InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Roberto Cavalli

Roberto Cavalli

De grote modeontwerpers Karl Lagerfeld en Viktor & Rolf zijn hem voorgegaan. In het jaar 2007 was de eer voor Roberto Cavalli om een collectie te ontwerpen voor het modehuis H&M. Roberto is een zeer geliefd en gewild Italiaans couturier die onder andere Michael Jackson mocht en Britney Spears tot zijn klanten mag rekenen.

Algemeen

Op 15 november 1940 wordt in Florence te Italië Roberto Cavalli geboren. Hij is beroemd als mode ontwerper van luxe kleding. Zijn bekendheid heeft hij onder andere te danken aan de leren kleding waar hij zijn schilderijen op schilderde. In de jaren ´60 kreeg hij hier een patent op en enkele jaren later maakte hij zijn eerste patchwork. Vooral in de jaren ´70 van de vorige eeuw waren zijn beschilderde leren kledingstukken een “hot” item. Het was zelf zo erg dat, als een kledingstuk te klein geworden was, het niet weggedaan werd.

Roberto

Hij heeft een opleiding aan de kunstacademie voltooid en begon een bedrijf dat t-shirts bedrukte. Met de presentatie van zijn mode in Sala Bianca in Palazzo Pitti in Florence, in 1972, begint zijn glorievolle carrière. Zijn bijzondere stijl en ontwerpen maken hem zeer geliefd bij de jetset.

Hij trouwt met Eva, een kandidate van een Miss Universe wedstrijd. Zij wordt zijn belangrijke partner in het bedrijf. Tot op heden is de “sexy” Roberto een gewild ontwerper in heel Europa. Hij opende zelfs in 1999 een winkel op Madison Avenue in New York. In een klein tijdbestek was bijna heel deze stad gehuld in Cavalli kleding.

Inmiddels ontwerpt hij naast dames-, heren- en kinderkleding onder andere ook lingerie, zwemkleding, schoenen, en zonnebrillen. In 2001 wordt onder zijn leiding de modeshow “Life Ball” in Wenen georganiseerd. Dit was een benefietshow tegen de AIDS. Vijf jaar later krijgt hij de Bambi prijs voor zijn ontwerpen.

Afnemerp

Dat Cavalli beroemd is en een bepaalde stijl kleding ontwerpt, blijkt wel uit de grote schare van bekendheden die hij onder zijn cliëntèle mag rekenen. Zo ontwierp hij onder andere kleding voor:
  • Jennifer Lopez
  • Britney Spears
  • Victoria Beckham
  • Bono (van U2)
  • Sting (van de Police)
  • Christina Aguilera
  • Michael Jackson

Cavalli en H&M

In juni 2007 wordt bekend gemaakt dat hij een collectie gaat ontwerpen voor H&M, een Zweeds modehuis. Deze éénmalige collectie zal vanaf 8 november in de winkel liggen, zowel een heren- als een dameslijn. In ongeveer 200 filialen over de hele wereld zal deze kleding worden aangeboden.

Cavalli ontwerpt ongeveer 20 stukken voor de herenlijn, en vijf meer voor de dames. Hieronder bevinden zich ook lingerie en accessoires. In Nederland zijn vijf filialen geselecteerd om deze collectie te verkopen. Er stonden in Amsterdam alleen al honderden mensen te wachten totdat de deuren open zouden gaan. Want wie wil nu niet een Cavalli voor een prikkie bemachtigen.

Eerder werd een collectie voor het modehuis ontworpen door:
  • Karl Lagerfeld
  • Viktor & Rolf

Cavalli anno 2007

In oktober werd door Mel C. van de Spice Girls bekend gemaakt, dat Cavalli de outfits voor de wereldtournee eind 2007 gaat maken. Dit maakte zij bekend in de Britse show “This Morning”. Hiermee is een bedrag gemoeid van bijna 3.000.000,-- euro.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Roberto Cavalli"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!