InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Waar op letten bij de aankoop van een herenmesje?

Waar op letten bij de aankoop van een herenmesje?

Waar op letten bij de aankoop van een herenmesje? Waar vroeger een mes een onontbeerlijk onderdeel was van de outfit van een man, is een herenmesje de dag van vandaag in ongebruik geraakt. Enerzijds omdat mannen het minder nodig hebben en anderzijds omdat er vaak gedacht wordt dat messendracht gevaarlijk of illegaal is. Toch blijft een herenmesje een stijlvolle accessoire voor iedere man.
Alle messen behalve het linkse mes kunnen omschreven worden als een herenmes. Het linkse mes heeft namelijk een vast lemmet / Bron: CapCase, Flickr (CC BY-2.0)Alle messen behalve het linkse mes kunnen omschreven worden als een herenmes. Het linkse mes heeft namelijk een vast lemmet / Bron: CapCase, Flickr (CC BY-2.0)

Wat is een herenmesje?

In vroegere tijden droeg bijna elke man een mes. Dit werd aangewend bij allerlei dagdagelijkse taken: om brood mee te snijden, om takken te verwijderen, Het was een simpel en eenvoudig (vouw)mes dat de meeste mannen op zak hadden. Met de afnemende nood aan het dragen van messen op straat en de toenemende sensibiliseringscampagnes tegen messendracht, begonnen steeds meer mannen het herenmes thuis te laten en uiteindelijk zelfs niet meer aan te schaffen. Toch kan het bezit van een herenmesje - of gentlemen's folder zoals deze in het Engels genoemd wordt - een leuke aanvulling zijn op je outfit, ongeacht of je zeer formeel of informeel gekleed gaat.

Eigenschappen van een herenmesje

Welk type mes

Herenmesjes zijn zonder enig uitsluitsel vouwmessen, om de eenvoudige reden dat ze snel en eenvoudig opgeborgen moeten worden en niet zichtbaar horen te zijn. Machetes, dolken en andere messen met een vaststaand lemmet zijn zo opzichtig dat de dracht in het publiek doorgaans als illegaal gezien zal worden door de politie. De dracht van springmessen is te allen tijde verboden in zowel België als Nederland en deze kunnen dus nooit een herenmes zijn. Ook multi-tool-messen (ook wel bekend als zakmessen) zijn in de strikte zin van het woord geen herenmessen. Herenmessen hebben als enige functie om iets te snijden of prikken.

Bron: Brett Hondow, PixabayBron: Brett Hondow, Pixabay

Stijl van het mes

Herenmessen zijn klassieke vouwmessen zonder al te veel snufjes of een modern uiterlijk. Een 'tactical knife' zal dus geen herenmes zijn, maar eerder iets waarmee je gaat kamperen of in de wildernis mee aan de slag gaat. Een herenmes onderscheidt zich dus door zijn stijlvolle, klassieke en niet agressieve vormgeving. Vooral het handvest speelt een rol in de stijl. Je kan hierbij kiezen voor een volledig metalen handvest, hetgeen vaak een moderner uitzicht geeft aan het mes. Hout is doorgaans klassieker. Eventueel kan het handvest versierd worden met goud, zilver of andere metalen, die een zeer sierlijk uiterlijk geven aan je mes. Als je voldoende geld hebt en iets persoonlijks wilt, kun je besluiten om het lemmet of het handvest te laten graveren.

Omvang van het mes

Herenmesjes hebben, omdat ze vouwmessen zijn, meestal geen lang lemmet. Doorgaans is het lemmet ergens tussen de 5 en de 15 centimeter groot, hoewel er ook grotere en kleinere mesjes bestaan. Zorg dat je bij de aankoop goed nagaat in welke mate de hand van de drager en het handvest overeen komen. Iemand met grote handen zal doorgaans meer baat hebben bij een groter handvest dan iemand met kleinere handen. De lengte van het lemmet zal meestal in overeenstemming zijn met het handvest.

Wetgevingt

Zowel in België als Nederland (en vele andere landen) is messendracht aan strenge regels onderworpen. Vouwmessen (waar de herenmessen toe behoren) zitten in de categorie messen die het minst gereguleerd is en waar je het minst problemen mee zult ondervinden. Bij de aankoop moet je nagaan of het dragen van dat specifieke herenmes je in de problemen zal brengen. Anno 2018 is in Nederland vooral de lengte van het opengevouwen mes belangrijk (mag niet te groot zijn), terwijl in België vooral het type sluitsysteem voor problemen kan zorgen. De meeste herenmessen zullen bij controle nooit voor problemen zorgen als je een duidelijke reden voor de dracht kan aangeven aan de politie. Pas echter wel op waar en wanneer jij je herenmes meeneemt. Het is logisch dat wanneer je een herenmes meeneemt naar een voetbalmatch of andere massa-evenementen dit voor problemen kan zorgen, terwijl het dragen ervan binnenshuis of op een rustige plaats doorgaans als acceptabel gezien wordt. Je gezond verstand gebruiken is hierbij uiterst belangrijk. Draag overigens ook nooit je herenmes open op straat zonder dat je een duidelijk aanvaardbare reden hier toe hebt. Steek het daarom steeds keurig weg in je zak of hang het onopvallend aan je riem wanneer je het mes niet gebruikt.

Conclusie

Herenmesssen zijn een leuke accessoire voor iedere man. Het is zeer nuttig en kan een iets persoonlijks aan je outfit geven. Het is tevens een leuk cadeautje om op Vaderdag, met Kerstmis of op een verjaardag te geven. Echter, met de dracht van messen dient altijd bedachtzaam omgegaan te worden, waardoor men een herenmes niet op elk moment en op elke plaats kan dragen. Men moet steeds nagaan of de wetgeving dit wel toelaat.
© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Algemene Nederlandse en Europese voedingsmiddelenwetgevingElke dag hebben wij eten en drinken nodig om te kunnen overleven. Maar hoe zit het hele systeem, wat regelgeving betreft…
Beleggingssites voor uitgebreide Technische AnalyseWil jij geen groot bedrag uitgeven voor het uitvoeren van een complete technische analyse? Bekijk dan onderstaand overzi…
De Algemene wet bestuursrechtDe Algemene wet bestuursrechtEen van de belangrijkste onderdelen van het Nederlandse rechtssysteem is De Algemene wet Bestuursrecht, beter bekend als…
De nieuwe titanium steiltang: veilig, snel en simpelDe nieuwe titanium steiltang: veilig, snel en simpelDe steiltang. Ooit alleen geschikt om het haar steil te maken. Maar de nieuwe generatie steiltangen is nu een multi-tool…
CAT tools: hulp voor vertalersCAT tools: hulp voor vertalersCAT (Computer Aided Translation) tools zijn computerprogramma's die het werk van vertalers een stuk gemakkelijker maken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SOGKnives, Flickr (CC BY-2.0)
  • Bladereviews, https://bladereviews.com/gentlemans-folders/, bezocht op 19-03-2018
  • Scoutwiki, https://nl.scoutwiki.org/Messen, bezocht op 16-03-2018
  • Afbeelding bron 1: CapCase, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Brett Hondow, Pixabay

Reageer op het artikel "Waar op letten bij de aankoop van een herenmesje?"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 03-04-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!