InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Coco Chanel: hoe een succesvol merk begon

Coco Chanel: hoe een succesvol merk begon

Coco Chanel: hoe een succesvol merk begon Iedereen kent het merk Chanel, van parfums, kleding, schoenen of tassen. Maar wie was eigenlijk de oprichtster, en hoe is het merk begonnen en zo succesvol geworden? In dit artikel vind je een beknopte biografie van Coco Chanel en een beschrijving van het ontstaan in 1921 tot de moderne successen van het succesvolle merk.

Gabrielle Bonheur Chanel

Gabrielle Bonheur Chanel werd op 19 augustus 1883 geboren in Saumur, Frankrijk. Haar moeder stierf al vroeg en haar vader verliet toen het gezin, daarom groeide ze op in een weeshuis. Over haar jeugd wilde ze haar hele verdere leven weinig loslaten. Vaak wordt gezegd dat zij zich schaamde voor haar arme afkomst, en daarom liever zelf een verhaal verzon over hoe ze het graag had gewild. Op haar 18e leerde ze om kleren te maken en ze werd er heel goed in. Ze was erg creatief en had oog voor detail.

De eerste winkel

Haar bijnaam Coco komt uit de tijd dat ze bijverdiende als zangeres, toen zong ze vaak een liedje over een hond die Coco heette. In die periode als zangeres leerde ze Etienne Balsan kennen, een rijke paardenfokker. Door hem komt ze in een andere, luxere wereld terecht. Hierdoor krijgt ze meer geld en mogelijkheden om kleding te ontwerpen, in die tijd maakt ze vooral hoeden.

Nadat haar relatie met Etienne over is, ontmoet ze Arthur Capel, zijn bijnaam is Boy. Op zijn advies en met zijn geld begint ze in 1910 een eigen hoedenwinkel in Parijs. Ze kocht strohoeden in en ging deze zelf bekleden en versieren, haar ontwerpen waren altijd eenvoudig maar toch vernieuwend voor die tijd door het gebruik van materialen en details die nog niet eerder waren gebruikt. Haar hoeden zijn al snel erg populair en binnen vijf jaar opent ze nog twee winkels erbij.

In die tijd gaat ze naast hoeden ook meer kleding ontwerpen. Ze maakte de eerste trui van de stof Jersey, dit werd een groot succes. De stof was zacht, zat lekker en vormde zich mee met het lichaam, hiervoor werd Jersey alleen voor ondergoed en kousen gebruikt. Niet alleen qua stof waren Coco's ideeën revolutionair voor die tijd. Ook weigerde ze korsetten te gebruiken om ze vond dat deze niet comfortabel waren. Het gaat steeds beter met haar ontwerpen en het bedrijf Chanel wordt steeds groter. Alles gaat goed, maar op 22 december 1919 sterft Arthur terwijl hij onderweg naar Coco is.

Steeds meer successen

In de jaren 20 stond Coco Chanel bekend als 'koningin van de mode'. Coco gaat door met ontwerpen en maakt in 1921 ook haar eerste parfum: Chanel no. 5, wat inmiddels wereldberoemd en het best verkochte parfum ter wereld is. Chanel no. 5 was het eerste synthetisch samengestelde parfum en ook het eerste parfum dat niet naar bloemen rook, mede door deze vernieuwende kenmerken werd het mateloos populair.

In 1926 boekt ze weer enorm succes met haar ontwerp 'Little Black Dress', ook in 2014 is dit jurkje mateloos populair, in allerlei vormen. Zwart werd voor 1926 nog helemaal niet in de alledaagse mode gebruikt. In 1939 sluit Coco haar winkels vanwege de Tweede Wereldoorlog. In 1954 begint ze weer met ontwerpen en verkopen. Ze maakte daarna onder andere het tweed mantelpak tot een groot succes en ze bedacht de ballerina's met de punt in een andere kleur, ook deze worden in 2014 nog door allerlei merken verkocht.

Op 10 januari 1971 stierf ze. Ze had toen bijna haar hele leven in een suite in het Ritz Hotel gewoond. In 2014 heet deze suite nog steeds de Coco Chanel suite en de kenmerkende stijl van haar inrichting is behouden. Haar merk werd voortgezet door Karl Lagerfeld, sinds 1983 is hij de hoofdontwerper van het merk. Hij heeft het merk ook groot gemaakt bij het wat jongere publiek. Chanel groeide enorm en is in 2014 nog steeds ontzettend succesvol. In 2014 is het modehuis gevestigd aan de Rue Cambon in Prijs en daar wordt het iedere dag druk bezocht.

Uitspraken van Coco Chanel:

  • 'Elegant zijn is geen kwestie van een nieuwe jurk aantrekken. Je bent elegant omdat je elegant bent.'
  • 'Mode is gemaakt om niet in de mode te zijn.'
  • 'Hak mijn hoofd eraf en ik zie eruit als iemand van 13.'
  • 'Er is tijd voor werk en er is tijd voor liefde. Voor iets anders blijft geen tijd over.'
  • 'Een meisje moet twee dingen zijn: stijlvol en geweldig.'
  • 'Een vrouw die geen parfum draagt, heeft geen toekomst.'
  • 'Je leeft maar een keer, dus je kan je maar beter amuseren.'
© 2014 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Coco Chanel, een begripCoco Chanel, een begripEen dame die meer betekende dan slechts het produceren van een mooi jurkje of lekker geurtje. Wie was deze vrouw die zov…
Coco Chanel biografie"Chanel-Above all else, is a style. Fashion, you see, goes out of fashion. Style never." Een quote van één van de meest…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…
Vintage tassen: de Chanel 2.55 tasDe Chanel 2.55 tas is één van de meest felbegeerde vintage tassen ter wereld, een echte ´It bag´ voor fashionaddicts. He…
Bronnen en referenties
  • Boek: mode in de tweede wereldoorlog, en film: coco avant chanel
  • Boek: Chanel een vrouw alleen - Axel Madsen
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20130819_038

Reageer op het artikel "Coco Chanel: hoe een succesvol merk begon"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Loes_e
Laatste update: 07-07-2015
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Mode
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!