InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Online schoenen kopen

Online schoenen kopen

Online schoenen kopen Online schoenen kopen is een steeds groter wordende trend. Steeds meer schoenenzaken beginnen naast hun bestaande winkel ook een online winkel. Daarnaast zijn er bedrijven die zich puur richten op de online verkoop van schoenen zonder hiervoor een 'echte' schoenenwinkel te hebben. Voor de klant betekent dit ruime keuze, lage prijzen en het gemak van thuis bestellen. Vaak kan je ook achteraf betalen of op rekening.

Waarom online kopen?

De reden om online schoenen te kopen is divers. Zo kan het makkelijk zijn: je hoeft je luie stoel niet uit en je bespaart je een rit naar de stad/centrum. Ook bespaar je op de hoge parkeer-en benzinekosten of kosten voor het openbaar vervoer. Een online winkel heeft vaak een ruimere keus en je ziet meestal direct of jouw schoenen op voorraad zijn. Omdat een online winkel geen geld kwijt is een de huur van een winkelpand en hoge personeelskosten bespaart kan dit doorberekent worden naar de klant. Dit betekent vaak lagere prijzen of meer leuke aanbiedingen. Ook kan er soms op afbetaling, op rekening of later worden betaald. Heel handig wanneer je nieuw schoenen nodig hebt maar niet direct het geld beschikbaar hebt. Sommige winkels bieden gratis verzendkosten.

Later of achteraf betalen

Vroeger moest je bij de online aankoop van schoenen vooraf betalen. Tegenwoordig bieden steeds meer winkels het later of achteraf betalen aan. De webshophouders begrijpen dat steeds meer mensen niet direct kunnen betalen of gespreid willen betalen. Sinds 2008 heerst er een economische crisis in Nederland die steeds meer voelbaar is voor de mensen. Het gespreid of achteraf betalen is dan wel zo fijn. Er kan door de winkel gebruik worden gemaakt van Afterpay. Je betaalt dan een klein bedrag aan servicekosten (bijvoorbeeld 1 euro) en betaalt de rekening binnen 14 tot 30 dagen na ontvangst van het pakket. Buiten de servicekosten worden er geen extra kosten in rekening gebracht.

Acceptgiro

Een andere vorm van betalen is met de (digitale) acceptgiro. Deze wordt verstuurd nadat de bestelling is geplaatst, verzonden of ontvangen. Bij een digitale acceptgiro wordt deze per e-mail verzonden. Een digitale acceptgiro wordt ook wel Afterpay genoemd (zie boven). Bij een papieren acceptgiro zit deze vaak bij het pakket. Het voordeel van schoenen kopen met acceptgiro is dat de schoenen niet direct betaald hoeven worden. Op de acceptgiro staat een vervaldatum,. Betaal het bedrag voor of uiterlijk op de vervaldatum om een boete te voorkomen. Bij niet tijdig betalen kan de winkel administratiekosten doorberekenen.

Gespreid betalen of op rekening

Gespreid betalen wordt ook wel kopen op afbetaling genoemd. Je koopt schoenen die je in maandelijkse termijnen terugbetaald. Het voordeel is duidelijk: je hoeft niet in één keer een (groot) bedrag te betalen. Het nadeel is dat je vaak rente betaalt of langer aan het betalen bent. Soms ben je al toe aan nieuwe schoenen terwijl de oude nog afbetaald moeten worden. Alleen de grotere online schoenenwinkels bieden deze vorm van betalen aan. Let altijd goed op de bijkomende kosten en/of rente.

Kopen op rekening is hetzelfde als kopen of afbetaling of gespreid betalen. Er zitten meestal extra (soms hoge) kosten aan vast. Vaak eist de winkel ook dat je al eens eerder wat besteld hebt en deze rekening netjes betaald hebt, of moet je veel gegevens achterlaten zoals een kopie van je ID-kaart.

Bekende schoenenwinkels die online verkopen

Er zijn zeer veel online schoenenwinkels. Sinds de crisis van 2008 zien veel winkeliers zich ook genoodzaakt om online schoenen te gaan verkopen en hun normale winkel te sluiten. Winkelketens kiezen soms voor fiftyfifty: voor de helft sluiten ze de winkels en gaan gedeeltelijk verder met de online verkoop. Een bekend voorbeeld hiervan is de Schoenenreus. Ook van Haren richt zich steeds meer op de online verkoop. Bij Dolcis zien we dat ook terug.

Daarnaast zijn er online schoenenwinkels die nog nooit een 'echte' winkel hebben gehad, maar zich van het begin af aan gericht hebben op de online verkoop van schoenen. Zo kennen we het bekende Zalando, Shoemixx en Omada. Ook zijn er online winkels die naast schoenen ook nog vele andere producten verkopen. De keus in schoenen is er kleiner, vaak is het wel aantrekkelijk om hier te kopen wanneer er ook nog andere goederen gekocht moeten worden. Denk hierbij aan Wehkamp, Otto en V&D. Houdt verschillende webwinkels in de gaten. Sale, uitverkoop, aanbieding, outlet en korting zijn veel gebruikte termen voor verlaagde prijzen. Ook bij verlaagde prijzen heb je het recht het product terug te sturen wanneer deze niet bevalt of past. Dit is geregeld in de wet 'kopen op afstand'.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.afterpay.nl/‎

Reageer op het artikel "Online schoenen kopen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-09-2013
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!