Kinderkleding: het merk Jottum
Jottum is een relatief nieuw kledingmerk dat erg populair is. In Nederland is het één van de meest populaire merken. De vrouw achter Jottum is Anky Groothof. Zij wil dat kinderen er ook goed uitzien door hun kleding. Op Marktplaats wordt qua kinderkleding het meest gehandeld in kleding van Jottum. Het merk bevindt zich wel in het duurdere segment, maar dat lijkt weinig mensen er van te weerhouden om de extravagante kleding te kopen
De vrouw achter Jottum is Anky Groothof. Zij is ontwerpster en moeder van zes kinderen in de leeftijd van vijftien tot achtentwintig. Zij is getrouwd met Frank Groothof. Die is beter bekend als Frank uit Sesamstraat. Over zichzelf zegt ze dat ze al haar hele leven gefascineerd is door het feit dat je zoiets simpels als een stuk kleding kan nemen en daaruit een heel nieuw iets kan scheppen. Haar vader was meubelmaker en Groothof stelt zelf dat ze daar het oog voor ontwerpen vandaan heeft. Naast kinderkleding heeft ze ook kostuums voor theaterproducties ontworpen. Haar grootste passie is echter het maken van kleding voor kinderen. Daarom is ze in 1996 begonnen met het merk Jottum. Het duurde wel een paar jaar voordat het merk aansloeg en ze winst begon te maken,
Jottum
Jottum heeft toch in korte tijd een groot deel van de markt voor kinderkleding veroverd. het merk bestaat amper dertien jaar is en is via een site als Marktplaats.nl het meest verkochte kinderkledingmerk. Ook in het buitenland is er veel vraag naar de kleding, tot in Japan aan toe. Groothof begon vanuit haar eigen huis met het ontwerpen van kleding. Ze begon onschuldig met een kleine modeshow voor vrienden. Dit gebeurde bij hun thuis in Edam.
Kleding van Jottum
Haar ontwerpen hebben veel weg van Alice in Wonderland. Ze laat zich inspireren door de geschiedenis en dan met name door feestjurken en -pakken. De kleding van Jottum zal de associatie oproepen met prinsessenjurken. Volgens haar konden jongens en meisjes er nog een stuk beter uitzien dan het geval was. Het grootste deel van de kleding wordt geproduceerd in Azië. Het merk wordt op de markt gebracht door het confectiebedrijf Waalwear Kids. Dat bedrijf is op haar beurt weer onderdeel van het kledingconcern Logo International..
Prijs
Wat prijs betreft zit Jottum in het duurdere segment. Daar staat dan wel tegenover dat je erg leuke kleding voor terug krijgt. Voor mensen die het toch te duur vinden is het aan te raden om via marktplaats.nl de kleding te kopen. Er is hier ook relatief veel vraag naar de kleding, maar toch is het nog een stuk goedkoper dan wanneer je het nieuw koopt.
Collectie Jottum
Groothof heeft als doel om elk jaar minimaal drie collecties op de markt te brengen, in ieder geval elke zomer en iedere winter. Elke collectie bestaat uit ongeveer honderd stuks kleding. Zelf omschrijft Groothof de identiteit van haar kleding als "romantische feestkleding". De kleding moet volgens haar goed draagbaar zijn, maar het prinsessengevoel moet wel overheersen. Ze kijkt veel naar historische kleding om inspiratie op te doen, maar ook bijvoorbeeld veel in Japan waar veel afwijkende kledingstijlen zijn.