InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Chiara Ferragni: de blogger van miljoenen

Chiara Ferragni: de blogger van miljoenen

Chiara Ferragni: de blogger van miljoenen Chiara Ferragni wordt op 7 mei 1987 geboren in Cremona, Italië. In 2009 begint ze haar eigen blog ‘The Blonde Salad’ om haar outfits te kunnen delen met anderen. De blog loopt uit op een groot succes en er zijn miljoenen mensen die haar volgen. In 2015 heeft de Italiaanse blogger haar naam omgezet in een merk en is zij maar liefst acht miljoen dollar waard. Daarnaast is zij uitgegroeid tot stijlicoon en zit zij bij alle modeshows op de eerste rij. Chiara is inmiddels dus veel meer dan een gewone blogger: hoe werd zij als blogger zo succesvol?

Inhoud

The Blonde Salad

In 2009 zette Chiara Ferragni samen met haar toenmalige vriend Riccardo Pozzoli een website op: The Blonde Salad. Zij wilde door middel van wat foto's haar outfits delen met de wereld en hoopte dat mensen inspiratie zouden halen uit haar kledingstijl. The Blonde Salad groeide echter uit tot de populairste blog van Italië. Volgens Ferragni zelf is het succes van haar blog te danken aan het feit dat ze geprobeerd heeft altijd dicht bij zichzelf te blijven en benaderbaar te zijn. In december 2013 publiceerde zij een boek naast haar website, getiteld 'The Blonde Salad'. Het is een handboek vol met tips en stijladvies over hoe je het beste voor de dag kunt komen. Het hardcover boek is alleen in het Italiaans beschikbaar, daarnaast is er op het internet een Engelse e-book versie te verkrijgen.

Wat een grote rol heeft gespeeld bij het succes van Chiara is het gebruik van social media. Op Instagram heeft zij anno augustus 2018 ruim veertien miljoen volgers en ook haar pagina op Facebook is erg populair. Bloggers zijn dan ook belangrijk voor de modewereld. Vaak halen de volgers van een blog inspiratie voor hun eigen kledingstijl daar vandaan, wat voor modemerken positief uit kan pakken.

Van blogger naar zakenvrouw

Inmiddels heeft Ferragni het succes van haar blog uitgebreid en een groot vermogen opgebouwd. The Blonde Salad is uitgegroeid tot een bedrijf waar circa 24 mensen werkzaam zijn. In 2015 was Chiara maar liefst acht miljoen dollar waard. Zij verdiende het meeste met haar eigen schoenenlijn, de Chiara Ferragni Collection, die in 2013 ontstond. Hierbij werkte zij samen met schoenenontwerper Steve Madden. De afgelopen jaren verdiende Chiara vijf miljoen dollar aan haar eigen lijn met schoenen. De collectie is in 200 winkels in 25 landen verkrijgbaar. Ook heeft Chiara haar succes gebruikt om samenwerkingen aan te gaan met merken als Dior, Louis Vuitton en Chanel. Mede hierdoor zit zij bij iedere grote modeshow op de eerste rij.

Daarnaast kondigde zij begin 2015 een samenwerking aan met de Harvard Business School. Deze opleiding startte met een case study (ofwel een onderzoek) over het succes van Chiara Ferragni. Twee jaar later keerde zij terug om een college te geven over het succes van haar bedrijf. Een andere unieke prestatie die zij heeft verricht is dat zij in april 2015 de cover van de Spaanse editie van het tijdschrift VOGUE sierde. Zij was hiermee de allereerste modeblogger ter wereld die dit wist te bereiken. Ferragni werd dan ook geselecteerd voor de Forbes 30 under 30, een lijst met jongeren die in de toekomst nog veel zullen gaan betekenen. In januari 2016 werd bekend dat Chiara Ferragni één van de gezichten wordt van Pantene, een merk voor haarverzorging. In juli 2017 opende zij haar eerste 'Chiara Ferragni Collection' winkel in Milaan. Kortom, een website waarop jij je eigen stijl tot uiting brengt en presenteert is populair. Velen doen dit voor hun plezier, maar Chiara Ferragni is het levende bewijs dat je van je blog je werk kunt maken en je persoonlijke stijl zelfs uit kan breiden tot een eigen imperium.

Privéleven

Niet alleen op zakelijk gebied gaat het haar voor de wind, ook op persoonlijk vlak is dit het geval. Nadat haar relatie met Pozzoli jaren geleden op de klippen liep, heeft zij inmiddels het geluk weer gevonden. In mei 2017 vroeg haar vriend, de Italiaanse rapper Federico Lucia, beter bekend als Fedez, haar tijdens een concert ten huwelijk. In oktober 2017 maakte Chiara via een bericht op Instagram wereldkundig dat zij vijf maanden zwanger was en haar eerste kindje verwachtte. Op 19 maart 2018 werd hun zoontje Leone Lucia geboren.

In het eerste weekend van september van datzelfde jaar stappen Chiara en Fedez in het huwelijksbootje. Er wordt groots uitgepakt. Onder de hashtag #TheFerragnez zijn alle gebeurtenissen rondom de trouwerij op de voet te volgen op Instagram. Chiara draagt bij deze gelegenheid een trouwjurk van Dior. De gasten werden met privévliegtuigen naar de huwelijkslocatie in Sicilië gebracht en het huwelijk werd het gehele weekend groots gevierd. Familie is erg belangrijk voor de Italiaanse schone. Zo is de band met haar ouders en zussen Valentina en Francesca erg hecht. Zus Valentina heeft inmiddels ook haar imperium uitgebouwd, zij kent anno mei 2018 ruim anderhalf miljoen volgers op Instagram.
© 2015 - 2018 Juul92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
World Cup schaatsen Obihiro 2010-2011: 11-12 dec 2010In Azië werken de sprinters hun onderdelen voor de world cup af. Dit weekend rijden ze twee keer een 500 meter en twee k…
Smartphone app: InstagramSmartphone app: InstagramBen je op zoek naar een nieuwe applicatie voor je smartphone? De fotoapplicatie Instagram wordt steeds vaker gedownload.…
WK sprint schaatsen 2011: 22 en 23 januari 2011Op 22 en 23 januari 2011 vinden in Thialf, in Heerenveen de WK sprint plaats. Na een ietwat gemankeerd WK sprint in 2010…
World cup schaatsen: Erfurt: 6-7 maart 2010We zijn er even tussenuit geweest wat betreft wereldbekerwedstrijden, de Olympische spelen, de piek voor elke schaatser,…
Jessica Simpson: van zangeres tot mode magnaatJessica Simpson: van zangeres tot mode magnaat. De blonde populaire zangeres is hard op weg een mode imperium op te bouw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MariaSheilaMiani, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • ELLE, http://www.elle.nl/lifestyle/Lifestylenieuws/De-evolutie-van-blogger-Chiara-Ferragni?utm_campaign=content&utm_medium=social%20media%20broadcast&utm_source=facebook, bezocht op 14-05-2015
  • Fashionista, http://fashionista.com/2015/02/most-influential-style-bloggers-2015, bezocht op 14-05-2015
  • Forbes, http://www.forbes.com/30under30/#/art-style, bezocht op 14-05-2015
  • Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Chiara_Ferragni, bezocht op 01-03-2016
  • Instagram, @chiaraferragni & @valentinaferragni, bezocht op 07-05-2018

Reageer op het artikel "Chiara Ferragni: de blogger van miljoenen"

Infoteur: Juul92
Laatste update: 03-09-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!