InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Waar op letten bij de aankoop van een dasspeld?

Waar op letten bij de aankoop van een dasspeld?

Waar op letten bij de aankoop van een dasspeld? De dasspeld is een sieraad dat gedragen wordt om een stropdas op zijn plaats te houden. Net als elk sieraad bestaat het in alle vormen en maten. Echter niet elke dasspeld is geschikt voor elke man. De keuze voor een dasspeld moet daarom een goed beredeneerde keuze zijn die rekening houdt met het soort dassen dat de man draagt, maar ook past bij zijn kledingstijl in het algemeen. Hoewel het door sommigen als enigszins verouderd wordt beschouwd, is de dasspeld nog steeds een sieraad dat door vele mannen gewaardeerd wordt. Het is een kleinood dat bij een klassevolle outfit hoort. Door de uitgebreide keuze, en het feit dat vele mannen nog geen dasspeld in hun bezit hebben, is het eveneens een origineel cadeau voor Vaderdag, Kerstmis of de verjaardag van je echtgenoot, partner, vader, zoon of vriend.

Dasspelden in diverse vormen en maten / Bron: France1978, Flickr (CC BY-2.0)Dasspelden in diverse vormen en maten / Bron: France1978, Flickr (CC BY-2.0)

Nut van een dasspeld

Een dasspeld wordt gedragen om een stropdas op zijn plaats te houden. Hoewel men vandaag de dag vaak een lusje achteraan de das kan terugvinden waar men het achterste gedeelte van de das kan doorschuiven, verkiezen sommige mannen om nog steeds een dasspeld te dragen. Een eerste reden is omdat de man in kwestie te groot is en het achterste gedeelte van de das niet tot in het lusje geraakt, wat ervoor zorgt dat de das niet mooi blijft zitten. Een tweede reden waarom mannen een dasspeld dragen, is omdat veel mannen dit nog steeds een leuke accessoire vinden. Het geeft een extra persoonlijke toets aan hun outfit.

Een dasspeld wordt uitsluitend bij stropdassen gebruikt. Probeer dus geen dasspeld te kopen voor een opspeldbare das of een vlinderdas. Daarnaast wordt het door sommigen ook als een stijlfout gezien om een dasspeld bij een gilet te dragen. Het gilet zou namelijk de das reeds op zijn plaats houden. In dit geval is het dragen van een dasspeld compleet overbodig.

Soorten dasspelden

Grosso modo kunnen we drie dasspelden onderscheiden die elk hun eigen sterktes en zwaktes hebben. De meest voorkomende en verkochte dasspelden zijn de klipdasspelden die vrijwel geen nadeel hebben.

De klipdasspeld

Dit is de meest voorkomende dasspeld omdat deze de das zeer goed op zijn plaats zal houden. Vanachter aan de speld is er een soort van knijper die volgens een wasknijpersysteem de das op zijn plaats zal houden. Omwille van zijn kracht en het feit dat dit type speld bij normaal gebruik de das niet of amper zal beschadigen is dit het populairste type dasspeld en wordt deze dan ook aangeraden om te dragen door mensen die dassen van een normale omvang dragen.

De schuifdasspeld

Deze dasspeld vormt eigenlijk een klein klemmetje. Dit type kan gebruikt worden bij dunnere dassen waar een klipdasspeld te zwaar of te breed zou zijn. Ook wanneer de das opgebouwd is uit fragiele materialen kan een schuifdasspeld handig zijn omdat deze minder druk zal uitoefenen. Het nadeel van deze beperkte druk is dan weer dat de das sneller zal verschuiven.

De daspin was zeer populair aan het begin van de vorige eeuw, maar beschadigde de das bij herhaaldelijk gebruik / Bron: shakko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De daspin was zeer populair aan het begin van de vorige eeuw, maar beschadigde de das bij herhaaldelijk gebruik / Bron: shakko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De pindasspeld of daspin

De laatste soort dasspeld is eigenlijk een pin die men midden door de das steekt. Dit type dasspelden wordt bijna niet meer gedragen omdat ze de das beschadigt. Bij iedere bevestiging van dit type dasspeld, wordt de das geperforeerd door de pin. Tenzij je een aanzienlijk vermogen wil besteden aan nieuwe dassen wordt de aankoop van dit type dasspeld meestal afgeraden.

Materiaal

De meeste dasspelden worden gemaakt in staal, zilver en goud. Staal en zilver hebben hetzelfde effect en kunnen voor vele gelegenheden gebruikt worden. Een zilveren dasspeld zal echter iets chiquer staan dan een stalen dasspeld. Het gebruikte materiaal heeft uiteraard ook invloed op de prijs van de dasspeld: zilveren dasspelden zullen aanzienlijk duurder zijn dan stalen dasspelden. Gouden dasspelden zijn veel duurder dan de stalen en zilveren spelden. Ondanks de hogere prijs houdt de aankoop van een gouden dasspeld een belangrijk nadeel in. Gouden dasspelden hebben namelijk de naam om enigszins opzichtig te zijn en worden daarom niet door iedereen gewaardeerd. Welk materiaal je ook zou gebruiken, zorg er in elk geval voor dat het gebruikte metaal overeenkomt met dat van de andere juwelen die je als man zou dragen. Denk hierbij aan horloges, manchetknopen of armbanden. Het metaal van de trouwring kan hierbij eventueel buiten beschouwing gelaten worden.

Buiten de voornoemde materialen worden sommige dasspelden in andere kleuren en materialen geproduceerd. Wanneer je voor felle kleuren kiest zullen deze zeer sterk de aandacht trekken. Dit zal door de meeste mensen niet geapprecieerd worden, aangezien het de bedoeling is dat een das in het oog springt en niet de speld zelf. Tenzij je expliciet de bedoeling hebt om op te vallen koop je dus best geen dasspeld met een opvallende kleur.

Omvang van de dasspeld

De dasspeld mag nooit breder zijn dan de das en bij voorkeur niet verder komen dan drie kwart van de dasbreedte op de plek waar de dasspeld bevestigd is. Dit is de breedte van de das tussen de derde en vierde hemdsknoop waar de dasspeld normaal gezien bevestigd wordt. Klipdasspelden kunnen in sommige gevallen te breed zijn voor smalle dassen waardoor er geen andere keuze is dan schuifdasspelden te gebruiken.

Logo's of miniaturen op de dasspeld

Sommige dasspelden hebben kleine versieringen, terwijl andere dan weer miniaturen of logo's dragen. Voor formele dasspelden worden opvallende versieringen afgeraden, maar voor iemand die een bepaald beroep uitoefent of een bepaalde passie heeft, kan een gepaste afbeelding wel geschikt zijn. Bij dassen met opvallende patronen is het afgeraden om een dasspeld met een opvallende versiering te dragen omdat dit je outfit te druk zou maken.

Lees verder

© 2017 - 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaderdag 2012: wat geef je papa op Vaderdag?Vaderdag 2012: wat geef je papa op Vaderdag?Niet alleen worden de moeders van Nederland elk jaar in het zonnetje gezet. Ook de vaders mogen we niet vergeten en krij…
Cadeau voor hem  Wat kan je voor mannen kopen?Cadeau voor hem Wat kan je voor mannen kopen?De meeste vrouwen vinden het meestal moeilijk om een cadeau te kopen voor een man. Ze moeten lang nadenken om te besliss…
De leukste Vaderdagcadeaus: Vaderdag 2013De leukste Vaderdagcadeaus: Vaderdag 2013Welk cadeau kunnen we vader geven op Vaderdag? Wat valt er allemaal te denken rondom de dag waar vader centraal staat? P…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Vaderdag: gedichten en versjesVaderdag: gedichten en versjesVaderdag, wanneer is het Vaderdag en waardoor is Vaderdag ontstaan? Vaderdag valt in Nederland op iedere derde zondag in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar op letten bij de aankoop van een dasspeld?"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 07-05-2018
Subrubriek: Mode
Special: Dassen en toebehoren
Schrijf mee!