InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Wollen kleding, wat zijn de voordelen?

Wollen kleding, wat zijn de voordelen?

Tijdens koude dagen verlangen we naar warme en behaaglijke kleding. Wollen kleding is ideaal. Wat zijn de voordelen van wollen kleding?

Wol

Kleding van wol heeft vele voordelen. Wol is warmer dan katoen en de wollen kleding verkleurt niet. Het fijne van wollen kleding is, als het gemaakt is van fijn breisel, dat je het vrijwel het gehele jaar door kan dragen.

Koude dagen

Tijdens een koude winter is wol ideaal. Wol is namelijk een goede warmte isolator, vooral fijne wolsoorten. Wol reageert op je lichaamstemperatuur en houdt je warm als je het koud hebt. Twee dunne laagjes fijne wollen kleding, zoals bij een twinset, is ideaal voor koude winterse dagen. Is het binnen te warm kan het wollen vestje uit.

Dikke, grove gebreide truien

Hele dikke, te grof gebreide truien zijn niet altijd even praktisch tijdens koude winterse dagen. Het zijn die truien die zo grof gebreid zijn, dat de gaten te groot zijn om je warm te houden tijdens koude dagen. Een ijskoude wind gaat dwars door de trui heen en beschermt de drager niet tegen kou.

Natuurlijk materiaal

Wol is een natuurlijk materiaal en daardoor niet belastend voor het milieu. Een trui gemaakt van puur wol ruikt heerlijk fris na een nachtje buiten hangen. Ook trekt een echte wollen trui geen vuil aan, in tegenstelling tot wollen truien die gemengd zijn met synthetische garens.

Onderhoud

Wollen kleding is redelijk gemakkelijk in onderhoud. Wollen kleding dat gemaakt is van superwash wool is gemakkelijk in onderhoud: het kan namelijk veilig in de moderne wasmachine met een wolwasprogramma van maximaal 30 graden. Tegenwoordig kan wollen kleding gemaakt van superwash wool zelfs in de droger! Gebruik altijd een vloeibaar wolwasmiddel. Lees altijd de wasvoorschriften zorgvuldig op de etiketten van wollen kleding om krimp te voorkomen. Wollen kleding was je het liefst zo weinig mogelijk en laat je altijd liggend drogen en wring je nooit uit.

Lubberen

Een echte wollen kledingstuk gaat niet lubberen. Wollen truien die na een paar keer dragen gaan lubberen zijn niet gemaakt van puur wol maar vaak met acryl of andere synthetische garens. Acryl is goedkoop en vaak verwerkt in wollen kleding, maar is niet erg vormvast.

Wasvoorschrift

Ondanks de vele voordelen van wollen kleding, is het belangrijk om, voor de aanschaf, goed de wasvoorschrift op het etiket te lezen. Op het wasetiket staat vermeld of de kleding gemaakt is van puur wol, of dat er andere materialen in verwerkt zijn.

Prijzig

Behalve voordelen kent wollen kleding ook een groot nadeel: het is prijzig. Wollen kleding die warm zijn en mooi blijven na een aantal keren dragen, zijn prijzig. Probeer wollen kleding te nemen die uit minimaal 50% zuiver wol bestaat. Op deze manier behoud je de voordelen van wol, krijg je een behoorlijke kwaliteit wollen kleding en is het niet te prijzig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.lidathiry.nl/weblog/?p=4689
  • http://www.breimode.nl/forum/view/id/124/d/Eigenschappen%20van%20wol
  • Elle Januari 2013 Stijlpraktijk: Wonder wol Tamara Klopper
  • http://www.joemerino.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wol

Reageer op het artikel "Wollen kleding, wat zijn de voordelen?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!