InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Primark: wel of geen kinderarbeid?

Primark: wel of geen kinderarbeid?

Primark: wel of geen kinderarbeid? Bijna iedereen kent de Primark inmiddels. In Nederland komen er steeds weer nieuwe vestigingen erbij. De vestiging in Arnhem is op dit moment de grootste van Nederland. De kleding van Primark is zeer goedkoop en daarom is keten zo populair. Maar toch zijn er veel twijfels bij de prijzen. Is het nou wel of geen kinderarbeid?

Primark

De Primark is kledingketen die oorspronkelijk uit Ierland komt. Het hoofdkantoor zit dan ook in Dublin. De keten werd in 1969 opgericht en is onderdeel van de Associated British Foods (ABF). In totaal zijn er nu 278 vestigingen verdeeld over Ierland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk en nog een aantal landen. De eerste winkel werd in 1969 in Dublin geopend. In 1972 kwamen de eerste vestigingen in het Verenigd Koninkrijk.

Budget kleding

De Primark staat bekend om zijn goedkope kleding. Alle kleding wordt besteld bij de goedkoopste leveranciers. De kleding is gemaakt van simpele stoffen met een eenvoudig ontwerp. Het wordt verkocht onder eigen merknamen, zoals Atmosphere.

Kinderarbeid

Veel mensen weigeren kleding te kopen bij de Primark vanwege zogenaamd kinderarbeid. Als je de woorden 'Primark' en 'kinderarbeid' googlet, zul je inderdaad al gauw artikelen tegen komen over de kleding van de Primark. In 2012 bleek dat Primark kleding afnam bij een textielbedrijf in Zuid-India waar kinderarbeid voorkomt. Ook in 2008 was de keten in het nieuws. Uiteindelijk bleek dat de gegevens van deze onderzoeken niet accuraat en niet waarheidsgetrouw waren.

Fabrieken

Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen. Alle fabrieken waarmee samengewerkt wordt, worden grondig gecontroleerd.

Angorawol

De Primark is gestopt met het gebruiken van angorawol wegens het welzijn van de dieren. De producten die deze wol bevatten worden niet meer besteld of verkocht. Er wordt nader onderzoek gedaan naar het welzijn van de dieren en angorawol.

Het geheim van de lage prijzen

Het is inmiddels duidelijk dat de Primark bekend staat om zijn lage prijzen. Maar hoe kan het dat de kleding voor zulke lage prijzen wordt aangeboden en de keten zegt dat er geen kinderarbeid aan bod komt?
  • Geen dure reclamecampagnes: Primark vertrouwt op de mond tot mond reclame van de mens tegenwoordig. Er wordt alleen reclame gemaakt als er een nieuwe vestiging geopend wordt.
  • Grote hoeveelheden en kleine winstmarges: producten worden in enorme aantallen ingekocht, zodat de prijs het laagste is.
  • Producten op een efficiënte manier ontworpen en gemaakt: leveranciers hebben goed opgeleid personeel en gebruiken snelle productieprocessen voor een efficiënte manier van ontwerpen.

Tassen

De tassen die je meekrijgt als je iets koopt bij de Primark zijn gemaakt van 100% gerecycled materiaal, zoals karton en papier, afkomstig van hun eigen winkel. Hiermee zijn het dus ook milieuvriendelijke tassen. Een klein nadeel is dat de tassen niet enorm stevig zijn, te veel gewicht zorgt ervoor dat het hengsel afscheurt.

Conclusie

Een erg duidelijke conclusie is er helaas niet te trekken. Wel kunnen we zeggen dat de kans erg klein is dat de producten van Primark afkomstig zijn van kinderarbeid. Er wordt streng op gecontroleerd en fabrieken worden onderzocht voordat er mee in zee gegaan wordt. De lage prijzen hebben dus ook niks te maken met kinderarbeid, slechte werkomstandigheden of lage lonen. Juist door de slimme manier van produceren en verkopen is de Primark een groot succes geworden.
© 2014 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelen bij Primark in NederlandWinkelen bij Primark in NederlandIn Nederland komen steeds meer vestigingen van de Ierse low-budget kledingketen Primark. De Primark winkels zijn vaak er…
Primark - Goedkope jonge modeDe Primark is een winkelketen afkomstig uit Ierland. De winkelketen is razendsnel gegroeid met inmiddels 196 vestigingen…
Kwaliteit van Primark kledingKwaliteit van Primark kledingDe Primark is een grote winkelketen dat voornamelijk kleding verkoopt. Daarnaast kan je er accessoires, schoenen, sierad…
Bronnen en referenties
  • Primark.com

Reageer op het artikel "Primark: wel of geen kinderarbeid?"

Reactie

Artyfartyfarm, 10-02-2015 13:09 #1
Hebben jullie onlangs de driedelige VPRO documentaire reeks ”De Slag om de Klerewereld” gezien? Ik denk dat er maar zelden zo duidelijk in beeld is gebracht hoe het mechanisme achter de kledingproductie voor de westerse wereld in elkaar steekt. Indringend en een echte eye-opener. Bekijk de afleveringen hier: http://www.artyfartyfarm.com/?page=de-slag-om-de-klerewereld

Infoteur: Ghostattack
Laatste update: 09-10-2014
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!