InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Chiara Ferragni: van The Blonde Salad tot influencer

Chiara Ferragni: van The Blonde Salad tot influencer

Chiara Ferragni: van The Blonde Salad tot influencer Chiara Ferragni wordt op 7 mei 1987 geboren in Cremona, Italië. In 2009 begint ze haar eigen blog ‘The Blonde Salad’ om haar outfits te kunnen delen met anderen. De blog loopt uit op een groot succes en er zijn miljoenen mensen die haar volgen. Anno 2019 heeft de Italiaanse blogger haar naam omgezet in een merk en is haar vermogen circa 10 miljoen dollar. Daarnaast is zij uitgegroeid tot stijlicoon en zit zij bij alle modeshows op de eerste rij. Chiara is inmiddels veel meer dan een gewone blogger en inspireert als influencer veel mensen wereldwijd: hoe werd zij als blogger zo succesvol?

Inhoud

The Blonde Salad

In 2009 zette Chiara Ferragni samen met haar toenmalige vriend Riccardo Pozzoli een website op: The Blonde Salad. Zij wilde door middel van wat foto's haar outfits delen met de wereld en hoopte dat mensen inspiratie zouden halen uit haar kledingstijl. The Blonde Salad groeide echter uit tot de populairste blog van Italië. Volgens Ferragni zelf is het succes van haar blog te danken aan het feit dat ze geprobeerd heeft altijd dicht bij zichzelf te blijven en benaderbaar te zijn. In december 2013 publiceerde zij een boek naast haar website, getiteld 'The Blonde Salad'. Het is een handboek vol met tips en stijladvies over hoe je het beste voor de dag kunt komen. Het hardcover boek is alleen in het Italiaans beschikbaar, daarnaast is er op het internet een Engelse e-book versie te verkrijgen.

Wat een grote rol heeft gespeeld bij het succes van Chiara is het gebruik van social media. Op Instagram heeft zij anno januari 2019 bijna zestien miljoen volgers en ook haar pagina op Facebook is erg populair. Bloggers zijn dan ook belangrijk voor de modewereld. Vaak halen de volgers van een blog inspiratie voor hun eigen kledingstijl daar vandaan, wat voor modemerken positief uit kan pakken. Bloggers worden ook wel 'influencers' genoemd. Dit zijn personen die veel posten op social media en hiermee een groot publiek aanspreken.

Van blogger naar zakenvrouw

Inmiddels heeft Ferragni het succes van haar blog uitgebreid en een groot vermogen opgebouwd. The Blonde Salad is uitgegroeid tot een bedrijf waar circa 24 mensen werkzaam zijn. In 2015 was Chiara maar liefst acht miljoen dollar waard. Zij verdiende het meeste met haar eigen schoenenlijn, de Chiara Ferragni Collection, die in 2013 ontstond. Hierbij werkte zij samen met schoenenontwerper Steve Madden. De afgelopen jaren verdiende Chiara vijf miljoen dollar aan haar eigen lijn met schoenen. De collectie is in 200 winkels in 25 landen verkrijgbaar. Ook heeft Chiara haar succes gebruikt om samenwerkingen aan te gaan met merken als Dior, Louis Vuitton en Chanel. Mede hierdoor zit zij bij iedere grote modeshow op de eerste rij.

Daarnaast kondigde zij begin 2015 een samenwerking aan met de Harvard Business School. Deze opleiding startte met een case study (ofwel een onderzoek) over het succes van Chiara Ferragni. Twee jaar later keerde zij terug om een college te geven over het succes van haar bedrijf. Een andere unieke prestatie die zij heeft verricht is dat zij in april 2015 de cover van de Spaanse editie van het tijdschrift VOGUE sierde. Zij was hiermee de allereerste modeblogger ter wereld die dit wist te bereiken. Ferragni werd dan ook geselecteerd voor de Forbes 30 under 30, een lijst met jongeren die in de toekomst nog veel zullen gaan betekenen. In januari 2016 werd bekend dat Chiara Ferragni één van de gezichten wordt van Pantene, een merk voor haarverzorging. In juli 2017 opende zij haar eerste 'Chiara Ferragni Collection' winkel in Milaan. Begin 2019 werd bekend dat er een documentaire over Ferragni in de maak is, ter ere van het tienjarig bestaan van 'The Blonde Salad'. De documentaire zal eind 2019 te zien zijn. Chiara Ferragni is het levende bewijs dat je van je blog je werk kunt maken en je persoonlijke stijl zelfs uit kan breiden tot een eigen imperium, met inmiddels een vermogen van circa 10 miljoen.

Privéleven

Niet alleen op zakelijk gebied gaat het haar voor de wind, ook op persoonlijk vlak is dit het geval. Nadat haar relatie met Pozzoli jaren geleden op de klippen liep, heeft zij inmiddels het geluk weer gevonden. In mei 2017 vroeg haar vriend, de Italiaanse rapper Federico Lucia, beter bekend als Fedez, haar tijdens een concert ten huwelijk. In oktober 2017 maakte Chiara via een bericht op Instagram wereldkundig dat zij vijf maanden zwanger was en haar eerste kindje verwachtte. Op 19 maart 2018 werd hun zoontje Leone Lucia geboren.

In het eerste weekend van september van datzelfde jaar stappen Chiara en Fedez in het huwelijksbootje. Er wordt groots uitgepakt. Onder de hashtag #TheFerragnez zijn alle gebeurtenissen rondom de trouwerij op de voet te volgen op Instagram. Chiara draagt bij deze gelegenheid een trouwjurk van Dior. De gasten werden met privévliegtuigen naar de huwelijkslocatie in Sicilië gebracht en het huwelijk werd het gehele weekend groots gevierd. Familie is erg belangrijk voor de Italiaanse schone. Zo is de band met haar ouders en zussen Valentina en Francesca erg hecht. Zus Valentina heeft inmiddels ook haar imperium uitgebouwd, anno januari 2019 zijn er ruim twee miljoen mensen die haar volgen op Instagram.
© 2015 - 2019 Juul92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn influencers?Wat zijn influencers?Je hebt het woord waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen: influencers. Dat dit een belangrijke groep mensen is, d…
Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat? Instagram is een gratis applicatie voor de mobiele telefoon, Tegenwoordig heeft Instagram meer da…
NFL 15 Ultimate Team (MUT) coins kopen, hacken of genererenNFL 15 Ultimate Team (MUT) coins kopen, hacken of genererenHet American Footbal spel Madden NFL 15 Ultimate Team (MUT) is speelbaar op de PlayStation 3, Playstation 3, Xbox One, X…
6 Tips voor meer volgers op Instagram6 Tips voor meer volgers op InstagramInstagram is één van de grootste internationale sociaal media sites van dit moment. Op Instagram wordt voornamelijk geco…
Instagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatInstagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatDoor middel van diverse applicaties kan je met je mobiele apparaten in contact blijven met je sociale netwerk. Zo is het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MariaSheilaMiani, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • ELLE, http://www.elle.nl/lifestyle/Lifestylenieuws/De-evolutie-van-blogger-Chiara-Ferragni?utm_campaign=content&utm_medium=social%20media%20broadcast&utm_source=facebook, bezocht op 14-05-2015
  • Fashionista, http://fashionista.com/2015/02/most-influential-style-bloggers-2015, bezocht op 14-05-2015
  • Forbes, http://www.forbes.com/30under30/#/art-style, bezocht op 14-05-2015
  • Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Chiara_Ferragni, bezocht op 01-03-2016
  • Instagram, @chiaraferragni & @valentinaferragni, bezocht op 07-05-2018

Reageer op het artikel "Chiara Ferragni: van The Blonde Salad tot influencer"

Infoteur: Juul92
Laatste update: 28-01-2019
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!