Kledingaccessoires door de tijd
De accessoires die veel mensen dragen, hebben enerzijds te maken met functionaliteit en anderzijds met het verfraaien van de outfit. Toch kan het dragen van accessoires nog veel meer dan dat zijn. Een statement maken op een subtiele manier of juist heel uitbundig, met accessoires kan je alle kanten op. Het voordeel met accessoires is wel dat het ook altijd uitgelegd kan worden als kunst en kunst moet je nu eenmaal niet uitleggen.
Het accessoire
Het woord komt uit het Frans waar accessoire “bijkomstig” wil zeggen. Iets wat niet noodzakelijk is bij datgene wat wel noodzakelijk is. Bij kleding is dat bijvoorbeeld een riem, tas of sjaal. Waarbij sieraden op het lijf of in het haar vaak sec als “sieraad” benoemd blijven, maar strikt genomen ook accessoires zijn. Waarbij een riem mogelijk toch als noodzakelijk wordt gehanteerd, anders zakt de broek of rok af. Echter, strikt genomen kan je met een touw ook een broek of rok ophouden… en daarmee toch niet noodzakelijk dus.
Toepassing accessoires
We kunnen vele eeuwen terug tot ver van voor onze jaartelling als we kijken naar het verfraaien van ons uiterlijk in de meest brede zin van het woord (dus ook make-up). Accessoires waren in het verleden meer nog dan nu een uiting van status en bezit. Eigenlijk is het aantrekken van het andere geslacht altijd een onderdeel geweest van kleding en de bijbehorende accessoires en strikt genomen ook weer een verlengde van de eerder benoemde aspecten. Die rol is in de loop der jaren zeer summier gewijzigd.
Kostbare materialen
De gebruikte materialen werden vaak van kostbaar materiaal gemaakt en daarmee gaf de eigenaar aan dat hij veel bezittingen en/of status had. Meestal gingen deze zaken overigens samen. Afhankelijk van de periode praten we hier over onder andere:
- Riemen (met name het koppelstuk, de riem zelf was meestal van leer of een stevig materiaal.)
- Borstplaten (een grote plaquette die aan een ketting bij de mannen op de borst hing).
- Kettingen
- Broches
- Beslag op helm, laarzen etc.
Zelfs op het slagveld gingen sommige accessoires mee en werd dit, als de eigenaar het niet overleefd had, als troost/aandenken c.q. bewijs mee naar huis genomen. De verschillende culturen gingen daar niet zo veel anders mee om. Hooguit enkele culturen die de persoonlijke accessoires (of een deel daarvan) mee het graf in lieten gaan.
Huidige toepassing
Mooie materialen
Als statussymbool zien we accessoires nog relatief weinig terug, maar met kostbare materialen laten we nog wel regelmatig zien veel bezittingen/geld te hebben. Denk aan slangenleren riemen met sluitstukken van een edelmetaal, eventueel bezet met een of meerdere edelstenen.
Maar ook de broche, een sieraad wat we weer steeds vaker in het straatbeeld zien, kan van mooie en vooral kostbare materialen gemaakt zijn. Waarbij er door de jaren heen wel een verandering is als het gaat om de toepassing van edelstenen. Was in het verleden veelal “veel en groot” het motto, inmiddels mag het ook subtieler en kan één edelsteen van exquise kwaliteit gezet in een mooi edelmetaal, een blikvanger zijn.
Statement
Echter, wat we steeds meer zien bij accessoires is het maken van een statement. Een uiting die recht uit het hart komt als het gaat om ergens voorvechter van zijn en dit tot uiting laten komen in een accessoire. Maar natuurlijk kan het ook staan voor een bepaald gevoel wat je uit wilt dragen of ingaan tegen de massa en kleuren of minder verfijnde materialen juist wel te gebruiken, daar waar je het het minst verwacht. Eigenlijk kan alles en dat maakt het straatbeeld enerzijds wat meer divers. Anderzijds kan je op deze manier ook je mening geven, zonder dat je daarvoor hoeft te gaan demonstreren of iets dergelijks. Je valt op!
Het feit dat een accessoire ook reacties losmaakt, zegt eigenlijk al genoeg over wat een accessoire voor je kan betekenen.
Zijn wie je bent
Behalve dat kleding en alles wat hierbij hoort bescherming geeft, is het totaalplaatje vandaag de dag ook steeds meer een uiting van wie je bent. Natuurlijk moet er in de zakelijke omgeving veelal nog voldaan worden aan het plaatje van de onderneming, maar daar buiten kan je met je totale outfit een statement maken en daar maken de accessoires een belangrijk onderdeel van uit.
“Zijn wie je bent” is enerzijds onderscheidend zijn om boven de massa uit te stijgen en anderzijds tot uiting laten komen wie het totaalplaatje (lichaam en geest) is. Is het niet een statement maken, dan kan je het altijd nog vanuit de kunst benaderen. Aangezien over smaak niet te twisten valt, is alles mogelijk… en dat is een prettige vrijheid die iedereen zich kan permitteren.