InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Welke type boord moet mijn hemd hebben?

Welke type boord moet mijn hemd hebben?

Welke type boord moet mijn hemd hebben? Wanneer een man een hemd gaat aankopen dient dit hemd niet alleen goed te passen, maar moet de man ook rekening houden met de boord of kraag van het hemd. De keuze voor een bepaald type boord zal namelijk het gebruik van het hemd gaan bepalen in de toekomst. De verschillende types boorden zijn geschikt voor andere gelegenheden en hebben bovendien elk hun eigen voor- en nadelen. De boord (in het Vlaams ook wel kraag genoemd) van een hemd is een vaak over het hoofd gezien aspect van een hemd. Zolang het hemd past wat betreft de maat zullen de meeste mannen hals over kop het hemd aankopen. Vervolgens zullen ze het hemd op elke gelegenheid gaan dragen zonder na te denken bij de etiquette regels die verbonden zijn aan de boordkeuze.

Man met klassieke boord / Bron: Free Photos, PixabayMan met klassieke boord / Bron: Free Photos, Pixabay

De boordtypes

De klassieke boord

De klassieke boord is de meest voorkomende boord en staat ook bekend als de English spread of de straight point. De hoeken staan op een normale afstand van elkaar. Dit type boord is het meest veelzijdig. Men kan een hemd met een klassieke boord dragen met of zonder das. Men kan het ook zowel met als zonder kostuumvest dragen. Kortom wanneer men slechts een beperkt aantal hemden draagt is dit de ideale boord om in je kast te hebben hangen, aangezien het geschikt is voor het gros van de formele en informele gelegenheden.

De klassieke punthemdsboord

Dit is een variatie op de klassieke boord, waarbij de punten zich iets lager gaan bevinden dan dan bij een normale klassieke boord. Hierdoor wordt het hemd formeler. Om er voor te zorgen dat de punten goed blijven zitten moet men bij dit type boord altijd een das dragen.

De tabboord

De tabboord is een boord die weinig afstand tussen de boorpunten laat. Met behulp van een drukknop onder de das, want dit type boord moet met een das gedragen worden, zorgt dit voor een nauwe aansluiting met de hals. Dit type kraag leent zich tot het gebruik van smalle dasknopen en het gebruik van smalle stropdassen.

Man met <I>cut away</I> boord / Bron: Taylor Grote, UnsplashMan met cut away boord / Bron: Taylor Grote, Unsplash

De cut away boord

Een cut away boord is een moderne boordvariant. Bij dit type boord vallen de boordpunten verder uit elkaar dan bij de klassieke boord. De boord is namelijk gedeeltelijk weggenomen. Met andere woorden er is meer plaats voor een strop- of vlinderdas. De cut away is een zeer galante variant van een boord, maar moet steeds met een das gedragen worden. Een (dubbele) windsorknoop is een ideale dasknoop om bij dit type boord te dragen.

Er zijn grosso modo drie verschillende maten in de cut away boorden. De semi cut away, die breder is dan de klassieke boord, maar smaller dan de normale cut away boord. Dan is er de normale cut away en tenslotte is er de extra cut away boord die extra veel ruimte laat tussen de boordpunten. De keuze voor de één of de andere staat compleet vrij, er is geen verschil in elegantie of stijl tussen de drie. De keuze voor één van de drie varianten zal vooral afhangen van de vorm van je gezicht: hoe smaller en langer je gezicht is hoe beter de klassieke cut away of de extra cut away zullen uitvallen. Bij een dikker gezicht zal een semi cut away beter passen.

De vleugelboord of vadermoordenaar

De vleugelboord is het meest formele type van boord en wordt gedragen op de meest chique gelegenheden. In het Nederlandse taalgebied is dit soort kraag ook bekend onder de ietwat sinistere naam 'vadermoordenaar'. Dit type boord wordt uitsluitend gedragen met een vlinderdas en een smoking. Dit type boord dragen met andere dassen of kostuums is ten zeerste afgeraden en kan een komisch resultaat opleveren.

De boord met knoopjes

Een laatste type boord is deze met knoopjes die de hoeken van de boord aan het hemd bevestigen.Meestal is dit type boord exact hetzelfde in breedte als de klassieke boord, maar dan met de extra knoopjes. Dit type boord is het meest informele boordtype. Daarom zal dit type boord vaak terug te zien zijn in minder strikte werkomgevingen of zelfs in bepaalde sportdisciplines. Maak nooit de fout om bij dit type boord een das te dragen, dit wordt namelijk aanzien als een stijlblunder. Hoewel de knoopjes in de hoeken door vele mannen als een makkelijke oplossing beschouwd wordt om de das stevig vast te zetten, vloekt het informele van deze boord met het formele van de das.

De boordhoogte

Nadat je een gepaste boord hebt uitgekozen kijk je het best ook even naar de lengte van de boord alvorens je overgaat tot de aankoop van een hemd. Mensen met korte nekken zijn het meest gebaat bij hemden met een standaardboordhoogte. De mannen met een langere nek kunnen profiteren van een iets ruimere boordhoogte. Hierna kan men zich gaan focussen op de andere aspecten van het hemd.
© 2017 - 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het overhemd: confectie of kwaliteit?Het moderne overhemd heeft een lange voorgeschiedenis. Tot in de 18e eeuw was het overhemd een onderdeel van de onderkle…
Corrigerend ondergoed heren: soorten en merkenCorrigerend ondergoed heren: soorten en merkenWie denkt dat corrigerend ondergoed niets voor heren is heeft het mis. Waarom zouden mannen niet ook hun figuur wat mooi…
Met een cruiseschip op vakantieMet een cruiseschip op vakantieEen cruise maken wordt steeds populairder, lees hier hoe een boordrekening werkt en alles over het eten, drinken en verm…
Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Aan het eind van het jaar stormen we weer met zijn allen op de feestdagen af en niet zelden worden we uitgenodigd voor g…
Minicruise naar de stad York in EngelandMinicruise naar de stad York in EngelandStel je hebt een weekend over en je wilt er even tussenuit. Dan kan je ervoor kiezen om de boot te pakken naar Engeland.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soroushkarimi, Unsplash
  • Proper Cloth, https://propercloth.com/reference/how-to-choose-a-collar-style/, bezocht op 25-11-2017
  • Afbeelding bron 1: Free Photos, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Taylor Grote, Unsplash

Reageer op het artikel "Welke type boord moet mijn hemd hebben?"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 09-04-2019
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!