InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Confectie- en maatkleding

Confectie- en maatkleding

Het zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter niet het geval en dat maakt dat maatje 38 bij de ene winkelier kleiner kan zijn dan maatje 38 bij de andere winkelier en je kunt kiezen uit honderden stoffen. Sommige mensen zien door de bomen het bos niet meer en daar zijn ook weer oplossingen voor. Hoe werkt het met confectie- en maatkleding?

Confectie dames- en herenmaten

Onderstaand de vaste tabellen voor dames en herenconfectie. Een winkelier die zijn/haar kleding uit verschillende landen betrekt, moet dus goed uitkijken als de maatlabels aan de kleding gehangen worden. Niet zelden gaat dit fout.

Dameskleding

NLDEFRITSPGBVSInt.
32323438042XS
34343640164XS
36363842286S
383840443108S
4040424641210M
4242444851412M
4444465061614L
4646485271816XL
4848505482018XXL
5050525692220XXL
52525458102422XXXL

Herenkleding: kostuum

NLVS/GBInt.
4434XS
4636S
4838M
5040M/L
5242L
5444XL
5646XXL
58483XL
60504XL

Herenkleding: overhemd

NLVS/GBInt.
3714,5S
3815S
3915,5M
4016M
4116,5L
4217L
4317,5XL
4418XL
4518,5XXL

Maatkleding dames en heren

Wat is maatkleding en wat is semimaatkleding?

Naast confectiekleding wordt er ook op maat kleding gemaakt. Het betreft hier meestal het iets tot veel duurder segment. Maatwerkkleding is weer onder te verdelen in semimaatmaat kleding en maatwerk kleding.

Waarbij semimaat kleding wordt geproduceerd aan de hand van kleding in een pas-serie van klein naar groot. Deze kleding trek je aan en aan de hand van deze kleding worden de details “op maat gemaakt” en met de gekozen stof en fournituren, volgens een vaststaand pakket, ingediend bij een vast atelier. Daar liggen de maattabellen en stoffen klaar en kan de kleding geproduceerd worden.

Bij maatkleding meet je iemand helemaal op en zoekt vervolgens weer de stof en fournituren uit. Alleen niet aan de hand van een vaststaand pakket, maar geheel vrije keuze. Vervolgens wordt de kleding volledig met hand in combinatie met de naaimachine geproduceerd.

Adviseren

Spreekt voor zich dat de personal tailor ook adviseert en niet alleen waar het gaat om de stoffen en fournituren, maar ook wat het materiaal doet (bijvoorbeeld kreuken) en wat een bepaalde kleur voor je gezicht doet. Haalt een kleur bijvoorbeeld een gezicht op of maakt het dit juist vaal. Soms is de combinatie met een kleurexpert zinvol, maar kan ook door de klant natuurlijk zelf ingezet worden.

Stileren

Als je stileert, eventueel in combinatie met het zijn van tailor, ga je natuurlijk nog een stap verder. Dan kijk je naar het totaalplaatje en neem je accessoires, jassen, schoenen, kapsel en make-up mee. Je maakt als het ware het plaatje compleet. Sommige tailors/stilisten werken met een all-in kostenplaatje en andere hebben naast de kostprijs van kleding een uurtarief.

Enerzijds is dit geschikt voor degene die er zelf echt geen kijk op heeft, maar wel mooi gekleed wil gaat. Anderzijds is het zinvol voor de man of vrouw die druk is en wel weet wat hem/haar staat, maar liever druk is met andere dingen. Ook een vorm van ontzorgen dus.

Kleding

Kleding is lichaamsbedekking van oorsprong en nog steeds heeft het die rol, maar kleding is inmiddels veel meer dan dat. Je kunt er een statement mee maken, je kunt je zelfvertrouwen er mee opvijzelen of je kunt er herkenbaar mee zijn (denk maar aan bedrijfskleding). Maar voor veel mensen is het ook een bron van inspiratie.

Lees verder

© 2013 - 2019 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Confectie- en maatkleding"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 28-09-2013
Subrubriek: Mode
Special: Kleding
Schrijf mee!