Kleding: het merk Zara
Zara is een Spaanse kledingketen. Ze is het vlaggenschip van Inditex Group. Deze holding is het bezit van de Spaanse tychoon Amanico Ortega. Onder de holding vallen ook merken als Pull and Bear, Oysho, Uterqüe, Stradivarius en Bershka. Het hoofdkantoor van de kledingketen zit in La Coruna. Daar opende ook de eerste winkel in 1975. De eerste winkel in Nederland opende in 2000 in Almere.
Er wordt gezegd dat Zara maar twee weken nodig heeft om iets van de tekentafel in de winkel te krijgen. Andere merken zouden daar gemiddeld zes maanden over doen. Inmiddels heeft Zara al zo'n tienduizend items uitgegeven. Een groot verschil met de meeste andere ketens is ook dat de uiteindelijke kleding niet in derde-wereldlanden wordt gemaakt. Dat verklaart deels ook waarom de productiesnelheid zo hoog ligt. De direceur van Louis Vuitton Fashion zei dat Zara de meest innovatieve en ontwikkelde kledingketen ter wereld is. CNN noemde Zara een 'Spaans succesverhaal'.
Kledingwinkel
De eerste kledingwinkel in La Coruna liep al snel goed en als gevolg daarvan kwamen er snel meer winkels bij. Deze werden in het begin vooral nog in Spanje geopend. Elk jaar werden twee a drie nieuwe collecties uitgegeven. In het begin was de productietijd nog wel een stuk langer, ongeveer zes maanden. Ortega brak echter met deze lijn door iets te maken wat hij noemde 'instant fashion'. Hiermee lukte het hem om nieuwe producten snel op de markt te krijgen. Daardoor lukte het hem snel in te spelen op bepaalde rends of gebeurtenissen. Een belangrijke bijdrage hieraan leverde de computerexpert José Maria Castellano. Deze ontmoette Ortega in 1984. Met zijn computerprogramma werd vooral bij het tekenen veel tijd bespaard.
Kleding van Zara
Aan het einde van de jaren tachtig had de winkelketen zo'n tachtig winkels in heel Spanje. In winkels werd vaak nieuwe modellen in omloop gebracht, waardoor het voor bezoekers aantrekkelijk was om de winkel snel na elkaar te bezoeken, omdat er vaak dus nieuwe modellen waren. De dag dat de nieuwe producten in de verkoop werden gedaan werd 'Z-day' genoemd. Dit groeide uit tot een bekend fenomeen voor shoppers. Begin jaren negentig ging Zara ook internationaal en opende een eerste buitenlandse winkel in de Verenigde Staten. Ook Frankrijk en de Verenigde Staten werden aangedaan. Later volgden meer delen van Europa, Zuid-Amerika, Japan en het Midden-Oosten. In 2000 opende de eerste winkel in Nederland in Almere. Ook in Nederland is Zara intussen uitgegroeid tot een van de grotere kledingmerken. Vooral onder tienermeisjes is het een populair merk.
Producten
Zara Stores heeft zeven basisproductlijnen; mannenkleding, vrouwenkleding, ondergoed, bovengoed, schoenen, cosmetica en accessoires. Items van Zara zijn vaak maar vier weken te koop. Dit zorgt ervoor dat kopers het idee hebben dat ze uniek zijn en de vraag neemt daardoor ook toe. Ook keren klanten eerder terug. In Spanje wordt geschat dat bezoekers één keer in de drie weken terug komen. Dat is zeventien maal per jaar.