InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Werken is dodelijk

Werken is dodelijk

Hard werken is goed voor je portemonnee, maar slecht voor je gezondheid. Hard werken zorgt vaak voor stress, verlies aan sociale contacten en het brengt verschillende gezondheidsrisico's voor je lichaam met zich mee. Wees bewust van de grenzen die je lichaam aan jouw werkpatroon stelt, en leef langer.

Stress

Lange werkdagen zorgen vaak voor veel stress. Werknemers worden steeds meer onder druk gezet om de productiviteit te verhogen. Deadlines worden krap gepland en er wordt wel van werknemers verwacht dat ze deze deadlines halen. Het gevolg is vaak dat de werknemers moeten overwerken.

Stress zorgt voor een hoge bloeddruk, verminderde weerstand tegen ziektes, grotere kans op slaapritmestoornissen, minder emotionele stabiliteit en een verminderde concentratie. Mensen die langer dan 11 uur per dag werken, hebben 67% meer kans op een hartaanval.

Vermoeidheid

Als je lange werkdagen maakt, ben je sneller vermoeid en uitgeput. Een Amerikaans onderzoek bij 11.000 werknemers in 2005 laat zien dat mensen die regelmatig overwerken, 61% meer kans hebben om ziek te worden of bij een ongeluk betrokken te raken.

Gevolg van lang werken

Als je lange dagen maakt, leef je sneller ongezond. Je eet vaak meer tussendoortjes om energie te houden, en 's avonds kies je makkelijker voor een snelle hap. Snelle maaltijden zijn vaak ongezond en bevatten te weinig nuttige voedingsstoffen.

Lange werkdagen betekenen meestal dat je minder tijd hebt om te sporten. Als je te weinig beweegt, loop je meer kans op overgewicht. Gezondheidsrisico's van overgewicht zijn onder andere meer kans op hartfalen, meer kans op diabetes type 2, verhoogde bloeddruk, teveel aan cholesterol, reumaproblemen en meer kans op sommige vormen van kanker.

Veel tijd kwijt zijn aan werken betekend ook dat er minder tijd voor jezelf en andere dagelijkse dingen is. Klusjes zoals de was en administratie, tijd besteden aan familie en vrienden, worden nu allemaal in een weekend gepropt. Hierdoor ontbreekt vaak tijd voor jezelf.

Ongezonde situaties op kantoor

Lang zitten

Lang zitten heeft een slechte invloed op je bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte. Bovendien zorgt lang zitten ervoor dat je 1500 tot 2000 calorieën minder per dag verbrand. Als je langere tijd zit schakelt je lichaam over in een situatie waarin de stofwisseling verminderd en de bloedcirculatie trager wordt. Dit maakt je traag en je lichaam is niet gemaakt om de hele dag in deze 'rust modus' te verkeren.

Lang zitten verminderd de bloedcirculatie in de benen met 33%. Dit vergroot de kans op spataderen. Lang zitten zorgt ervoor dat je heupspieren verkorten en verkleinen in kleine knopen

Zitten is niet zo relaxed als dat men denkt. Zitten zonder rugsteun zorgt voor een druk van 180 kg per cm2 op de ruggengraat. Ter vergelijking: liggen op je rug zorgt voor een druk op de ruggengraat van 30 kg per cm2, en wandelen zorgt voor een druk van 85 kg per cm 2 op de ruggengraat. Het kost je spieren en gewrichten veel kracht om je lichaam in een vaste positie te houden dan om te bewegen.

Na rugklachten zijn nekklachten de meest optredende kantoorziektes. Nekklachten worden vooral veroorzaakt door bewegingen waarin de nek en schouders in een onnatuurlijke positie worden gekanteld. Dit is bijvoorbeeld het geval als er wordt gewerkt op een toetsenbord zonder steun aan de ellebogen.

RSI

Onder RSI vallen alle klachten die te maken hebben met het uitvoeren van dezelfde bewegingen, gedurende een lange tijd. RSI kan in de onderarmen, polsen, handen, nek en schouders ontstaan. Meestal betreft het slijtage aan de gewrichten, ontstekingen in spieren, pezen of gewrichten en doorbloedingsproblemen. Typen en herhaaldelijk klikken met de muis kan RSI veroorzaken.

Verlichting

Licht regelt de biologische klok, de stofwisseling en hormonenhuishouding. Bovendien zorgt (buiten)licht voor de vorming van vitamine D, een vitamine waar 80% van de Nederlandse bevolking een tekort aan heeft.

Als de werkruimte slecht verlicht is, moeten werknemers meer inspanning leveren om goed te kunnen lezen. Dit kan concentratieproblemen en spierpijn in de nek, rug en schouders veroorzaken. Bovendien regelt licht de vorming van het hormoon melatonine. Melatonine wordt geproduceerd onder de invloed van het ontbreken van licht, en zorgt ervoor dat je beter in slaap valt. Als je herhaaldelijk overdag een teveel aan melatonine hebt, kan dit de oorzaak zijn van een verhoogde kans op kankers. Dit is vaak het geval bij nachtwerkers. Als je 's avonds nog tot laat bezig bent achter een fel computerscherm, produceert je lichaam te weinig melatonine, waardoor je slecht slaapt.

Verlichting in een werkruimte kan ook te fel zijn, waardoor werknemers hoofdpijn kunnen krijgen en schade aan de ogen kunnen krijgen.

Lawaai

Teveel lawaai zorgt voor een verminderde concentratie, meer stress en minder motivatie om te werken. Vaak kan een werknemer ook weinig doen aan geluidsoverlast. Voorbeelden van irritante geluiden zijn telefoons die constant afgaan, rondlopende mensen, geluiden van materiaal zoals nietmachines, printers, getik op toetsenborden, etc. Televisies kunnen extra afleiden door de flitsende beelden.

Slechte klimaatbeheersing

Als het in de werkruimte te koud, of juist te warm is, is het heel moeilijk om goed te concentreren. De meeste mensen functioneren het beste tussen de 21 en 24 graden Celcius. Het probleem is echter dat sommige mensen het veel sneller warm of koud hebben dan andere mensen.

Verder worden klimaatbeheersingssystemen vaak slecht schoongehouden. Hierdoor raakt de lucht vervuild en worden mensen sneller verkouden.

Koffieverslaving

Veel werknemers drinken dagelijks koffie of andere cafeïnehoudende drankjes, om 's ochtends actief te worden en vooral ook in de loop van de dag actief te blijven. Werknemers met die lange dagen maken zullen 's nachts ook slechter slapen, waardoor ze doorgaans meer cafeïne nodig hebben om de volgende dag weer aan de gang te kunnen. Bovendien is het drinken van koffie ook vaak een sociale bezigheid op kantoor.

Koffieverslaving is de meest voorkomende verslaving op kantoor. Mensen die 4 kopjes koffie per dag drinken, zijn vaak al verslaafd. Een overdosis cafeïne kan een hartaanval veroorzaken. Ook is slapeloosheid een van de risico's van teveel koffie. Dit is het geval wanneer de cafeïne nog niet uit het bloed is wanneer de persoon wil gaan slapen. Je lichaam heeft 6 uur nodig om de concentratie cafeïne in het bloed te halveren.

Gebrek aan erkenning

Werknemers doen vaak hun best op hun werk, maar worden hier naar eigen zeggen niet genoeg voor beloond. Ze vinden bijvoorbeeld dat ze te weinig betaald krijgen in vergelijking tot andere werknemers. Wanneer er onvoldoende beloning wordt gegeven voor geleverde prestaties neemt de motivatie om te werken af. Dit heeft als resultaat dat werknemers met minder plezier aan het werk zullen gaan. Werknemers gaan zich dan sneller vervelen. Verveling is slecht omdat het vaak samen gaat met risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik, roken en drugsgebruik, en mensen die zich vervelen hebben meer kans op psychische problemen.
© 2012 - 2019 Panda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht - ik ben dikSteeds vaker hoor je alarmerende berichten over overgewicht. Uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek…
Heb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgenHeb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgenHoe kun je er nu achter komen of je overgewicht hebt of niet en wat zijn nu eigenlijk de oorzaken van overgewicht? Bodyb…
Moeten mensen met overgewicht meer premie betalen?Moeten mensen met overgewicht meer premie betalen?Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op gezondheidsproblemen. Bij bepaalde verzekeringen wordt rekening gehoud…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Wat te doen bij overgewichtWat te doen bij overgewichtOvergewicht komt steeds vaker en in steeds heftigere vormen voor. Wat is overgewicht nu precies? Wanneer is er sprake va…
Bronnen en referenties
  • http://rsi.algemeen.nl/
  • http://www.zen-op-kantoor.net/kantoorziektes.html
  • http://www.goedgezond.be/2008/09/10/de-gevolgen-van-cafeinegebruik/
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/9454438/__Lang_werken_slecht_voor_hart__.html
  • http://www.psychischenwerk.nl/pw/article.php?id=4805

Reageer op het artikel "Werken is dodelijk"

Reactie

Martin K., 08-11-2016 09:35 #1
Ik heb veel begrafenissen ervaren, mijn advies, neem zo vroeg mogelijk je pensioen op, dan ben je veel gelukkiger! 
Vreemd dat men arbeid zo hoog in het vaandel heeft staan! Mensen willen erbij horen, omdat ze kennelijk niets anders kunnen (opvoeding) of durven! Bovendien maakt werk helemaal niet gelukkig, dat is in onderzoek aangetoond (ja, er wordt wat onderzocht door al die academici). Uit schaamte loopt niemand daarmee te koop, toch is dit de harde realiteit, werk is niet leuk! Geef die baan aan jongeren, die staan te popelen om te werken! Het is toch absurd dat ouderen doorwerken, terwijl hoog opgeleiden jongeren werkloos aan de kant staan!
De meeste pensioenfondsen maken het mogelijk om uit je pensioenpot het AOW bedrag naar voren te halen. OK, dan wordt het ouderdomspensioen wel lager, maar daar wringt de schoen, niet iedereen wordt 93 jaar, sterker de helft van de mannen is overleden voor de leeftijd van 71 jaar!
Ik had een prima baan, maar miste iets in dit leven, voelde me niet prettig met al die verplichtingen.
Bovendien hou ik niet van gokken, want niemand weet immers hoe oud hij wordt, neem liever het zekere voor het onzekere om nog een paar jaartjes te kunnen genieten. Ik ben met vervroegd pensioen gegaan op mijn 55e jaar en heb daar nooit een seconde spijt van gehad. Eindelijk vrijheid, opstaan wanneer ik op een natuurlijke manier wakker wordt, naar bed gaan wanneer ik dat wil. Mijn huwelijk is nu nog beter, mijn echtgenoot is zielsgelukkig, omdat ik alle tijd neem voor onze relatie, veel uitgaan, reizen, genieten van de kleinkinderen en plezier maken, hobby's zat.
Natuurlijk moet ik het met veel minder doen, maar daar is een mouwtje aan te spelden. Ik heb geen dure Mercedes meer nodig om elke ochtend in de file te staan, neem wat vaker de fiets en als het regent kan ik altijd thuis blijven.
Sinds mijn vervroegd pensioen maak ik elke ochtend een dansje van blijdschap, mijn god, wat ben ik gelukkig, heb geen lichamelijke klachten meer, zoals vermoeide ogen, pijnlijke rug en een muisarm van de PC, omdat ik daar gedwongen minstens 6 uur per dag achter zat. Geen stress, omdat de klus vandaag nog af moet! Geen chagrijnige en jaloerse collega's, geen peptalk van directieleden, die alleen met hun bonussen en ego bezig zijn, geen lastige en vervelende klanten, geen scorekaarten met cijfers alsof je op de lagere school zit, geen cursussen en eeuwige opleidingsplannen. Geen reorganisaties, omdat de concurrentie in China goedkoper is. De bedrijfscultuur bootst gewoon met de beginselen van de democratie, waarin je leert dat ieder gelijk is. Ik heb nergens zoveel ongelijkheid gezien als in het bedrijfsleven, gewoon asociaal!
Wat een verlossing, wat een verademing, wat kan het leven prachtig zijn, zonder werk. Je zou bijna denken, dat werken totaal niet bijdraagt aan geluk, maar dat zie ik anders, het is een bodem, om een huis te kopen, een pensioenpot op te bouwen en status, want bijstand klinkt niet echt positief, toch!
Ik ben dus best blij dat ik vroeger een premie koopwoning heb gekocht, waar ik overigens nooit 1 euro van heb afgelost, lang leven de aflossingsvrije hypotheek. De huidige lage rente compenseert de uitgebleven indexering van de pensioenen.
Ok, en als ik echt oud word geen probleem, want de AOW uitkering blijft altijd staan voor mensen die vroegtijdig hun pensioenpotje leegmaken, hierdoor slaap ik ook beter, heb immers al genoeg sociale lasten en belastingen betaald, maar ik loop niet op de muziek vooruit, eerst maar proberen om 70 jaar te worden, dat gaat mogelijk een stuk makkelijker, zonder al die arbeid, hoera, geweldig! Daarnaast kan ik altijd nog de overwaarde van het eigen huis benutten, maar dat zie ik dan wel. Kan het iedereen aanraden, stop met arbeid zodra dat kan en leef je eigen leven in vrijheid!

Infoteur: Panda
Gepubliceerd: 11-06-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!