Fendi luxe Italiaanse modehuis en familiebedrijf
Karl Lagerfield is sinds de jaren 1965 betrokken bij het Italiaanse modehuis Fendi. Hij ontwierp het beroemde Fendi logo met de dubbele F. Fendi is een echt Italiaans familiebedrijf. Fendi is beroemd geworden door de leren handtas de Baguette, ontworpen door Silvia Fendi, de kleindochter van Adele Casagrande. Inmiddels is Fendi uitgegroeid tot een multinationaal in luxe goederen en heeft dankzij de ontwerpen van Silvia Fendi al enkele ontwerp prijzen gewonnen.
Geschiedenis
De start van het Fendi modehuis begon in 1918. De Italiaanse Adele Casagrande begint in Rome een bont- en lederwarenboetiek. Haar familie zijn rijke leerproducenten uit Florence. Adele Casagrande is een klassieke dame, ging altijd gekleed in het marineblauw, was dol op kwaliteit en op goede manieren.Zij trouwt in 1925 met Edoardo Fendi. De boetiek van Adele Casagrande krijgt na de trouwerij een nieuwe naam: Fendi.
Familiebedrijf
Adele Casagrande en Edoardo Fendi krijgen vijf dochters: Paola, Carla, Anna, Franca en Alda Fendi. Doordat Edoardo al vroeg op jonge leeftijd overlijd, laat Adele haar vijf dochters meehelpen in de boetiek. De hulp van de vijf dochters Fendi was essentieel voor het voortbestaan van Fendi. De boetiek Fendi groeit. Fendi begint niet alleen lokaal een enorme naamsbekendheid op te bouwen, ook buiten de grenzen van Rome is Fendi hard op weg bekend te worden onder de gegoede burgerij. In 1946 krijgen de vijf dochters van Fendi ieder 20% van het familiebedrijf en nemen ze het roer over.
Dochters Fendi
Iedere dochter had haar eigen verantwoordelijkheid binnen het familiebedrijf:
- Paola Fendi was verantwoordelijk voor de bontafdeling,
- Carla Fendi was “het brein,” de strategische denker binnen het familiebedrijf,
- Franca Fendi nam alle PR op zich,
- Alda Fendi was verantwoordelijk voor het atelier en
- Anna Fendi, de creatiefste van de zussen, die als kind danseres wilde worden, werd verantwoordelijk voor alle lederproducten.
Geen van de vijf Fendi dochters waren van die typische Italiaanse huismoeders die pasta klaarmaakten. Ze waren dan en nacht bezig met Fendi. Hun kinderen groeiden op in de ateliers. Het atelier van het familiebedrijf Fendi was het centrum van het leven van de Fendi familie.
Bloomingdale
Het grote Amerikaanse modehuis Bloomingdale, introduceert de luxe goederen van Fendi in 1962 in de Verenigde Staten. De naamsbekendheid van Fendi begint internationaal steeds meer door te dringen. Nationaal en internationaal staat het merk Fendi bekend om zijn:
- Luxe,
- Kwaliteit en
- Met een typische Italiaanse passie voor stijl.
Karl Lagerfield
De groei van het familiebedrijf Fendi neemt een enorme spurt als de vijf dochters het jonge modetalent Karl Lagerfield in 1965 aantrekken. De vijf dochters Fendi hoopten door het binnenhalen van Karl Lagerfield dat de Fendi producten moderner, luxueus en hipper werden. Karl Lagerfield is degene die het beroemde “dubbele F” logo voor het Italiaanse modehuis ontwerpt. Karl Lagerfield is vooral beroemd geworden door zijn ontwerpen voor Chanel, maar zelfs nu nog blijft hij ontwerpen maken voor Fendi. Sinds 1977 is Karl Lagerfield creatief directeur voor het Italiaanse modehuis Fendi.
Rijke Italianen
De jaren zeventig van de vorige eeuw zijn angstige jaren voor rijke Italianen. Ontvoeringen van jonge erfgenamen waren orde aan de dag om enorme bedragen losgeld te eisen. Er was een ontvoeringspoging van de kleindochter van Adele Casagrande, Silvia, de dochter van Anna Fendi. De dag na de ontvoeringspoging zette Adele Casagrande haar kleindochter Silvia op het vliegtuig naar Los Angeles om een Fendi boetiek te runnen op Rodeo Drive. Ze keerde pas terug naar Fendi in Rome toen de jongste van haar drie kinderen naar school moest.
Pensioen
Tegen de tijd dat de vijf dochters Fendi de pensioengerechtigde leeftijd naderde, moesten ze gaan nadenken over de toekomst van het modehuis Fendi. Er waren zo´n 30 aandeelhouders en vele conflicten binnen de familie Fendi. Ze besloten Fendi te verkopen aan LVNH in 2004, een luxebedrijvenconglomeraat. LVNH is in staat om Fendi wereldwijd uit te breiden. De enige aangebleven Fendi familielid, was Silvia en zij bleef aan als creatief directeur.
Palazzo Fendi
In het prachtige hoofdkantoor van Fendi komen wereldwijde inkopers bijeen om zich te buigen over de creaties van Silvia Fendi. Prachtige leren handtassen van de zachtste huiden gemaakt door Toscaanse ambachtslieden. Silvia Fendi is beroemd geworden door de allereerste it-bag: de Fendi Baguette. Er zijn er meer dan een miljoen van verkocht sinds het eerste ontwerp in 1997. Silvia Fendi wist dat het een enorme hit zou gaan worden toen ze hoorde dat Madonna de Fendi winkel in Rome was binnengelopen en de Fendi Baguette handtas had gekocht. De Fendi ateliers konden niet aan de enorme vraag voldoen: er ontstond een wachtlijst voor de beroemde Fendi handtas: de Baguette.
Handtas Baguette
De wereldberoemde Fendi handtas de Baguette werd door Silvia Fendi ontworpen. De tas was een nette en handige handtas die strak onder de arm zit, alsof je een stokbrood bij je draagt. De enorme wereldwijde aantrekkingskracht van de tas ligt vooral in de enorme variatie van de tas. Er zijn meer dan duizend verschillende versies gemaakt. Voor iedere behoefte was een Baguette tas. Silvia Fendi maakte de handtas in iedere gewenste materiaal: krokodillenleer of van Kasjmier, versieringen met echte diamanten of met prachtige kralen. Deze beroemde Fendi Baguette handtas valt in de prijzen, in 2000 wint Fendi de Fashion Group International Award for Accessoires.