InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Verschillende fijne wolsoorten gebruikt in kleding

Verschillende fijne wolsoorten gebruikt in kleding

Zodra het koud is, groeit de behoefte aan warme, wollen kleding. Fijne wolsoorten in kleding voelen zacht aan en vallen soepel in model. Fijne wolsoorten zijn duur. Om de prijs te drukken wordt vaak synthetische garens verwerkt in wollen kleding. De kwaliteit van kleding gemaakt met fijne wolsoorten is hoog. Zodra synthetische garens verwerkt worden in wollen kleding is de kans op lubberen groot.

Fijne wolsoorten

Zodra het kouder gaat worden heeft de mens behoefte aan warme kleding. Kleding gemaakt van wol is heerlijk, maar vaak een investering. Omdat fijne wolsoorten in kleding duur is, wordt er regelmatig gebruik gemaakt van synthetische garens om de prijs te drukken. Een trui dat niet gemaakt is van een 100% fijne wol soort, gaat na een paar keer dragen: lubberen.

Kasjmier

Kasjmier valt onder: zuiver wol. Kasjmier is de ondervacht van de kasjmiergeit en voelt superzacht aan en is heel soepel. Kasjmier is moeilijk te wassen: het mag absoluut niet in de wasmachine en moet op de handwas. Gebruik altijd een thermometer bij de handwas voor kasjmier: het water mag niet warmer zijn dan 30 graden en voelt dus koud aan. Nog een nadeel van kasjmier: het is een duur product en pilt sterk.

Merino

Merino valt onder: zuiver wol. Merino komt van de Merinoschapen en voelt lekker luxe aan. De Marinoschaap komt oorspronkelijk uit Australië. Het grote voordeel van Merino wol, is dat het betaalbaar is dan – bijvoorbeeld – het veel duurdere Kasjmier. Veel grote modehuizen gebruiken regelmatig Merino voor de wollen kleding. Beroemd is Merino om de fijnheid van het materiaal, dat zacht en soepel aanvoelt.

Kwaliteit

Er is nog al wat kwaliteitsverschillen te ontdekken in de wereld van de fijne wollen kleding. Kleding gemaakt van 100% fijne wolsoorten is van uitstekende kwaliteit. Voornamelijk in wolmixen zijn veel verschillen in kwaliteit te ontdekken.

Goedkope wollen truien

Bij een goedkope wollen trui is vrijwel altijd gebruik gemaakt van wol dat gemengd is met synthetische garens. Het gebruik van synthetische garen is goedkoper dan wol.

Zacht stug wol

Synthetische garen worden vaak gemengd met stug wol, zodat het stugge wol zachter wordt. Synthetische garens als:
  • Nylon,
  • Acryl en
  • Polyamide
worden vaak gebruikt om het stugge wol draagvriendelijk te maken.

Knetteren

Als er polyester in een wollen kledingstuk verwerkt is, kan er onder bepaalde weersomstandigheden het wollen kledingstuk gaan knetteren. Tegenwoordig krijgen wollen kledingstukken met polyester vaak een chemische antistatische behandeling om knetteren tegen te gaan. Ook truien of kleding gemaakt van zuiver wol kan statisch worden. Het gebruik van wasverzachter kan het knetteren als het statisch worden van de trui verminderen, houdt je wel aan de wasvoorschriften op het etiket. Een nachtje de zuiver wollen trui in de vriezer leggen, zou het knetteren en het statisch worden verminderen.

Nadeel synthetische garens

Dat in goedkopere wollen truien vaak een mix zit van synthetische garens heeft een nadeel: de wollen trui kan broeierig aanvoelen en geurtjes vasthouden. Hoe meer synthetische garens in een wollen trui verwerkt is, hoe meer de trui zal gaan lubberen. Ook kan een wollen trui dat verwerkt is met synthetische garens veel sneller gaan pillen.

Investering

Kiezen voor kleding gemaakt van zuiver wol en van fijne wolsoorten, is een investering: zuiver wol is duur en voor velen niet te betalen. Een goede investering zou zijn: een trui of kledingstuk van (minimaal) 50% fijne wolsoort, dan ben je redelijk goed verzekerd van een aardige kwaliteit.
Gerelateerde artikelen
Wollen kleding, wat zijn de voordelen?Tijdens koude dagen verlangen we naar warme en behaaglijke kleding. Wollen kleding is ideaal. Wat zijn de voordelen van…
Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel…
Kleding solliciatiegesprek: kledingadviesU kunt nog zo’n goede sollicitatiebrief schrijven en een indrukwekkend cv hebben opgebouwd: de eerste indruk is toch cru…
Hoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennenHoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennenLees hier hoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennen. Hier staan de echtheidskenmerken van originele lacoste truien. M…
Ugly sweaters: de nieuwste modetrend!Heb je nog een lelijke zelfgebreide trui uit de jaren '70 in de kast hangen? Haal deze dan snel tevoorschijn. Lelijke tr…
Bronnen en referenties
  • http://www.lidathiry.nl/weblog/?p=4689
  • Elle – Januari 2013 – Stijlpraktijk: Wonder wol – Tamara Klopper
  • http://www.joemerino.com/
  • http://www.kantje-boord.nl/N_frame.html?http://www.kantje-boord.nl/Visserstrui-Urk--N_art_527.html

Reageer op het artikel "Verschillende fijne wolsoorten gebruikt in kleding"

Reacties

Leen, 02-02-2017 17:13 #2
Ik heb een wollen sjaal, maar hij is zo ruw aan mijn gezicht. Hoe krijg ik hem zacht? Heb hem al met wolwasmiddel en silan gewassen, in de diepvries gestoken. Niks helpt, weet U raad?
Groetjes Leen.

Louise, 14-03-2013 16:29 #1
Wat leuk dat hier aandacht wordt besteed aan de kwaliteiten van wol!

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!