet ik?
  • Wanneer eet ik?
Door inzicht te krijgen waarom en wanneer een emotionele eter gaat eten, is dat het begin van goed omgaan met emoties. Deskundige hulp en ondersteuning van een medische psycholoog en diëtiste is gewenst, zeker als de emotionele eter te maken heeft met (ernstig) overgewicht.
Gerelateerde artikelen
Eenmaal slank zijn we gelukkig, toch?Eenmaal slank zijn we gelukkig, toch?Overgewicht begint een wereldwijd probleem te worden. Bij mensen met ernstig overgewicht staat het leven vaak volledig i…
Voedsel en emotieVoedsel en emotieIedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van l…
Eetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesEetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesMensen die zich in een emotionele bui plots en ongecontroleerd op lekkernijen storten: in de moderne samenleving gebeurt…
Binge Eating Disorder (BED)Binge Eating Disorder (BED)Dan pak ik al het voedsel dat ik pakken, kan stop het in mijn mond, vaak zonder te proeven, vaak zonder te kauwen, slik…
Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Waarom is afvallen tijdens stress zo moeilijk? Afvallen en veel stress in je leven, is het mogelijk? Verandert je eetgew…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/lichaam/emotioneel_eten_herkennen_en_verslaan_in_5_stappen.html
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Emotionele-eter-Doe-er-iets-aan.htm
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/31949/5-emoties-die-aanzetten-tot-onnodig-eten
  • http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikelen/emotioneel_eten_eetstoornissen.html

Reageer op het artikel "Emotionele eter, wat is dat?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 11-06-2012
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!