Kleding: het merk Oilily
Oilily is een van oorsprong Nederlands merk. De kleding van Oilily staat vooral bekend vanwege zijn rijkheid aan kleuren en extravagantie. Het bedrijf werd in de jaren zestig opgericht en kent zowel hoogte- als dieptepunten. Vandaag de dag is het bedrijf succesvol en heeft een eigen kinder-, dames- , parfum- en accessoirelijn.
Het merk Oilily werd in 1963 opgestart Willem Olsthoorn en zijn vrouw Marieke. Oorspronkelijk heette het bedrijf nog Olly. Dit was in zijn jeugd was dat de bijnaam van Willem. Het bedrijf heeft een Nederlandse achtergrond.
Oilily kleding
De associatie die de meeste mensen met Oilily hebben is vrolijkheid en kleur. Marieke Olsthoorn vond het belangrijk dat haar kinderen er goed bij liepen en dat de kleding niet te saai was. Daarom kwam ze met vrolijk gekleurde kleding die niet had misstaan in het hippie-tijdperk. Aan het einde van de jaren zeventig ontmoetten de Olsthoorn Jean Philipse. Oilily, de nieuwe naam van het bedrijf, werd ook door haar bedacht. De oude naam volstond namelijk niet meer, omdat er meer bedrijven waren die zo heetten.
Beroemdheden
Pas in de jaren tachtig werd het merk echt bekend. De opvallende ontwerpen zijn niet heel populair bij de winkeliers in Nederland. Maar door het uitgegeven van eigen magazine wint het merk aan populariteit. In het buitenland gaan beroemdheden het merk ook dragen. Onder andere Michael Jackson, Bill Cosby en Madonna zijn een grote fan van het label. De vrouwen van de Rolling Stones gaan zelfs zo ver dat speciaal naar Alkmaar komen om een nieuwe garderobe aan te schaffen.
Kinderkleding en dameskleding
In de jaren negentig stond het bedrijf in de rode cijfers. Het werd toen opgekocht door H2 Equity Partners en ABN Amro Capital die beiden een meerderheidsbelang namen in het bedrijf. Er werden een aantal veranderingen doorgevoerd, waardoor het bedrijf efficiënter werd en de kosten daalden. Dit zorgde ervoor dat er op de lange termijn weer winst werd gemaakt. In juni 2007 werd topondernemer Jeroen Bik aangetrokken die het bedrijf nog eens reorganiseerde. Hij bracht wereldwijd het personeelsbestand terug met vijftien procent en verving het hele managementteam. Ook werd de koers van het bedrijf bijgesteld. In plaats van kleding te maken voor jonge kinderen en oudere vrouwen werd de nieuwe doelgroep jonge vrouwen. Dat wil overigens niet zeggen dat de oude groep helemaal vergeten is, maar de nadruk ligt daar minder op.
Oilily Winkels
Ook is het bedoeling dat een bezoek aan een Oilily-winkel met meer beleving gepaard gaat. het bedrijf werkt aan een nieuw imago met een meer bohémien-achtig en volwassen imago. Daarom krijgen de meeste winkels ook een restyling. In Nederland zijn inmiddels al de winkels in Maastricht, Haarlem, Rotterdam, Alkmaar en in Amsterdam, zowel aan de Kalverstraat als in de P.C. Hooftstraat opnieuw ingericht. Wereldwijd heeft het bedrijf ongeveer zeventig winkels. Ook wordt er veel in de gewone warenhuizen verkocht. Het bedrijf heeft momenteel naast de kinderlijn ook een dames- , parfum- en modeaccessoire.