InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Zeven manieren om je kleding te transformeren

Zeven manieren om je kleding te transformeren

Zeven manieren om je kleding te transformeren De mode is een wereld die altijd aan het veranderen is. Diverse trends komen langs en wanneer je denkt dat je alles wel hebt gezien, blijkt niks minder waar. Tegenwoordig weten we wel wat er in de winkels ligt, maar we willen ook graag origineel zijn. De beste manier om dat te bereiken is om iets zelf te creëren en zo moeilijk is dat helemaal niet meer. Het pas juist heel erg in de wereld van recycling. Oude kleding, naaigarnituur, handen en een beetje creativiteit is alles wat je nodig hebt.

De mode van vroeger en nu

Lang geleden bestond kleding voornamelijk om ons lichaam te bedekken. Later kreeg het ook de functie om aan te geven hoe rijk iemand is. Er kwam al snel nog een functie bij, namelijk in de vorm van uniformen om aan te geven bij welke groep iemand hoort. Tegenwoordig in de westerse cultuur is de mode een combinatie van veel van deze opvattingen geworden, ook al bestaan ze apart van elkaar op sommige plekken nog steeds. In plaats van keurig je kleding bij een winkel kopen, kunnen we nu ook veel meer zelf maken.

Een oude broek in een rok veranderen

Met een oude broek zijn er heel veel mogelijkheden. Je kan hem tot van alles veranderen, afknippen of versieren. Maak van de bovenkant een rok door de naden in het midden open te knippen en aan elkaar te naaien. Het hangt van het model van de broek af, of je er een lange of korte rok van kan maken. Bij een strakke broek is het namelijk slimmer om voor een korte rok te kiezen. Het omzomen van de onderkant kan je doen door het te naaien, maar je hier kan ook kiezen voor het gebruik van een zoomband.

Naai een oude broek tot verlenging en applicaties

De dikke randjes van de pijpen zijn te gebruiken om de mouwen van een jasje of colbert langer te maken. Gebruik de rest van de stof om in je favoriete vorm te knippen en ergens op vast te naaien. Het is leuk om hier een jasje mee te versieren en het zo bij je nieuwe rok te laten matchen.

Een T-shirt en rok tot een jurk transformeren

Het fenomeen van een T-shirt dat krimpt, kennen we allemaal. Er ligt vast wel ergens een te kort shirt en een oude rok daarbij is vast ook niet moeilijk te vinden. De oplossing hiervoor is simpel, maak er een jurk van. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is bepalen op welk punt je het t-shirt en de rok wilt verbinden en vervolgens naai je ze aan elkaar vast. Bij de rok kan je de bovenkant er van af halen als het nodig is. Uiteindelijk zou je nog kunnen overwegen om het geheel te verven in een effen kleur, maar een kleurverschil kan juist ook heel leuk en mooi zijn.

Verander een colbert in een gilet

Soms heb je een colbert dat je eigenlijk helemaal niet vaak draagt. Je vindt de kleuren mooi en het model gaat ook best, maar de armen zitten gewoon niet lekker of zijn te kort geworden. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, want die mouwen kunnen eraf. Met een simpele handeling maak je er een heel nieuw kledingstuk van. Haal de stiksels van de mouwen los of knip ze eraf en zoom de overgebleven rand om, waarbij je de voering ook meeneemt. Voor een wat stoerdere look, laat je de randen juist rafelen, dit is vooral geschikt bij een spijkerjas.

Verander de mouwen van een trui in handschoenen

Die mouwen die je net van je trui of gilet hebt afgeknipt, kan je ook nog eens hergebruiken door er handschoenen van te maken. Naai van de uiteindes vijf uitgangen aan elkaar, waar je vingers door heen passen. Je kan de eindes open laten, waardoor je vingers er vrij uit kunnen steken. Ook kan je ervoor kiezen om alleen een mouw te maken. Hiervoor hoef je hem alleen om te zomen. Wees creatief en zet ze met veiligheidsspelden vast aan een ander truitje of naai hem gewoon vast.

Maak een kussen van een T-shirt

Een mooi shirt dat je niet meer wilt dragen, maar wel naar wilt kijken is heel makkelijk in een kussen te transformeren. Knip de mouwen eraf, keer hem binnenstebuiten en naai de armsgaten dicht. Vul hem vervolgens vanuit de onderkant met wat je maar wilt, dat kan zelfs oude kleding of beddengoed zijn. Uiteindelijk naai je de onderkant dicht en een kussen is geboren. Heel leuk als je je inrichting wilt opleuken of als je een persoonlijk cadeautje wilt maken voor iemand.

Van een mouw naar een zak

Nog een manier om de mouwen te gebruiken is als zakje bij je jas. Vooral een binnenzak kan je hier makkelijk mee maken. Naai de mouw vanaf de onderkant dicht en naai hem vervolgens op de plek van je jas, waar je een zak wilt hebben.

Een trui in een spencer transformeren

Zijn de mouwen van je mooiste trui gekrompen, maar wil je hem nog wel blijven dragen? Knip dan de mouwen ervan af en zoom het een stukje naar binnen om, net als bij het gilet. Nu heb je heel makkelijk een spencer gecreëerd, waarmee je op verschillende manieren nieuwe combinaties kan maken. Trek hem aan over een nieuwe blouse en het zal lijken alsof ook de spencer nieuw is. Soms hoef je het niet eens om te zoomen, omdat het er gewoon mooi uitziet zonder en het niet rafelt.

De transformatie van een panty in een truitje

Heb je een panty met een leuke print, maar draag je hem eigenlijk nooit? Dan maak je er in een ommezwaai een mooi, kort truitje van. De voorkeur gaat uit naar een panty met een hoge taille zodat het niet te kort wordt. Knip het kruis eruit en steek daar je hoofd door, de benen worden dan je mouwen. Vergeet niet om de voetjes eraf te knippen en zo is een kort truitje geboren. Dit is ook een heel handig kledingstuk om over of onder een blouse te dragen. Wanneer de panty doorschijnend is, kan dat een leuk effect geven op hetgeen je eronder draagt. Als je het panty truitje te kort vindt, zou je het langer kunnen maken door er een andere stof aan te maken.

Verander een panty in elastiekjes

Nog een manier om een oude panty te recyclen is door er haarelastiekjes van te maken, hiervoor hoef je de panty alleen maar in in reepjes te knippen. De reepjes kan je gebruiken als elastiekjes en wat overblijft van de taille kan je zelfs als haarband gebruiken. Het kruis is ideaal om te gebruiken als een soort slaapmuts, perfect om je vlechtjes of eventuele extensions te beschermen. Hierbij knip je de benen eraf en knoop of naai je de overgebleven gaten dicht, hierna kan je het als een muts over je haar dragen.
© 2016 - 2019 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf wenskaarten makenZelf wenskaarten makenAls u een originele kaart wilt geven, maak er dan eens zelf één. Het neemt wat tijd in beslag, maar het kan een leuke ho…
Etensresten actief hergebruikenEtensresten actief hergebruikenHet gebeurt maar al te vaak dat er na het nuttigen van de maaltijd resten zijn. Deze etensresten worden jammer genoeg ve…
Hergebruik oude kerstkaartenHergebruik oude kerstkaartenIeder jaar vallen er weer een hoop kerstkaarten op de mat. In de maand december brengen de vele kleuren, printjes en pla…
Oliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels vanOliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels vanOliebollenvet door de wc of de grootsteen gieten kost het waterschap heel veel geld. Om water dat verontreinigd is met d…
De Tightwad Gazette, de Amerikaanse VrekkenkrantDe Tightwad Gazette, de Amerikaanse VrekkenkrantDe Tightwad Gazette is de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse Vrekkenkrant. De website behorende bij de Tightwad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JanDix, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mode
  • De fotos in dit artikel zijn uit eigen bron van de infoteur

Reageer op het artikel "Zeven manieren om je kleding te transformeren"

Infoteur: B3th
Laatste update: 02-10-2016
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!