InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2019

Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2019

Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2019 Ben je ook benieuwd naar de laatste modetrends? In het voorjaar en de zomer van 2019 is de mode uitbundig en kleurrijk. En dat geldt niet alleen voor kleding, ook sieraden zijn groot, opvallend en worden in lagen gedragen. Dat uitbundige zie je terug in de combinatie van kledingstukken met verschillende prints. Ruiten, strepen, blokken en dieren- en bloemenprints, alles kan en mag. Maar de mode is niet alleen maar uitbundig. Blazers en rokken, gemaakt van kwalitatief hoogwaardige stoffen matchen juist mooi met elkaar. Zelfs de schoenen en tasjes zijn afgestemd op een outfit. Colberts zijn afgewerkt met biezen in een bijpassende of contrasterende kleur.

De zomer van 2019 wordt warm door de laagjestrend

Laagjes, laagjes, laagjes, niet twee of drie, maar het liefst zoveel mogelijk. Het wordt een warme zomer. Mannen dragen de blouse over een T-shirt. Wordt de blouse over de broek gedragen? Dan piept het shirt er onderuit. De blouse in de broek stoppen kan ook.
Varieer met de bermuda. De ene keer draag je de bermuda over een strakke, lange broek, de andere keer met lange sokken eronder. Draag je niet graag een jas? Dat is geen probleem, een bodywarmer of cape trek je snel even aan.

Oversized jassen en blazers

Oversized kleding, inmiddels al vele jaren een trend en bijna niet meer uit het modebeeld weg te denken. Ook deze zomer is kleding oversized. Vooral blazers en jassen. Alle aandacht gaat naar de indrukwekkende schouderpartij. Die is breed of volumineus, een trend uit de jaren 80, maar nu groter dan ooit. Daarnaast zijn jassen en trenchcoats ruim en wijdvallend, met veel draagcomfort.

Broeken en jeans

Broeken zijn recht, wijd, of wijd uitlopend. De taille blijft hoog. Met een lengte die varieert van kort tot lang en alles wat daar tussenin zit, is er genoeg te kiezen. Lange broeken zijn echt lang, met broekspijpen die over de grond slepen. Saai is het zeker niet, door borduursels op de pijpen, grote zakken en de combinatie van materialen. Op de catwalk kwamen de tie en dye-jeans en de overal in meerdere shows voorbij. Tie en dye is een techniek waarbij kledingstukken worden geknoopt en geverfd. Hierdoor ontstaat een grillig patroon op het kledingstuk.

Skinny jeans

Skinny jeans verdwijnen langzaam maar zeker uit het modebeeld. Ze zijn er nog wel, maar nu met een hoge taille en in kleur. Skinny broeken zijn gemaakt van verschillende materialen, niet alleen van denim. Naden zijn recht of grillig van vorm. Opvallende details zijn de contrasterende kleur van stiksels en biezen aan de zijkant van de broek.

De pantalon

De pantalon is deze zomer niet alleen maar netjes. Ontwerpers hebben hun inspiratie gehaald uit de streetstyle. Met als resultaat, een ruimvallende pantalon die lekker nonchalant wordt gedragen. Je kunt hem combineren met een gebreide trui of blouse. Ook zijn er ‘nette’ pantalons met een opvallend detail in de vorm van een grote broekzak op de achterkant. Die valt extra op door stiksels in een contrasterende kleur (Burberry).

Rokken en jurken

De roklengte varieert, van ultrakort tot lang. Rokken en jurken zijn stuk voor stuk vrouwelijk en romantisch door de transparante stoffen, doorkijkjes en de lingerielook. Plissérokken zijn nog steeds in de mode. Ze zitten heerlijk door de wijdvallende modellen. Rokken zijn voorzien van lange splitten tot de knie of tot bovenaan. En ook in dit geval worden meerdere lagen over elkaar gedragen.

Het kostuum

Zakelijke kleding wordt losser, met wijde broeken en jasjes met een brede schouderpartij. Bij de show van Burberry liepen de mannelijke modellen met een colbert die bij elkaar werd gehouden met een riem of ketting. Underwear mag gezien worden bij Gucci. Korte broekjes over de pantalon en een gilet als topje. Ook bij de show van Burberry droegen de modellen topjes over de blouse. Kostuums zijn er in donkere kleuren zoals zwart en bruin, met een krijtstreep en in zachte pasteltinten zoals roze, mintgroen en blauw.

Mantelpakken

Voor dames zijn er mantelpakken waarbij de blazers matchen met de rokjes. En zelfs de schoenen, tasjes en accessoires zijn op elkaar en de outfit afgestemd. Ze hebben precies dezelfde kleur als de outfit, of een contrasterende kleur. Die kleur komt dan wel terug in de afwerking van kledingstukken, zodat het toch bij elkaar past. Een bruin mantelpak, afgewerkt met een roze bies wordt dan gecombineerd met roze schoenen, tas en accessoires.

Tassen en accessoires

Je kunt nooit genoeg tassen hebben en dat is dit seizoen zeker zo. Voor elke outfit een tas in dezelfde kleur. Meerdere tassen tegelijk dragen is ook mogelijk. Draag ze dan kruiselings om de nek. Kies je voor een handtas? Die zijn er van piepklein tot groot. Accessoires die zeker niet mogen ontbreken zijn: kettingen, armbanden, oorbellen, diademen en hoedjes. Hier geldt: overdaad schaadt niet. Sieraden zijn groot en opvallend. Kettingen worden in laagjes gedragen. Armbanden zijn breed en oorbellen groot, lang en kleurrijk.

Kleuren, prints en dessins voor dameskleding

Voor dames zijn de modekleuren: geel, oranje, wit, terracotta, wijnrood, grijs, beige, roze, zeegroen, paars en pasteltinten. Een rustig dessin, een druk dessin, alles past bij elkaar. Er zijn dessins met strepen, ruiten, stippen en dieren- en natuurprints. Stoffen zijn soepel en van goede kwaliteit. Ook is er veel glitter. Geweven stoffen zijn glanzend afgewerkt, met een soort gel of een laagje plastic.
Aan de ene kant is kleding eenvoudig, zonder opvallende details, maar wel met een luxe uitstraling. Aan de andere kant is kleding uitbundig, zowel qua kleur als in de afwerking. Franjes, leren biezen, rushes, knopenrijen en pofmouwen, het is er allemaal.

Kleuren en dessins voor herenkleding

De mode is kleurrijk. Trendkleuren voor mannen zijn: okergeel, bruin, zwart, wit, roze, groen, rood en zachte pasteltinten. Dessins zijn heel verschillend. Zo zijn er bloemenprints, strepen en ruiten. Dit kun je ook nog met elkaar combineren.

Schoenen

Platte schoenen zijn er in de vorm van slippers en sandalen. Met een open neus of met uitsparingen. Ze worden met leren bandjes vastgemaakt om de enkel. Slippers hebben een luxe uitstraling, veel glitter en ook wel voorzien van een lage hak. Natuurlijk in de kleur van je outfit.
Gerelateerde artikelen
Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Het is nog verschrikkelijk koud buiten, maar ondertussen zijn de modetrends voor dit voorjaar en deze zomer alweer beken…
Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2018Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2018Vrijwel alle kledingcollecties voor het voorjaar en de zomer van 2018 stralen vrolijkheid en positiviteit uit. Het draai…
Fashion trends: tips om je look te updaten!De zomer is nu echt voorbij en de herfst maakt zijn intrede! Wat trek je aan deze herfst en winter 2014? Nu de nieuwe he…
Modetrends voor het najaar en de winter van 2017/2018Modetrends voor het najaar en de winter van 2017/2018In een tijd vol moeilijkheden en onzekerheid worden de modecollecties steeds uitbundiger en stralen ze positiviteit uit.…
De modetrends voor herfst & winter 2013/2014Men zegt weleens dat niks zo veranderlijk is als het weer. Maar net zoals het weer iedere keer verandert, zo veranderen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexiby, Unsplash
  • https://www.youtube.com/watch?v=c_jcDodwWYI
  • https://www.youtube.com/watch?v=plK47P-99QY
  • https://www.youtube.com/watch?v=3SoqhbBT9fk
  • https://www.youtube.com/watch?v=dvW81bvexh8
  • https://www.youtube.com/watch?v=T-xUKG_rUGA

Reageer op het artikel "Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2019"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 11-12-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!