Kleding: Het merk Esprit
Esprit is een kledingmerk dat de laatste jaren erg aan bekendheid heeft gewonnen. In Nederland is het één van de best verkochte kledingmerken. Het bedrijf houdt zich echter niet alleen met het ontwerpen en verkopen van kleding bezig. Lees dit artikel om te ontdekken wat ze nog meer doen.
Esprit is een kledingmerk en wordt uitgegeven door Esprit Inc. Naast kleding maakt het bedrijf ook schoenen en juwelen. Het hoofdkantoor van het bedrijf zit in Kowloon, Hong Kong en een tweede hoofdkantoor is in het Duitse Ratingen. De kleding wordt in vierenveertig landen verkocht en het bedrijf heeft 630 eigen zaken met bijna tienduizend mensen die daar voor werken. Door de jaren heen zijn er ruim twintigduizend producten ontworpen.
Parfumlijn
Ook wordt de naam Esprit gebruikt voor een parfumlijn. Hiermee werd in de jaren tachtig begonnen. Het merk is nog steeds populair bij de middenklasse, met name in Duitsland. Daar beheerst Esprit het grootste deel van de markt.
Het bedrijf Esprit
Het bedrijf zelf werd in 1960 gestart door Susie Russell en haar toenmalige echtgenoot Douglas Tomplins. Onder de naam Esprit de Corp werden verschillende producten op de markt gebracht. In 1990 ging het stel echter uit elkaar en verkocht Douglas Tomplins zijn aandelen. Toen had het bedrijf al en omzet van honderd miljoen euro. In de jaren '80 was het bedrijf namelijk al erg populair geworden bij consumenten in Taiwan, Nederland, België, Denemarken, Frankrijk, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Nieuwe producten die werden geintroduceerd, zoals sokken en horloges, deden het ook erg goed.
Liefdadigheid
In 1993 kreeg het bedrijf een beursnominatie op de beurs van Hong Kong, gevolgd door een notering op de beurs van Londen. Esprit wil zelf uitstralen voor het sociaal verantwoord ondernemen te staan. Dit proberen zij ook naar buiten toe te communiceren. Zo stonden zij aan de basis van een verdrag waarin werd gegarandeerd dat medewerkers in lage-lonen-landen voldoende betaald zouden krijgen en op een menselijke manier zouden worden behandeld. Dit laatste is namelijk niet altijd vanzelfsprekend. In 2007 verkochten winkels van Esprit onder andere roze lintjes om de strijd tegen kanker te bekostigen. Ten tijde van tsunami in Zuid-Azië liep het bedrijf een fonds in het leven waar medewerkers geld in konden storten. Ten tijde van de aardbeving in Sichuan doneerde Esprit de totale winst van haar winkels in Macau en Hong Kong aan de slachtoffers van de beving. Dit kwam neer op een bedrag van 3.3 miljoen Chinese Huan.