InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Minnetonka’s kopen: Tips & Trucs

Minnetonka’s kopen: Tips & Trucs

De kans om een paar hippe Minnetonka’s te bemachtigen, is in Nederland vrij klein. Het aanbod van de stoere Indianenboots is laag, terwijl de vraag naar Minnetonka’s in de afgelopen maanden explosief is gestegen. Het eeuwenoude, kleine bedrijf in Amerika weet niet wat hun overkomt en draait momenteel op volle toeren. Maar hoe kom je nou aan die leuke hebbedingetjes??

Winkels

Als je Minnetonka’s wilt aanschaffen, kun je niet zomaar bij een ‘gewone’ schoenenwinkel aankloppen. Het schoenenmerk is aan een aantal winkelketens gebonden, waardoor deze niet zomaar in iedere schoenenzaak verkocht mag worden. Alleen exclusieve winkels, zoals de Bijenkorf, Lipz en Depeche Mode, verkopen de mocassins in kleine getale. Een tip: via de Nederlandse distributeur MOO B.V. kun je een digitale verkooplijst aanvragen waarop precies staat waar de Minnetonka’s bij jou in de buurt verkocht worden.

Voordelen

Een voordeel bij het kopen van Minnetonka’s in de schoenenwinkel, is dat je weet dat het om een echt exemplaar gaat. Je hoeft in ieder niet het gevoel te hebben dat je een kat in een zak gekocht hebt. De echtheid kan je controleren door aan de binnenkant van de schoen te kijken. Als het goed is, staan het zwarte logo van het schoenenmerk en het schoennummer op het leer gedrukt. Andere voordelen, die je niet hebt als je via webshop bestelt, is dat je de schoenen kunt zien en voelen. De kwaliteit van het leer is belangrijk (dus kijk of er geen vlekken op zitten/stiksel los zit), maar ook de zool. Minnetonka’s kunnen verschillende zolen hebben, dus let erop welke jij het fijnste vindt lopen; de ‘hard sole’ of ‘soft sole’. Daarnaast kun je de mocassins aantrekken en in de spiegel kijken of het leuk staat.

Nadelen

Een nadeel is echter de prijs van de schoenen. Terwijl de Minnetonka’s in Amerika met een zacht prijsje van 60 euro over de toonbank vliegen, moet je in Nederland bijna het dubbele bedrag neertellen. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de opkomende Minnetonka-hype. De prijzen varieren van 99 euro voor enkellaarsjes tot 139 euro voor knielaarzen. Wanneer de Minnetonka’s in een winkel bij jou in de buurt uitverkocht zijn, kun je informeren naar de levertijd. Minnetonka’s worden het hele jaar door bij de aangesloten distributiepunten geleverd.

Webshop

Als je perse die uitverkochte Minnetonka’s wil bemachtigen, zit er niets op om ze online te bestellen. En waar kan je beter Minnetonka’s bestellen dan in het land waarin ze nu de ultieme rage zijn: Amerika! Er zijn tal van webshop die gespecialiseerd zijn in merkschoenen. Het beste en handigste is om via een Nederlandse webshop te bestellen die jouw droomschoenen vanuit Amerika importeert. De communicatie verloopt niet alleen een stuk beter, maar ook de betalingsmoeilijkheden zijn geschikter voor iemand die niet over een creditkaart beschikt.

Voordelen

Een voordeel van online shoppen is het ruime assortiment en de gunstige prijzen. Door de gunstige (lage) dollarkoers, is de prijs van het duurste model (hoge veterlaars, 90 euro) gemiddeld zo’n 50 euro goedkoper dan in de winkel (139 euro). Dat scheelt natuurlijk in je portemonnee. Bovendien kan je via internet uit veel nieuwe modellen kiezen die in Nederland nog niet verkrijgbaar zijn.

Nadelen

Aan het online shopppen zitten wel een paar nadelen vast. Allereerst het vertrouwen. Is de webshop bekend en is deze geregistreerd door bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel? (dit kun je controleren door het KvK-nummer na te gaan). Daarnaast moet je oppassen of het niet om namaak gaat, wat vaak wel het geval is. Hou je ogen daarom altijd wijd open en vertrouw niemand zomaar. Een ander nadeel is de levertijd. Als de Minnetonka’s uit Amerika komen, moeten ze verscheept worden. Hou daarom alvast rekening met 2-3 weken levertijd. Maar geduld is een schone zaak.

Tweedehands

Wil je ze goedkoper, dan kan je ook een tweedehands paar bestellen. Op de bekendere websites waar tweedehands producten worden aangeboden, zijn vele modellen tegen zachte prijzen te verkrijgen. Een nadeel hiervan is dat de Minnetonka’s vaak al gebruikt zijn en dus erg vuil. Vooral de lichtere kleuren. Want het schoonhouden van deze hippe schoenen is ook weer een vak apart.

Matentabel

Minnetonka’s worden altijd in Amerikaanse maten geleverd. Daarbij moet je goed opletten, want soms kan 1 Amerikaanse schoenmaat in twee Europese maten vallen. Schoenmaat 8 vertegenwoordigt niet alleen maat 39, maar ook 39.5. Vaak vallen de mocassins dus ruimer dan je eigen schoenmaat. Het is daarom aan te raden om de Minnetonka’s niet al te groot te bestellen, maar liefst iets kleiner. Bovendien rekt het zachte suède tijdens het dragen verder uit, waardoor de schoen nog breder wordt. Dit verschilt sterk per model, want ze zijn per slot van rekening met de hand vervaardigd. Een enkel geval kan dus ook kleiner uitvallen dan de werkelijke maat.Voor degenen die hun Amerikaanse schoenmaat niet weten, zie het overzicht in de matentabel onderaan het artikel.

De Minnetonka's blijven voor iedere modefreak een echte wannahave! Alhoewel het exclusieve schoenen blijven, waardoor ze niet 1, 2, 3 te vinden zijn, is de zoektocht naar een perfect paar al zeker de moeite waard.

Matentabel

VS HerenVS DamesEuropaEngeland
4.55.536/36.53.5
56374
5.56.537.54.5
67385
6.57.538.55.5
7839/39.55.5/6
7.58.5406.5
8940.57
8.59.541/41.57.5
910428
© 2008 - 2019 Jeldau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Minnetonka's combineren met de rest van je outfitNu heb je eindelijk je gave Minnetonka’s bemachtigd, maar hoe draag je deze schoenen nu? En belangrijker, hoe combineer…
Help! Hoe moet je Minnetonka's passen in de winkel?Help! Je bent in de winkel en daar staan ze: jouw droom Minnetonka’s. Het is nu of nooit. Je wilt ze persé hebben, maar…
Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenMaattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenWanneer je schoenen wilt aanschaffen via internet, maar deze hebben andere maten, is het handig om te weten welke schoen…
De symboliek: het labyrintDe symboliek: het labyrintWie vindt de uitweg uit het labyrint. Een labyrint is immers grillig, een doolhof, moeilijk te bevatten en schijnbaar zo…
Red Wings; Stoere BootsNaast een paar hippe Minnetonka’s en Uggs, moet je ook een paar stoere Red Wings in je kast hebben! De van oorsprong Ame…
Bronnen en referenties
  • http://www.abc-van-hiking.nl/ (deel van matentabel)

Reageer op het artikel "Minnetonka’s kopen: Tips & Trucs"

Reacties

Jeldau (infoteur), 24-08-2010 15:17 #4
Beste K.
Dankjewel voor je reactie. Je hebt gelijk dat het online bestellen van Minnetonka's gevaren met zich meebrengt. Naast de invoerrechten die je moet betalen wanneer je de schoenen uit Amerika laat verschepen, is het ook nog maar een vraag of de schoenmaat overeenkomt met de Nederlandse schoenenmaat. Via marktplaats zijn veel goedkope Minnetonka's te krijgen, maar ook daar is de vraag of deze passen en of ze nog redelijk in goede staat zijn. Ik ben het ook met je eens dat je misschien iets duurder uit bent wanneer je de laarsjes in een Nederlandse schoenenwinkel koopt, maar je bent er wel zeker van dat ze passen en dat er niets mis mee is.

K., 28-04-2010 12:11 #3
Leuk artikel! Ik wil alleen wel iedereen waarschuwen voor het bestellen via internet. Naast het vertrouwen en de betalingsmogelijkheden moet je ook rekening houden met invoerrechten. Als de douane het artikel onderschept moet je hier nog extra invoerkosten over betalen. Dit bedrag kan zo aanzienlijk zijn dat je ze beter gewoon voor de Nederlandse prijs had kunnen kopen. Daarnaast leveren veel bedrijven die uit de VS importeren niet uit. Ik raad daarom iedereen aan om gewoon via de Nederlandse webshops te kopen. Dit zijn webshops van winkels die de producten op de juiste manier hebben ingekocht. Ook kun je prima terecht op de webshop van importeur MOO bv. Zij zijn de enige legitieme importeur voor Nederland.

Op deze manier betaal je misschien wat meer maar heb je wel goede service en zekerheid. Wat nou als de schoenen stuk gaan of een levering niet klopt? Krijg je dan wel de juiste service uit de VS?

De reden dat Minnetonka's duurder zijn in Nederland heeft ook te maken met het verschepen en de invoerkosten. In Nederland zijn ze bijvoorbeeld duurder dan de VS maar in Italië en Frankrijk zijn ze weer duurder dan in Nederland. Dit komt allemaal door de kosten die moeten worden gemaakt om het product in het land te krijgen.

Fleur, 29-10-2008 13:50 #2
Hoi, dankzij het lezen van dit artikel ben ik een stuk wijzer geworden hoe ik een paar Minnetonka's kan bemachtigen. Superbedankt, echt leuk! Ook omdat er weinig op internet te vinden is over deze schoenen, is het echt handig artikel! Groetjes Fleur

Indigo, 01-10-2008 20:01 #1
Hallo

dit stukje met informatie over de minnetonka was voor mij recht in de roos

heel hartelijk dank Reactie infoteur, 29-10-2008
Hoi!

Fijn dat ik je er mee heb kunnen helpen.
Voor mij zelf was het namelijk echt een zoektocht naar een paar goede Minnetonka's. Vandaar het artikel met wat tips!
Veel plezier met je schoentjes! Groetjes Jeldau

Infoteur: Jeldau
Laatste update: 04-02-2009
Subrubriek: Mode
Reacties: 4
Schrijf mee!